• dendär

Arg på 10-månaders

Sitter här skärrad efter en liten "incident" nu på morgonen. Sonen vaknade vid 6 efter en natt med många uppvak, dvs jag var i zombieskick. Vi gick upp, åt fruktost, sen fick sonen leka runt lite på golvet medan jag låg bredvid på en filt. Vi småbusade lite och allt eftersom blev sonen tröttare och tröttare.

Dags för förmiddagssömnen. Under dagarna funkar det inte så bra för sonen att somna i egen säng, så jag satte mig och vyssjade honom på sängkanten i sisådär en kvart. Lade ner honom varpå han vaknade och protesterade höglutt, upprepade proceduren med samma resultat. Vid det här laget pyrde det i mig av irritaion över att sonen vägrade sova i sin säng fast jag suttit och vyssjat. (nej, ingen logik, enbart dum-trött-ilska)

Praaatar höögt med sonen och undrar "VAARFÖÖR SOOOVEER DU INTE FÖÖÖÖR, DU ÄR JU JÄTTETRÖÖÖÖTTT!!", Lägger honom bryskt tillrätta, medan han kastar sig av och an...

Bestämmer mig för att ta upp honom igen och försöka klippa hans naglar, nu när han ändå är i ett relativt slappt tillstånd av halvsömn (eftersom det här med nagelklipperi är en stor källa till "bråk" här hemma). Det går inte alls, och jag fortsätter mitt klagande "MAN MÅÅÅSTE KLIPPA NAGLARNA, ANNARS RIVER MAN SIG I ANSIKTET" Sonen kastar sig bakåt, sådär som bebisar gör, "MEEEN VAFAAAN, GÖÖR INTE SÅDÄR, DET ÄR LIVSFARLIGT!!" klagar jag vidare.

Ställer mig upp och gungar sonen i famnen, men nu duger inte ens det, han är jättearg och stretar och stretar. Jag tänker under en tusendels sekund att "ska jag slänga dig i väggen eller, ungjävel?!!", inser att jag är alltför arg och sätter ner sonen i sägen ("Om det inte passar får du vara i din säng!") i ett par sekunder medan jag tar djupa andetag. Tar sen upp sonen igen, lägger honom på mage i vår säng och stryker honom med stora tag över ryggen tills han somnar. Klipper sen hans naglar och vill sen bara gå och dö på grund av det jag precis gjort.

Jag har blivit arg på en 10 månader gammal liten kille. Känslan av misslyckande är total, det är som om det inte spelar någon roll vad jag gör nu eftersom han förmodligen har fått men för livet av att se den största tryggheten i hans liv förvandlas till ett vredgat monster.

Hur resonerar ni kring detta?

Jag läste i en artikel att det är sunt att visa sin ilska för barn och att sätta gränser vid oacceptabelt beteende, men 10 månader är knappast en ålder där man kan begära särskilt mycket förstålese.

/Biet

• Svar på tråden Arg på 10-månaders
  • Miss Cee

Jag tror faktiskt inte att det finns en enda förälder som inte gjort sådär någon gång.

Man vill hjälpa dem att somna/lugna ner sig/äta/whatever och man vill så gärna och så går det inte och då blir man frustrerad över att man inte kan se till att den man älskar mest får det han/hon behöver och så blir man förbannad istället. Inte speciellt vettigt men inte ovanligt.

Vi är hemma båda två och kan när som helst gå in till den andre föräldern med barnet och säga HÄR! och sedan gå och lugna ner sig någon annanstans. Grejen är ju att barnet känner av att man är irriterad och arg och inte alls så där harmonisk. Och då reagerar barnet med att bli ännu mer orolig, eftersom mamma/pappa är orolig så måste det ju vara något "hotande"... inte världens mest funktionella situation att lugna ner ett barn i...

Gräv inte ner dig. se det som är lärdom! Nu vet du bättre hur det känns när du närmar dig gränsen för ditt tålamod. Tänk ut en lösning (var kan jag sätta barnet en stund utan att det skadar sig) och gå ut ur rummet och ta djupa andetag. Ta ett glas vatten, spola av ansiktet. Skrik i en garderob. Sen går du tillbaka och börjar om från början :)

Du är normal. Inte dålig.

