• SilverEmma

Hur lång tid är det ok att det tar innan man börjar älska sitt barn?

Alla känner ju inte den där himlastormande kärleken från första stund, jag gjorde det absolut inte. Hur lång tid anser du vara "ok" att inte älska sitt barn? (så länge man ändå tar hand om det & prioriterar dess behov såklart) När anser du att det är dags att söka hjälp om man inte känner den där stora kärleken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid är det ok att det tar innan man börjar älska sitt barn?
  • My Girls

Intressant att så många anser att man ska söka hjälp efter ett halvår... Precis som många säger så är det väl skillnad på kärlek och kärlek. Så länge man tar hand om barnet och det inte handlar om vanvård....{#lang_emotions_undecided}

If you want things to be different, perhaps the answer is to become different yourself.
  • The past is now

Jag röstade på 1 år...men det är ju så svårt. Ingen har ju rätt att tala om för en mamma hur hon ska känna och vad hon ska känna. Och NÄR det ska ske.

Exakt VAD är kärlek? Det är ju olika från person till person.

• Stårschan
    SilverEmma skrev 2010-02-08 10:17:10 följande:
    Att man ska söka hjälp efter ett halvår är det många som skrivit, inte mitt "förslag". Såg det i en annan tråd som inspirerade mig till denna. Efter ett halvår har man liksom nått en magisk gräns där man MÅSTE älska sitt barn över allt annat annars borde man söka hjälp. Själv älskade jag t om hunden mer efter ett ynka halvår...jag behövde mer tid. Hade dock inte en tanke på att söka hjälp.
    OK, men du har ändå med formuleringen "När anser du att det är dags att söka hjälp" i din fråga. Vad för sorts hjälp är det man ska söka? Vem ger den? Hur kan man förändras? Kan man få hjälp att börja älska en människa vilken som helst? Sin mamma? Grannen?
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • SilverEmma
    Stårschan skrev 2010-02-08 10:58:17 följande:
    OK, men du har ändå med formuleringen "När anser du att det är dags att söka hjälp" i din fråga. Vad för sorts hjälp är det man ska söka? Vem ger den? Hur kan man förändras? Kan man få hjälp att börja älska en människa vilken som helst? Sin mamma? Grannen?
    Tja, jag blev väl påverkad helt enkelt. Anser själv inte att man behöver söka hjälp om det inte är ett problem. Jag har frågat flera gånger vad för slags hjälp man borde söka men inte fått något svar.
  • Stårschan
    SilverEmma skrev 2010-02-08 11:07:12 följande:
    Tja, jag blev väl påverkad helt enkelt. Anser själv inte att man behöver söka hjälp om det inte är ett problem. Jag har frågat flera gånger vad för slags hjälp man borde söka men inte fått något svar.
    Då är jag med.
    Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • como

Jag väntade i över ett halvår innan jag sökte hjälp (som jag sen ändå inte fick) och det var ett helvete. Med andra barnet sökte jag hjälp direkt!

• como

@Stårschan: Man får hjälp av en psykolog för oftast är det väl en förlossningsdepression som ligger bakom. Och nej, psykologen kan förstås inte på något magiskt sätt få dig att älska ditt barn, men han/hon kan ta reda på varför du inter älkar barnet och löser de bakomliggande problemen.

