• noorah

Tycker du att det är rätt av en hyresvärd att neka kontrakt till bidragstagare?

Är det rätt som många bostadsföretag gör och inte tillåta bidragstagare (dom som får försörjningsstöd från soc) få kontrakt hos dom?

Själv tycker jag det är lite på snudd till diskriminering, man borde i dessa fall kolla upp omständigheterna lite mer noga då många "bidragstagare" faktist är skötsamma medborgare.

Vad tycker ni?

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är rätt av en hyresvärd att neka kontrakt till bidragstagare?
  • lennartsdotter
    Molson Canadian skrev 2010-02-10 20:24:28 följande:
    Det är väl i högsta grad en konsekvens av prioriteringar?
    Det finns ingenting som heter tur? Sammanträffande? Slump?
  • Molson Canadian
    lennartsdotter skrev 2010-02-10 21:09:57 följande:
    Det finns ingenting som heter tur? Sammanträffande? Slump?
    Det kan det säkert finnas, men dina exempel är snarare konsekvenser av prioriteringar. 
  • lennartsdotter
    Molson Canadian skrev 2010-02-10 21:11:25 följande:
    Det kan det säkert finnas, men dina exempel är snarare konsekvenser av prioriteringar. 
    Att en lägenhet som passar en persons önskemål blir tillgänglig alldeles innan personen för första gången ringer den privata hyresvärden, kanske tom. den första kontakten personen tar med en ny hyresvärd, och personen får den... om inte det är rövtur så finns det inget som heter tur.
  • Miss T

Fy va deppigt av att läsa TS. Jag går på aktvitietstöd och söker jobb och bostad just nu. Hopplös om dem ratar oss som inte har fast inkomst. Hur ska man få ett jobb om man inte har bostad?

Vart söker man mer än Boplats? Tycker allt är bostadsrätt eller skyhöga andrahands.

• enlitenbitkaka
    Miss T skrev 2010-02-10 21:17:51 följande:
    Fy va deppigt av att läsa TS. Jag går på aktvitietstöd och söker jobb och bostad just nu. Hopplös om dem ratar oss som inte har fast inkomst. Hur ska man få ett jobb om man inte har bostad? Vart söker man mer än Boplats? Tycker allt är bostadsrätt eller skyhöga andrahands.
    Andrahand är det som gäller. Oavsett om man har inkomst eller ej.
  • Molson Canadian
    lennartsdotter skrev 2010-02-10 21:17:06 följande:
    Att en lägenhet som passar en persons önskemål blir tillgänglig alldeles innan personen för första gången ringer den privata hyresvärden, kanske tom. den första kontakten personen tar med en ny hyresvärd, och personen får den... om inte det är rövtur så finns det inget som heter tur.
    Förstår inte hur du får det till att handla om tur när vederbörande uppenbarligen har prioriterat att ringa. 
  • ääni
    lennartsdotter skrev 2010-02-10 20:14:08 följande:
    På rätt plats vid rätt tillfälle. Ett samtal vid rätt tillfälle. En ansökan som slinker in vid rätt tillfälle.
    Ja, det var bra exempel på tur.
    Det finns en massa saker som vi inte kan styra så mycket över och som har stor betydelse för vilka vi blir och hur vårt liv ser ut, till exempel vilken arvsmassa vi får, vår miljö i mammas mage och under förlossningen, vilka våra föräldrar är, var i världen vi föds och vår tidiga uppväxtmiljö.
    Det handlar inte bara om att ta ansvar och att prioritera...
  • lennartsdotter
    Molson Canadian skrev 2010-02-10 21:21:15 följande:
    Förstår inte hur du får det till att handla om tur när vederbörande uppenbarligen har prioriterat att ringa. 
    Därför att om personen hade ringt 5 minuter tidigare hade lägenheten inte varit tillgänglig! Eller 20 minuter senare och den hade varit borta!
  • Molson Canadian
    lennartsdotter skrev 2010-02-10 21:42:17 följande:
    Därför att om personen hade ringt 5 minuter tidigare hade lägenheten inte varit tillgänglig! Eller 20 minuter senare och den hade varit borta!
    Och det beror fortfarande på personens prioriteringar.
  • amalie79
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-10 00:10:22 följande:
    Vi fyllde i en intresseanmälan och fick den....utanför BoPlats osv. Råd? Allt handlar ju om prioriteringar. Som med allt annat här i livet. Vi lägger mycket pengar på boendet, inför bara för att vi kan, utan för att vi prioriterar ett fint hem med bra läge.
    Ja alltså jag menade inte att på något vis kritisera eller snoka i er ekonomi, hoppas ni inte tar det så. Det var lite OT, men jag anser att man tar itu med bostadsproblemet på helt fel sätt : ) Det behövs mindre lägenheter för 80 och 90-talister, med rimliga hyror : )
  • Dr Mupp
    amalie79 skrev 2010-02-12 22:10:52 följande:
    Ja alltså jag menade inte att på något vis kritisera eller snoka i er ekonomi, hoppas ni inte tar det så. Det var lite OT, men jag anser att man tar itu med bostadsproblemet på helt fel sätt : ) Det behövs mindre lägenheter för 80 och 90-talister, med rimliga hyror : )
    som jag ser det så finns behov av två typer av lägnheter jut nu,

