• Skehamn2010

Är det okej att INTE älska sitt barn?

Man kan inte styra över sina känslor. Det man känner eller inte känner kan man inte direkt påverka. Man kan heller inte tvinga fram känslor.

Men jag tycker att alla barn har rätt att vara älskade av sina föräldrar och känner man ingen kärlek till sitt barn så är det okej för en kortare period annars nej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att INTE älska sitt barn?
  • Liian

Jag kan inte förstå att man tycker att hur man behandlar barnet är viktigare än att man älskar det. Klart att man ska behandla barnet väl, det är ju en självklarhet. Men ett barn kommer känna ifall det inte är älskat.
    Jag är gravid just nu och jag älskar mitt barn massor även att jag inte ens "träffat" det ännu. Det finns inte en möjlighet att jag inte kommer känna samma sak eller mer när bebisen är född.

• Analoga
    Cornellia skrev 2010-02-04 22:16:01 följande:
    Man kan inte rå för sina känslor. Vadå okej? Vad 17 ska man göra om man inte älskar barnet då?
    Söka hjälp. För älskar du inte ditt eget barn så är det något som felar i ditt psyke.
  • mando

NEJ! Absolut inte okej. Alla barn förtjänar att bli djupt älskade, och gör man inte det (:O???) så tycker jag man kan adoptera bort barnet till en familj som ger barnet den kärlek han eller hon behöver.

• SilverEmma
    mando skrev 2010-02-13 15:12:17 följande:
    NEJ! Absolut inte okej. Alla barn förtjänar att bli djupt älskade, och gör man inte det (:O???) så tycker jag man kan adoptera bort barnet till en familj som ger barnet den kärlek han eller hon behöver.
    Jag garanterar dig att jag var en toppenmamma till min dotter innan jag faktiskt började älska henne. Hade inte en tanke på att adoptera bort henne...jösses...
  • Weyoun

Annat!

Jag har en kompis som fick en dotter för 18 år sen. Hon drabbades av en förlossningsdeppression och kunde inte ta till sig henne alls. Än idag har hon inga djupare känslor för sin dotter men har tagit hand om henne hela livet ändå. Hon fick både psykologisk och medicinsk hjälp men det hjälpte inte...

• Analoga
    Viccy skrev 2010-02-14 05:29:20 följande:
    Annat!Jag har en kompis som fick en dotter för 18 år sen. Hon drabbades av en förlossningsdeppression och kunde inte ta till sig henne alls. Än idag har hon inga djupare känslor för sin dotter men har tagit hand om henne hela livet ändå. Hon fick både psykologisk och medicinsk hjälp men det hjälpte inte...
    Mycket tragiskt....
  • Weyoun
    Analoga skrev 2010-02-14 11:23:22 följande:
    Mycket tragiskt....
    Japp!! Det tycker jag med.
  • Okara

mando: Att adoptera bort sitt barn är långt ifrån en enkel lösning. Många barn som adopterats lider av psykologiska problem pga att de en gång övergetts av sina biologiska föräldrar. Tror alltså inte detta är en särskilt bra lösning.

• Mrs Noname

Under vissa perioder kanske det är så att man "känner mindre för" sitt barn.
    Men att man inte skulle älska det överhuvudtaget låter märkligt i mina öron.
    Sedan kan det ju hända saker under barnets liv som gör att det är svårt att älska det.
    Nu tänker jag framförallt på när barnen räknas som vuxna. Alltså när de kan stå till svars för sina egna handlingar.

Älska är ju sedan ett väldigt luddigt ord.
    Vissa kan ju t.ex älska en glass...

• Frila2

Om man har haft en väldigt jobbig gravidtet, en väldigt jobbig förlossning eller en jobbig tuff tid efteråt så är det ganska vanligt att man har svårt att knyta an och älska barnet.

Jag tyckte om mitt barn men älskade henne inte och hade inte de där kraftiga bekyddarinstinkterna förrän efter iaf 2-3 månader. Ju längre tid som gick desto mer älskade jag henne och nu klarar jag inte ens av tanken på ett liv utan henne och jag skulle gladeligen döda den som gjorde henne illa. Men det tog tid innan jag kände så. Jag hade svårt att förstå att hon var mitt barn.

Enligt psykologen jag pratade med så är detta inget ovanligt när starten blivit lite ostadig, i mitt fall en prematur födsel i v 28 och efterföljande månader på iva och vanlig neonatal.

Jag tror inte att man kan förstå dessa känslor om man inte varit där själv. Att sitta och döma på det sätt ni gör är skrämmande. Det behöver inte alls vara "fel i ens psyke" utan helt enkelt så att man har en jobbig start.

• Maureen01

Jag tror att dom som skriver att dom inte "förstår" hur man inte kan älska sitt barn snarare försöker säga att dom inte kan relatera. Förstår gör man en matematisk formula eller en teoretisk vinkel. Alla vet väl hur det känns att inte älska någon. Det finns ju ingen som älskar alla människor. Tycker det är super för både er och era barn att ni inte kan relatera...