• Signy
    SilverEmma skrev 2010-02-05 13:57:06 följande:
    Det tog mig ca 10 månader innan det då & då klickade till i hjärtat på mig när jag tittade på dottern. Innan dess gillade jag henne, hon var söt & trevlig & ett helt ok inslag i mitt liv. Hennes behov sattes självklart främst & hon led inte brist på närhet & omtanke. Men älskade henne gjorde jag absolut inte innan dess. Nu är hon nästan ett år & jag älskar henne verkligen, inte hela tiden & aldrig såhär himlastormande som "alla" pratar om. Jag har aldrig funderat på att söka hjälp för det. Jag har inte tvivlat på att känslorna kommer en vacker dag & det har dom ju börjat göra! Jag har pratat med min "bvc-tant" om det och hon ser inget problem i det heller. Hon ser mig som en sund förälder som inte går upp totalt i sin mammaroll och inte glömmer bort vem jag var innan jag fick barn. Jag garanterar att jag inte är känslomässigt hämmad på något vis. Det är vanligare än vad man tror att känna såhär men det pratas inte om det. Man SKA älska sitt barn från första stund, annars är det något fel. Detta sätter tyvärr en onödig press på många  omgående.kvinnor & jag tror det kan ställa till med problem för vissa som inte får de "rätta" känslorna omgående. Jag är en fantastisk mamma till min dotter & mina känslor har gjort att jag är väldigt avslappnad i min föräldraroll, så för mig har det ändå känts bra. Jag har aldrig haft problem med att lämna dottern hemma hos sin pappa eller att vi lämnar henne hos hennes mormor som hon känner väl. Jag saknar henne inte ett dugg när jag inte är med henne men blir alltid glad över att se henne igen. Nästa barn kommer i mars & det ska bli spännande att se hur känslorna utvecklas för den nya bebisen. Borde jag inte ha skaffat barn överhuvudtaget eller borde jag söka hjälp? Nyfiken över hur folk tycker när man är ärlig med sånt här.
    Jaha, låter som beskriver hur jag känner på ett ungefär. Jag ser det inte heller som ett problem. Tvärtom har jag varit öppen med hur jag känner och tänker när jag pratat med vänner. Många har blivit förvånade men ingen har tyckt att det varit konstigt, tvärt om. De har blivit glada över att någon vågat prata om hur det är i verkligheten och om hur man faktiskt kan känna. Det har släppt lite på pressen för dem som inte fött barn, bla.

Jag vet med 110% säkerhet att jag är en underbar mamma, kärleksfull, fysisk och med ett gott tålamod. Skrattar ofta med min bebis och skulel inte tveka en sekund på att offra vad som helst för honom, mitt liv eller det som krävs. MEN den här himlastormande förälskelsen får växa fram. Så funkar jag i alla relationer - så funkar jag nu.
  • lunkentuss

Kan inte svara för nån annan, men hade jag inte känt att jag älskade mina barn efter 6 månader så hade jag undrat vad det var för "fel" på mig...

• SilverEmma
    Signy skrev 2010-02-08 20:19:55 följande:
    Jaha, låter som beskriver hur jag känner på ett ungefär. Jag ser det inte heller som ett problem. Tvärtom har jag varit öppen med hur jag känner och tänker när jag pratat med vänner. Många har blivit förvånade men ingen har tyckt att det varit konstigt, tvärt om. De har blivit glada över att någon vågat prata om hur det är i verkligheten och om hur man faktiskt kan känna. Det har släppt lite på pressen för dem som inte fött barn, bla.Jag vet med 110% säkerhet att jag är en underbar mamma, kärleksfull, fysisk och med ett gott tålamod. Skrattar ofta med min bebis och skulel inte tveka en sekund på att offra vad som helst för honom, mitt liv eller det som krävs. MEN den här himlastormande förälskelsen får växa fram. Så funkar jag i alla relationer - så funkar jag nu.
    Jag har redan från början varit öppen med hur jag känner. Skäms inte för det & har aldrig tvivlat på att de "rätta" känslorna faktiskt växer fram. Visst har man fått ett par höjda ögonbryn men jag har också upplevt att många tycker det var skönt att "någon sa det högt", att det faktiskt är ok att inte uppleva sitt barn som det största som någonsin hänt. Jag ger gärna min dotter tid, kärlek, närhet & precis allt hon behöver, men jag tycker det är sååå skönt att vara utan henne ibland, jag behöver min egen tid för att må bra. Som tur är så är dottern ett riktigt charmtroll så det är aldrig problem att hitta barnvakt.
  • SilverEmma
    himmelsflickan skrev 2010-02-10 06:55:52 följande:
    Kan inte svara för nån annan, men hade jag inte känt att jag älskade mina barn efter 6 månader så hade jag undrat vad det var för "fel" på mig...
    Många nämner 6 månader, är det någon speciell gräns där? Jag har aldrig ens funderat på om det är något fel på mig då jag aldrig upplevt mina känslor som ett problem.
  • Signy
    SilverEmma skrev 2010-02-10 08:32:16 följande:
    Många nämner 6 månader, är det någon speciell gräns där? Jag har aldrig ens funderat på om det är något fel på mig då jag aldrig upplevt mina känslor som ett problem.
    Fast det kan ju bero på att att man analyserar det hela lite mer.