1. billga ettor och tvåor.
    2. stora läghenheter anpassade till fler barn. behöver man femma eller större får man stå länge i kö som det är nu.
  • FrökenSwe

Men nej absoluut inte!!! Vadå sparka på den som ligger! Hur kan ni som tycker annat sova om nätterna?!!!

• My opinion
    Molson Canadian skrev 2010-02-11 11:46:32 följande:
    Och det beror fortfarande på personens prioriteringar.
    Nej det är tur.

Jag kan prioritera att köpa en lott men det är tur ocm jag väljer rätt lott och vinner. Samma sak med att ringa. Ja, det är en prioritering att ringa men det är tur om man ringer till rätt hyresvärd vid rätt tillfälle. Ringer man däremot inte alls utan bara ställer sig i kö då har man prioriterat att inte ha särskillt stor chans att få lägenhet.
  • enlitenbitkaka
    My opinion skrev 2010-02-17 19:53:21 följande:
    Nej det är tur. Jag kan prioritera att köpa en lott men det är tur ocm jag väljer rätt lott och vinner. Samma sak med att ringa. Ja, det är en prioritering att ringa men det är tur om man ringer till rätt hyresvärd vid rätt tillfälle. Ringer man däremot inte alls utan bara ställer sig i kö då har man prioriterat att inte ha särskillt stor chans att få lägenhet.
    Nej TUR hade du haft om någon tappade lotten från sin lägenhet och den singlade ner framför dig...eller om en kompis gav den till dig osv.
  • LyckligtSlut

Annat. Ja, jag kan förstå att de gör det. Särskilt om bidragstagaren även har betalningsanmärkningar osv. Socstöd kan man bli av med om man inte söker arbete t ex så det är ingen garanti. Någon som har bidrag i form av långtidssjukskrivning skulle jag nog se annorlunda. Då har man ofta en garanti för en viss tid.

Nekar man trots godkänd borgenär, är det fel, enligt mig.

När jag gick på soc+sjukpenning så fick jag förstahandskontrakt pga borgenär. De gör nog ofta så och jag kan förstå det.

• My opinion
    enlitenbitkaka skrev 2010-02-17 20:03:19 följande:
    Nej TUR hade du haft om någon tappade lotten från sin lägenhet och den singlade ner framför dig...eller om en kompis gav den till dig osv.
    Om du anser att det är en prioritering att få vinstlotten när du köper lott föreslår jag att du tar och slår upp vad prioritering betyder.

Du kan prioritera att köpa alla lotter och därigenom vinna men det är inte samma sak som att du och jag köper varsin lott och bara en vinner. Det är inte så att den som inte vann prioriterade bort vinsten.
Svar på tråden Tycker du att det är rätt av en hyresvärd att neka kontrakt till bidragstagare?