Att det skulle vara något "fel" på dessa människor är bara en värdering,  tycker inte det spelar någon roll vad man sätter för ord på det. såvida ni inte menar att det i alla fall går att "rätta till" och att det därmed blir viktigt att värdera det för att förändring skall ske.

Om man stannar upp för en sekund och sätter sig in i känslorna hos en person som har ett barn den inte älskar, oavsett hur "fel" man tycker att det är, så känner man nog ganska mycket smärta och ångest(och nej, dom som inte älskar sina barn är inte allihopa psykopater). Konsekvenserna är givetvis värst för barnet, men det är inte heller skoj för föräldern i fråga. Varje människa måste själv bedöma vad som är det rätta att göra i en sån situation men om man känner att adoption är en lösning så borde man inte skuldbeläggas för det.

Sen har jag bakgrund i andra kulturer än den svenska och anser att kärlek framförallt är något man gör, inte något man känner. Om man i sina handlingar visar respekt och empati för ett barn, då "gör" man kärlek. Dessutom tycker jag personligen att empati är en slags kärlek i sig...

• Cloud Berry

Det är okej, bara man söker hjälp fort och får ordning på sina känslor igen.

Om det inte går så är det nog bättre att adoptera bort det till någon som kan älska det.

• stjärna2007

om man inte älskar sitt barn kanske man ska låta det växa upp i ett annat hem där det är älskat....

• Tygtiiger
    stjärna2007 skrev 2010-04-09 09:54:48 följande:
    om man inte älskar sitt barn kanske man ska låta det växa upp i ett annat hem där det är älskat....
    Varför? det finns människor som inte känner att de älskar sina barn, men de tar god hand om dem och behandlar dem med vänlighet, intresse och respekt. Samtidigt finns det föräldrar som älskar sina barn men som behandlar dem tanklöst, tar illa hand om dem och fullständigt struntar i dem som personer - men de ÄLSKAR. Herregud, tom de som misshandlar sina barn älskar dem, oftast.

Jag vet ju i vilken familj jag hade velat växa upp.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Mushroom

Hur kan man inte älska sitt barn?

Visst om det handlar om förlossningsdepression eller dyl så kan jag förstå men att gå flera år utan att älska sitt barn?

Inte för att vara dryg but I just don´t get it...

• stjärna2007
    Tygtiiger skrev 2010-04-09 17:45:59 följande:
    Varför? det finns människor som inte känner att de älskar sina barn, men de tar god hand om dem och behandlar dem med vänlighet, intresse och respekt. Samtidigt finns det föräldrar som älskar sina barn men som behandlar dem tanklöst, tar illa hand om dem och fullständigt struntar i dem som personer - men de ÄLSKAR. Herregud, tom de som misshandlar sina barn älskar dem, oftast. Jag vet ju i vilken familj jag hade velat växa upp.
    Jag tycker båda de alternativen är dåliga, jag hade velat växa upp i en fammilj utan misshandel där man blir sedd och älskad...

Varför skulle man inte älska sitt barn om man vill ha det och ta hand om det?
    och hur menar du att man kan älska sitt barn om man behandlar det illa?
    Tror du har lite fel uppfattning om vad kärlek är.
  • Maureen01

Alternativen måste inte vara så extrema.

Själv kände jag under många år som barn att en av mina föräldrar inte älskade mig. Jag upplevde att h*n tvärtom tyckte illa om mig, jobbade mycket, var aldrig hemma och när h*n var det blev jag kritiserad och pressad in i det sista. När jag grät och ville krama henom tryckte h*n mig bokstavligen ifrån sig. Jag ägnade några år åt att plugga tills jag svimmade, ta hand om mina lillasyskon och städa hushållet. Nu är det väl nån som tänker "Men den föräldern är det ju nåt fel på, sån kommer jag aldrig vara med mitt barn".

Men jag hade en vuxen person i min närhet som inte hade barn som fanns där för mig under dom här åren. Som behandlade mig med respekt omtanke och värdighet. Som berömde mig och visade stolthet.  

Senare har jag förstått att den här föräldern faktiskt älskade och älskar mig på nåt sätt, men h*n hade sitt baggage som gjorde att h*n var oförmögen att förvandla känslorna till handling. (Tro inte att "sådär kommer jag aldrig att behandla mitt barn jag är ju frisk"...det är min förälder också det kan jag lova)

Att barnet alltid "känner" om det inte är älskat, det tror jag inte så mycket på. Det måste inte vara så. Min förälder älskade mig ju, men det kändes inte. Jag vet inte om den här andr vuxna människan älskade mig som "sitt eget", men det spelade ingen roll, spelar fortfarande ingen roll för mig. Det är kul för en själv om man känner den där stora kärleken, men barnet är inte tankeläsare och det gör en inte till en finare människa.

Svar på tråden Är det okej att INTE älska sitt barn?