Sen är det ju olika på hur mycket man slänger sig med ordet älskar. Det är ju en relativ känsla som allt annat i livet. Vissa säger "jag älskar dig" varje gång de ska lägga på telefonluren. Ibland som en typ av hälsningsfras, något man vill vara säker på att man sagt eller för att man faktiskt menar det av hela sitt hjärta.

Själv är jag en person som inte säger det "lätt". Det är inte heller lätt att ta sig in i mitt hjärta. Där har jag några få utvalda som har förtjänat sin plats. Givetvis gillar jag många människor, men det tar lång tid innan jag säger att jag älskar någon. Säger det ganska sällan till min sambo, för att det känns som det betyder "mer" då (för mig, vet att alla är olika där). Att "älska" någon är enormt stort för mig. Så det är säkert oika på hur lätt man tar på att älska någon.

Skulle vara intressant att se denhär undersökningen för pappor. När ska de söka vård? Har hört några pappor som jag pratat med som sagt att den där riktiga pappakänslan med allt vad det tillhör kommer först när barnet blivit större, två år och frammåt. Ändå är det ingen som tvivlar på att de gör ett bra jobb och är viktiga i barnets liv fram tills dess.

De som klankar ner på andras mammaroller är alltid kvinnor.
  • UpsyDaisy

Jag blev lämnad under graviditeten och var totalt hjärtekrossad. Barnet var INTE planerat. Bodde i ett främmande land utan familj och vänner och flyttade tillbaka till Sverige när jag var höggravid. Fick köpa lägenhet, möbler...var så stressad! Sedan kom barnet mitt i allt det här. Var en traumatisk förlossning och var tänkt att jag skulle stanna på BB några dagar eftersom jag var i riskzonen för förlossningsdepression och behövde extra stöd, vilket jag gärna ville...men sen kom de och sa att de inte hade plats! Dottern hade för kort tungband och kunde inte suga, något de inte hade upptäckt på sjukhuset, jag var ensam med henne..hade konstant feber pga mjölkstockning och flickan bara skrek och skrek och sov endast 4-7 timmar per dygn.

Kan lugnt säga att det var den värsta tiden i mitt liv och jag ryser bara jag tänker på det.

Efter 3 månader fick jag äntligen tid hos psykologen vid BVC och hon remitterade mig vidare och jag fick diagnosen förlossningsdepression. Jag fick sedan fantastisk hjälp och stöd och också en del avlastning! Tungbandet klipptes på flickan och hon kunde äta ordentligt igen...men amningen hade vid det laget haverat totalt, något jag också mådde piss över!

För mig var det så att jag skulle ge mitt liv för min dotter och jag tog bra hand om henne. Men jag var på tok för deprimerad för att känna någon "himlastormande kärlek". Dessutom var jag fortfarande hjärtekrossad över att mannen jag trodde jag skulle spendera resten av mitt liv med lämnade mig när jag var i en sådan känslig situation. Hela mitt liv förändrades på en gång.

Jag tror det tog ungefär ett år innan jag började må bättre och jag började verkligen känna kärlek till mitt barn. Nu är flickan 3 och jag älskar henne...men jag känner mig fortfarande inte helt hemma i mammarollen.

