• Anonym (orolig mamma)

aspergerbarn i vanliga skola?

Vår dotter med aspergers syndrom börjar skolan till hösten och alla tycker att hon ska gå  ivanlig skola, med hjälp av resurs. Jag är orolig för;
    - att hon ska bli mobbad för att hon är udda
    -resursen ska vara outbildad och inte kunnsa stödja henne på rätt sätt
    -att hon ska känna sig missförstådd

Hur ska man förbereda övergången till skolan så att man förebygger det som jag skrivit ovan? Tack på förhand för svar.

• Svar på tråden aspergerbarn i vanliga skola?
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    Anledningen till att jag inte svarat direkt är att jag behövde fundera lite över mitt svar. Mitt första råd är att göra med henne som med alla de andra barnen men jag har inte träffat din dotter och har ej heller mött ett barn i förskolan med diagnos på Ashberger. Jag funderar över frågor som, Vilka andra alternativ finns förutom vanlig skola? Vilka svårigheter och behov har hon? Hur kommer dessa påverka hennes skolgång/kompisrelationer? Hur har hon det på förskolan idag? Är hon missförstådd? Fundera över dina svar på dessa frågor.
    Det är inte helt lätt att få tag i utbildade resurser. Det beror nog lite på vart i landet du bor men just nu tror jag att det finns ett överskott på lärare men jag kan ha fel.
    Prata med förskolechefen, blivande rektor och den som gett diagnos. Vad tror de?
    Mvh Inger

Svar på tråden aspergerbarn i vanliga skola?