• Jenna88

pco äggstockar men endå normala värden???

Var hos en privat gyn i torsdags förra veckan och han såg att jag hade som pco äggstockar och har som sagt ingen men sen 18 oktober. Men han trodde in te det va pco iaf för han trodde det hade något med att jag gått upp 15 kg väldigt fort så det har blivit någon störning och att mensen och äl kom igång igen efter jag gått ner igen. Men fick ta blodprov för detta i måndags och idag så fick jag svaren och de var helt normala utom ett som va lite högre än normal men hon sa de att det kan va att jag gått upp i vikt. Så om jag går ner så blir det bra. Men jag frågade så jag har inte pco då? Då svarade hon Nej det har jag inte. Kan detta verkligen stämma? Kan detta hända när man går upp i vikt. Just  nu känns det verkligen bättre om det skulle va sant :D

• Svar på tråden pco äggstockar men endå normala värden???
  • lillamy30
    Jenna88 skrev 2010-02-04 15:23:19 följande:
    Var hos en privat gyn i torsdags förra veckan och han såg att jag hade som pco äggstockar och har som sagt ingen men sen 18 oktober. Men han trodde in te det va pco iaf för han trodde det hade något med att jag gått upp 15 kg väldigt fort så det har blivit någon störning och att mensen och äl kom igång igen efter jag gått ner igen. Men fick ta blodprov för detta i måndags och idag så fick jag svaren och de var helt normala utom ett som va lite högre än normal men hon sa de att det kan va att jag gått upp i vikt. Så om jag går ner så blir det bra. Men jag frågade så jag har inte pco då? Då svarade hon Nej det har jag inte. Kan detta verkligen stämma? Kan detta hända när man går upp i vikt. Just  nu känns det verkligen bättre om det skulle va sant :D
    Man kan ha PCO utseende på sina äggstockar utan att ha PCO. Min gyn förklarade att när man inte har äl på ett tag så ser äggstockarna helt enkelt ut så. Frågade inte varför, men det låter ju logiskt. Man kommer antagligen inte uppe i LH så mkt att det kickar igång en äl helt och hållet, utan bara nästan (testosteron/östrogenbalansen kan vara lite rubbad, utan att för den delen vara onormal). Kan komma av över eller undervikt Lite ur balans hormonelt antagligen. Skulle tro att det ligger ngt i det din gyn sa om vikten. Själv har jag samma utseende på mina äggstockar utan att ha PCO-s. Mina tester är också helt ok och som de ska.
  • Jenna88

Okej men din äl och de fungerar eller? Hoppas det kommer igång snart för mig då :)

• lillamy30
    Jenna88 skrev 2010-02-04 15:34:04 följande:
    Okej men din äl och de fungerar eller? Hoppas det kommer igång snart för mig då :)
    Nej min äl funkar allt som oftast inte (väntat ett år som mest, bara för att jag var nyfiken sen började jag med p-piller igen). Däremot var jag lättstimulerad med Pergotime sist (fick en son på första försöket). Kanske jag får egen äl om jag väntar riktigt länge, men det har jag inte tålamod till. Så nu när vi funderar på en tvåa så fick jag pergotime direkt. Får se om det funkar lika bra denna gång. Vet inte om man är mer lättstimulerad med bara PCO-utseende än med riktig PCO-s. Men funkade din äl som den skulle för 15 kg sen, så kan den nog komma igång om du klarar av att gå ner lite av det igen. Skulle den inte göra det så får du prata med gyn om att hjälpa den på traven. Brukar vara lite olika policy för hjälp på olika platser, men det talar säkert läkaren om.
  • Jenna88

Det är så att jag har hoppat mellan p-piller och inga p-piller. Men då jag inte haft har det fungerat. Har kanske varit utan i 3-4 månader som högst. Nu hade jag äl 2 eller 3 gånger sedan en månad fick jag det inte.

• pco

hej hej 

jajjemen mensen o ÄL kan utebli om man går upp mkt i vikt..d sa min gyn t mig från början att d berodde på men sen sa d at tjag har PCO iaf..men aa d kan faktiskt vara så o även för oss PCOare oxå..sist när jag började träna o gå ner i vikt kom mensen 2mån i rad samma datum:) bara o kämpa på det gör även jag oxå..jag vet att d e tungt o svårt men kämpa på:)
    Lycka till!
  • Jenna88

tack någon mer som vet något'?

• Jenna88

Finns det ingen mer som vet något? :(

• Jenna88

Är det verkligen inte någon mer som vet något pom detta???

• Jenna88

alltså finns det verkligen ingen mer som vet något om detta?? Som har haft det såhär och sedan blivit bättre då???

• odepark

Jag fick göra av gyn att jag tydligen har pco. men att det bara beror på min vikt. fick höra att den dagen jag försöker bli gravid ska jag få hjälp av dom om det inte skulle komma igpång av sig själv. är överviktig just nu men ska genom gå en magsäcksoperation den 17onde februari. så hoppas det kommer igång av sig själv då. Har bara mens 1 ggr/år som det är idag. och mina prover visade med att allt vad som det skulle. så läkarna var helt säkra på att det skulle försvinna då jag är opad. hoppas de har rätt bara.

Svar på tråden pco äggstockar men endå normala värden???