• LindaJohansson81

Anser di dig mer värd än andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-04 19:59
    Du ska det naturligtvis stå. Det blev konstigt hoppas att ni förstår!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser di dig mer värd än andra?
  • MaNiMi

Både jag och nej..i stort så ser jag inte någon skillnad på människors värde
    å inte att jag skulle vara mer eller mindre värd än andra,
    däremot kan jag i vissa enstaka fall tycka att en människa är mindre värd än andra..
    tex någon som tycker att det är helt rätt att spöa skiten ur sina barn, våldta, mörda osv..
    Människor som anser sig som mer värda bara för att de lyckats bättre i livet osv
    ser jag inte som mindre värda, däremot tappar de min respekt om de använder sig av det för att nedvärdera andra.

(undrar om det jag skrev blev begripligt )

• Monleon
    MaNiMi skrev 2010-02-06 04:28:59 följande:
    Både jag och nej..i stort så ser jag inte någon skillnad på människors värde å inte att jag skulle vara mer eller mindre värd än andra, däremot kan jag i vissa enstaka fall tycka att en människa är mindre värd än andra.. tex någon som tycker att det är helt rätt att spöa skiten ur sina barn, våldta, mörda osv.. Människor som anser sig som mer värda bara för att de lyckats bättre i livet osv ser jag inte som mindre värda, däremot tappar de min respekt om de använder sig av det för att nedvärdera andra. (undrar om det jag skrev blev begripligt )
    Det var klockrent, och därmed fullt begripligt. Människor kan man inte värdera lika lite som man kan säga att vissa mänskliga rättigheter är tillämpbara på somliga men inte andra.

Däremot kan man förvänta sig att den värdegrunden (att man inte kan sätta pris eller värde på människor), och acceptansen av att rättigheterna gäller lika mycket för mig som för någon annan vara universella.

De som inte respekterar den uppfattningen kan inte jag respektera, men jag kommer aldrig hävda att jag är mer värd eller har större rättigheter än min fiende.  
  • puss

jag röstade ja.
    min utgångspunkt är att mitt liv är mer värt, från mitt perspektiv. antar att jag är en smula partisk? skitsamma.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss

LindaJohansson81 skrev 2010-02-05 20:45:09 följande:

" Men det är faktiskt inte så konstigt, det är ganska mycket korkade människor på FL."

mycket korkade eller många korkade? viss skillnad.

• glasbubblan
    puss skrev 2010-02-07 18:22:40 följande:
    " Men det är faktiskt inte så konstigt, det är ganska mycket korkade människor på FL." mycket korkade eller många korkade? viss skillnad.
    Många mycket korkade kanske...
  • miss nöjd

ja. jag kan tillföra samhället mkt mer än en nerknarkad person som mer är en belsastning för samhället. Så ja, jag är mer värd än andra.

• TessaS

Ja, för mig och mina nära och kära är jag mer värd än gemene man... precis som gemene man är för sig själva och sina nära och kära.

• Stårschan

Ja, jag anser mig vara mer värd än vissa, och mindre värd än andra.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • M C

Jag tycker inte "värde" är ett ord som ska användas om människor.
    Vilket värde pratar vi om? Pengar?

Vi är olika, men inte olika värda.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • puss
    M C skrev 2010-02-08 10:44:25 följande:
    Jag tycker inte "värde" är ett ord som ska användas om människor.Vilket värde pratar vi om? Pengar?Vi är olika, men inte olika värda.
    jag antar att vi talar om människovärde. det är ett för sammanhanget relevant begrepp.
  • M C
    puss skrev 2010-02-08 10:46:50 följande:
    jag antar att vi talar om människovärde. det är ett för sammanhanget relevant begrepp.
    Tycker fortfarande inte det är relevant.

De enda som pratar om värde är de som tycker de är bättre - som katolska kyrkan gjort i århundraden.

Liv är alltid viktigt att rädda. Vad de sen väljer att göra med sina liv är upp till dem. Jag kan bara ta ansvar för mitt.

Jag tycker inte synd om knarkare, men det betyder inte att de är mindre värd eller nåt. Jag tycker det är synd att de slösar bort sitt liv på trams och att deras handlingar inte månar om andra.
    Jag skulle aldrig vilja stå med valet att bestämma vem som ska få leva och inte. Därför är jag emot dödstraff.

Värdrigt liv är relevant. Inte ett värde på individet.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • fröken smulan

Människovärdet är alltid 1.

Antingen är man människa eller så är man det inte.

Människovärdighet anser sig vissa kunna bedöma.
    Om man utgår ifrån att människovärdighet står i förhållande till vad man gör så är det ett högst relativt värde.

Om människovärdgihet mäts i hur mycket man kan bidra med i samhället så skulle altså en föräldraledig mamma tillfälligt vara midre värd än en barnlös, och defintivt midre värd än en pappa som jobbar och inte tar ut någon föräldrapenning.

Är ett barn midre värt än en vuxen då?

Och om en person haft ett högavlönat jobb och bidragit med mycket pengar till statskassan men sedan råkat ut för en tragedi och fallit offer för spriten.

ställs i förhållande med:

En person som arbetat hela sitt liv men ändå tjänat mindre än den högavlönade alkoholisten gjort sammanlagt.

Vem har då högst värde?

Om alkoholisten blir nykter igen. Stiger då hans värde?

Och om del lågavlönade arbetaren krockar med en buss på äldre dar och kostar samhället massor med pengar fram till sin död. Har han då förbrukat sitt intjänade människovärde?

Och om man nu väljer att tala om människovärde som ett ekonomiskt värde är självklart alla funktionshindrade människor av ett väldigt lågt värde efter som de som grupp konsumerar vida med än vad de producerar.

Alla pensionärer sjunker i värde och tillslut har de inget värde kvar.

I en sån värld vore jag tacksam om jag fick dö medans jag fortfarande har något värde i behåll.

Om man lever för länge riskerar man att hamna på minus i slutändan och det vore ju för tragiskt om man slutade sitt liv med ett negativ människovärde.

• FixarFrasse

Tja, det beror såklart på vilket perspektiv man har:

Annat.

Om man ser det ur ett religiöst/moraliskt/etiskt perspektiv så Nej.

Jag bidrar med ganska mycket skattepengar, jag betalar stadigt in till ideella organisationer, jag jobbar ideellt i idrottsföreningar och med annat ungdomsarbete på fritiden o s v, så i andra sammanhang Ja.

• Aronia

Människovärdets viktigaste ståndpunkt är att alla oavsett förmågor status el dyl. har rätt till sitt liv. och rätt till vård och överlevnad på lika vilkor.
    Det ska inte bero på den egna tjockleken i plånboken, en människas liv ska respekteras oavsett om det är ett monster, man ska alltid respektera en människas liv men man behöver aldrig respektera dess gärningar.

• jaghopparhögt
    Stårschan skrev 2010-02-08 10:42:59 följande:
    Ja, jag anser mig vara mer värd än vissa, och mindre värd än andra.
    Av nyfikenhet, vem anser du vara mer värd än dig?
  • LyckligtSlut

JA, men inte pga vad jag är, som i alternativen om jag är bidragstagare, narkoman, hemlös, försvarsadvokat (inget av dessa tack och lov just nu:)) men för MIG är jag värd mer än alla andra. Jag är ju JAG. Dör jag så lever jag ju inte längre.

Får jag barn kan jag tänka mig att sätta dem före, möjligen någon i den närmsta familjen också.

Svar på tråden Anser di dig mer värd än andra?