SilverEmma skrev 2010-02-10 08:32:16 följande:
Många nämner 6 månader, är det någon speciell gräns där? Jag har aldrig ens funderat på om det är något fel på mig då jag aldrig upplevt mina känslor som ett problem.
Fast det kan ju bero på att att man analyserar det hela lite mer.
Sen är det ju olika på hur mycket man slänger sig med ordet älskar. Det är ju en relativ känsla som allt annat i livet. Vissa säger "jag älskar dig" varje gång de ska lägga på telefonluren. Ibland som en typ av hälsningsfras, något man vill vara säker på att man sagt eller för att man faktiskt menar det av hela sitt hjärta.
Själv är jag en person som inte säger det "lätt". Det är inte heller lätt att ta sig in i mitt hjärta. Där har jag några få utvalda som har förtjänat sin plats. Givetvis gillar jag många människor, men det tar lång tid innan jag säger att jag älskar någon. Säger det ganska sällan till min sambo, för att det känns som det betyder "mer" då (för mig, vet att alla är olika där). Att "älska" någon är enormt stort för mig. Så det är säkert oika på hur lätt man tar på att älska någon.
Skulle vara intressant att se denhär undersökningen för pappor. När ska de söka vård? Har hört några pappor som jag pratat med som sagt att den där riktiga pappakänslan med allt vad det tillhör kommer först när barnet blivit större, två år och frammåt. Ändå är det ingen som tvivlar på att de gör ett bra jobb och är viktiga i barnets liv fram tills dess.
De som klankar ner på andras mammaroller är alltid kvinnor.