• Signy
    UpsyDaisy skrev 2010-02-10 09:28:58 följande:
    Jag blev lämnad under graviditeten och var totalt hjärtekrossad. Barnet var INTE planerat. Bodde i ett främmande land utan familj och vänner och flyttade tillbaka till Sverige när jag var höggravid. Fick köpa lägenhet, möbler...var så stressad! Sedan kom barnet mitt i allt det här. Var en traumatisk förlossning och var tänkt att jag skulle stanna på BB några dagar eftersom jag var i riskzonen för förlossningsdepression och behövde extra stöd, vilket jag gärna ville...men sen kom de och sa att de inte hade plats! Dottern hade för kort tungband och kunde inte suga, något de inte hade upptäckt på sjukhuset, jag var ensam med henne..hade konstant feber pga mjölkstockning och flickan bara skrek och skrek och sov endast 4-7 timmar per dygn. Kan lugnt säga att det var den värsta tiden i mitt liv och jag ryser bara jag tänker på det. Efter 3 månader fick jag äntligen tid hos psykologen vid BVC och hon remitterade mig vidare och jag fick diagnosen förlossningsdepression. Jag fick sedan fantastisk hjälp och stöd och också en del avlastning! Tungbandet klipptes på flickan och hon kunde äta ordentligt igen...men amningen hade vid det laget haverat totalt, något jag också mådde piss över! För mig var det så att jag skulle ge mitt liv för min dotter och jag tog bra hand om henne. Men jag var på tok för deprimerad för att känna någon "himlastormande kärlek". Dessutom var jag fortfarande hjärtekrossad över att mannen jag trodde jag skulle spendera resten av mitt liv med lämnade mig när jag var i en sådan känslig situation. Hela mitt liv förändrades på en gång. Jag tror det tog ungefär ett år innan jag började må bättre och jag började verkligen känna kärlek till mitt barn. Nu är flickan 3 och jag älskar henne...men jag känner mig fortfarande inte helt hemma i mammarollen.
    Förstår verkligen att det var en tuff tid, vad duktig du är som klarade det! Ja, man måste utgå från att alla har olika situationer när man svarar på TS fråga. Själv hade jag babyblues delux ett tag efter förlossningen, det var ingen höjdare. Skönt att du fick bra hjälp!
  • noorah

Jag röstade annat då det beror på så mycket på omständigheter hurvida man knyter an snabbt eller långsamt..
    tror inte det finns någon "gräns" som är lika för alla

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Pinje

Undrar om ni blandar ihop kärlek och förälskelse lite?

Jag vet att jag fick frågan om hur jag kände för mitt första barn av min chef, och hennes kommentar var: Vad kul, det är inte alla som är förälskade i sina barn! Jag kan speciellt förstå det om det är en jobbig tid med mycket skrik, lite sömn, allmänt kaos. Ni som skriver att ni inte riktigt känner den där himlastormande kärleken men att ni skulle gå genom det mesta för att skydda barnet, då älskar ni barnet!

• SilverEmma
    Pinje skrev 2010-02-11 10:40:08 följande:
    Undrar om ni blandar ihop kärlek och förälskelse lite?Jag vet att jag fick frågan om hur jag kände för mitt första barn av min chef, och hennes kommentar var: Vad kul, det är inte alla som är förälskade i sina barn! Jag kan speciellt förstå det om det är en jobbig tid med mycket skrik, lite sömn, allmänt kaos. Ni som skriver att ni inte riktigt känner den där himlastormande kärleken men att ni skulle gå genom det mesta för att skydda barnet, då älskar ni barnet!
    Det är ju skyddsinstinkt...det kan jag känna för totalt främmande ungar som jag verkligen inte älskar. Men hade jag kunnat rädda ett främmande barn så hade jag givetvis gjort det utan att tänka efter. Inte älskar jag den ungen för det. 
Svar på tråden Hur lång tid är det ok att det tar innan man börjar älska sitt barn?