• LizzyL

Ts Tack för denna tråden. Känner igen mig och känner precis som dig. Blir också frustrerad när dottern snart 10 mån skriker och jag inte vet vad jag ska´, ta vägen, vad som är fel. Kan sätta ner henne i sin säng och gå därifrån låta henne sita där och skrika och gråta. Då lugnar hon ner sig och börjar leka med en grej som hänger där. Jag har innan försökt en massa annat och säger likadana saker som du sagt till din son.

Känner mig verkligen som en dålig mamma när jag gör så. Speciellt som man sällan får höra att andra kan göra lika. Är livrädd för att jag ska förstöra henne för livet. Tänker att oj vad hon måste tycka att jag är konstig som ena stunden sätter ner henne gråtande och UNDRAR VA SOM ÄR FEL, för att nästa komma tillbaka och säja "Heej gumman...vill du komma upp till mamma?"

Detta har hänt några gånger när jag varit riktigt trött och senast i förrgår. Sen när jag kom på vad min trötthet kom ifrån (hade feber) blev det lite lättare.

• LizzyL
    Miss Cee skrev 2010-02-05 22:53:20 följande:
    Man vill hjälpa dem att somna/lugna ner sig/äta/whatever och man vill så gärna och så går det inte och då blir man frustrerad över att man inte kan se till att den man älskar mest får det han/hon behöver och så blir man förbannad istället. Inte speciellt vettigt men inte ovanligt.
    Huvet på spiken, precis så känns det.
  • LizzyL
    LizzyL skrev 2010-02-05 23:01:32 följande:
    Ts Tack för denna tråden. Känner igen mig och känner precis som dig. Blir också frustrerad när dottern snart 10 mån skriker och jag inte vet vad jag ska´, ta vägen, vad som är fel. Kan sätta ner henne i sin säng och gå därifrån låta henne sita där och skrika och gråta. Då lugnar hon ner sig och börjar leka med en grej som hänger där. Jag har innan försökt en massa annat och säger likadana saker som du sagt till din son. Känner mig verkligen som en dålig mamma när jag gör så. Speciellt som man sällan får höra att andra kan göra lika. Är livrädd för att jag ska förstöra henne för livet. Tänker att oj vad hon måste tycka att jag är konstig som ena stunden sätter ner henne gråtande och UNDRAR VA SOM ÄR FEL, för att nästa komma tillbaka och säja "Heej gumman...vill du komma upp till mamma?" Detta har hänt några gånger när jag varit riktigt trött och senast i förrgår. Sen när jag kom på vad min trötthet kom ifrån (hade feber) blev det lite lättare.
    Vill tillägga att jag självklart inte låter henne sitta och skrika hur länge som helst, utan går ut ur rummet, går på toa, försöker andas lugnt. Innan jag går tillbaka med nya krafter.

Blir jag riktigt frustrerad har det hänt att jag slagit igen någon dörr eller skåplucka i ren frustration....usch stackars min dotter som måste utstå detta.... Jag försöker verkligen vara en bra mamma och hon är oftast en lugn, glad och tjej. Vilket gör att det känns extra dumt när min frustration tar överhanden. Hon blir ju inte lugnare av att se dessa reaktioner från sin mamma.
  • Strumpan08

Vart med om samma saker med min dotter. Fick tipset av min bvc-sköterska att när man kände att man blev för arg och kunde tappa kontrollen så skulle man sätta ner barnet på golvet eller i spjälsängen (så att barnet inte kan ramla och slå sig förståss). Och sen gå in i badrummet och spola iskallt vatten över handlederna. Det gör ont men är inte skadligt och man hinner lugna sig.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • Grönögat

Men kära du så där har jag gjort många gånger och ALLA känner så - att man vill slå till ungdjäveln (men man gör det naturligtvis inte) säg den kärleksrelation som ständigt är rosenskimrande?

• Salt Groda

Tack TS!! Så skönt att läsa att andra känner likadant som en själv. Jag har haft många såna arga stunder på sista tiden, och har fruktansvärt dåligt samvete. Min son är 13 månader, världens härligaste, men väldigt intensiv och envis till tusen. Det har varit mycket gnäll och frustration på sistone (utvecklingsfas kanske??) och jag hanterar det inte alls så som jag "borde". Idag bröt jag ihop och både skrek på honom och sedan bara satte mig på sängen och grät och sa att jag inte orkar mer! Stackars barn, se mamman få värsta psykbrytet!

