bakabakalitenkaka skrev 2010-02-05 19:14:42 följande:
Ja självklart vet jag att jag inte kan tvinga honom till ett till barn, dock kan han tvinga mig att inte få ett till barn. (har jag inte rätt att tycka det är orättvist?)Jag skrev inte detta inlägg för att försöka förstå honom, jag vet att han har all rätt till sin synpunkt och sina val.Däremot behöver jag hjälp och uppmuntran för att gå vidare, på något sätt måste jag kunna sluta älta detta för det gör mig bara mer och mer ledsen. Men jag kan inte sluta tänka på det, vilket gör det väldigt svårt att gå vidare. Man skulle kunna säga att detta är helt och hållet ett ego-inlägg. Jag behöver lägga energi och fokus på mig, men hur gör jag det?
Du har självklart rätt att vara lessen och besviken, givetvis, och du ska självklart få ha den tiden också att få sörja och vara riktigt lessen. Innan dess kan du inte gå vidare rent känslomässigt. - Det måste han vara beredd att ställa upp på !
Jag tycker inte heller att du ska sluta tänka på det - hans beslut är inte hugget i sten - vad han än påstår just idag...
Däremot kanske du ska ta ner tänkandet på en nivå du orkar med att hantera. Dröm gärna om fler barn, prata gärna om det, önska det högt vid högtider - men snöa inte in på det - låt det inte bli det enda du vill. (slut prenumenera på föräldratidningar, skapa inte ägglossningskalendrar, sluta räkna mensdatum, tagga ner på dokumentärer om förlossningar osv - ja du fattar... )
Passa på att njuta av fördelarna med ett barn, att barnet får din totala uppmärksamhet, att du orkar och hinner med det. Sysselsätt dig helt enkelt.
Passa också på att göra vuxna saker, det livet som inte innebär hus, familj och hem.
Börja längta efter mer i livet än bara ett till barn, längta efter utbildning, längta efter resor, utveckla dig själv som människa!