Men hur fan gör alla som aldrig tappar tålamodet? Man fåååår ju inte ta ut sin ilska på småbarn, hur håller man sig lugn när man mår skit och barnet bara vrålar och gör tvärtom?

• Grönögat
    Salt Groda skrev 2010-02-06 04:55:39 följande:
    Tack TS!! Så skönt att läsa att andra känner likadant som en själv. Jag har haft många såna arga stunder på sista tiden, och har fruktansvärt dåligt samvete. Min son är 13 månader, världens härligaste, men väldigt intensiv och envis till tusen. Det har varit mycket gnäll och frustration på sistone (utvecklingsfas kanske??) och jag hanterar det inte alls så som jag "borde". Idag bröt jag ihop och både skrek på honom och sedan bara satte mig på sängen och grät och sa att jag inte orkar mer! Stackars barn, se mamman få värsta psykbrytet!Men hur fan gör alla som aldrig tappar tålamodet? Man fåååår ju inte ta ut sin ilska på småbarn, hur håller man sig lugn när man mår skit och barnet bara vrålar och gör tvärtom?
    Nej man får inte ta ut sin ilska på barnet - men man får visa att man är arg och ledsen! Och att det går över! Att man älskar varandra ändå fastän man har "fula" känslor och i bland blir arga på varandra. (läst i en jättebra bok som heter "barn och föräldrar i samspel". )
  • Ankissen

Haha, så där har jag känt mig några gånger med Ella oxå, hon blir snart tio månader. Förra veckan var barnens pappa bortrest i tre dagar och jag fick praktiskt taget ingen nattsömn kvällen innan. Så när jag skulle natta själv, och dessutom har en fyraåring att natta och ta hand om blev det ganska jobbigt.  Det ÄR frustrerande, just att lägga bebis och den vägrar sova när man vet att den är trött. Särskilt när man själv inte sovit.

Bästa sättet för mig att hantera frustration är att sjunga. Jag ställer mig och sjunger vaggvisa (ganska bryskt, men dock) för Ella om jag känner mig frustrerad när hon ska sova...

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • LizzyL
    Grönögat skrev 2010-02-06 10:08:40 följande:
    Nej man får inte ta ut sin ilska på barnet - men man får visa att man är arg och ledsen! Och att det går över! Att man älskar varandra ändå fastän man har "fula" känslor och i bland blir arga på varandra. (läst i en jättebra bok som heter "barn och föräldrar i samspel". )
    Låter som ett bra boktips :) Ska skriva upp det genast!!
  • brünnhilde

alltså.... det är skitjobbigt att vara småbarnsförälder ibland. Var inte för hård mot dig själv.

• dendär

Å, tack alla ni för era svar.

Pojkens; eller hur, det är verkligen full fart framåt men inget förnuft{#lang_emotions_dreamer}

Skönt att läsa det ni skriver och att få känna att jag inte är ensam och hemsk utan hanske rentav mänsklig. Tycker sånt här är viktigt att prata om för att få ljus på de bästa strategierna; Det där med att sjunga forcerat kan jag skriva under på att jag också gjort och håller med om att det är effektivt.{#lang_emotions_smile}

Miss Cee; verkligen träffande det där du skriver om frustrationen som kommer när man blir hindrad från att göra barnets bästa, fast det är barnet själv som kommer emellan.

The Lizard; du har helt rätt i att det är något man sällan hör om, det är ju "fult". Inte konstig att man får dåligt samvete och känner sig urkass när man tror att alla andra föräldrar är så j*vla perfekta:S

Salt Katt; ja vafan gör man? Har redan kommit upp bra tips här i tråden tycker jag; sjunga, gå ut ur rummet tills man lugnat ner sig osv. Jag ska försöka lägga dessa råd på minnet.
    Och som grönögat skriver, det är ju ändå skillnad (om än hårfin) mellan att ta ut ilsan och visa den. Det bästa man kan göra är att försöka att inte fastna vid sina snedsteg utan utveckla bra metoder för att inte hamna där igen...:S

Tack alla ni modiga där ute som vågar visa att ni inte är "perfekta" föräldrar. Jag tror att vi trots att vi brusar upp ibland är good enough!

• guldrosen1

Hej har bara lästa ts, kännerprecis igen mej, har en 10 mån kille här hemma. Det var som det var hämtat här hemma en dag.

Svar på tråden Arg på 10-månaders