• MickeN1973

Svår uppväxt = mera cynisk ?

Jag tycker mig se en tendens till att folk som har haft en svår uppväxt:

Är mera cyniska när det handlar om eget ansvar.
    Man påpekar att man alltid har ett eget ansvar 
  • Svar på tråden Svår uppväxt = mera cynisk ?
  • Skabbig
    Sharatain skrev 2010-02-06 19:17:47 följande:
    håller inte med. empatilös hurdå... en psykopat är empatilös. Att man stabiliserar sin egen tillvaro är inte att visa brist på empati.
    Jag tänker tex på barn som blivit grovt mobbade, och som efter några år själva börjar mobba mindre barn för att få utlopp  för sina aggressioner. Det är ett sätt för dem att stabilisera sin tillvaro, mobbningen har gjort att de förlorat sin empati för andra i samma situation.
  • satakatse

Tror inte det handlar om att man har haft dålig uppväxt eller så.. Okej kan påverkla lite men tror de handlar mer om person...

***Jag vill lära mig samiska, kanske du kan knackig samiska? Du får frächa upp språkkunskaperna och jag lär mig samtidigt!!****
  • Zaria

Eller kan det vara så att dessa inte "går i taket" och blir fyllda av empati över "smågrejer" som de vet med "sitt facit" i hand att man kan klara att gå igenom?

Utan deras gräns eller vad man skall säga ligger på en högre nivå innan dessa börjar engagera sig och sina känslor.

Är själv ett sk maskrosbarn, jobbar med människor som mår dåligt och engagerar mig massor för dem och har massa emapti gällande dem, däremot är jag nog kanske mer "kall" mot kompisar och det tar ett tag eller att det skall ha hänt något riktigt drastiskt innan empatin börjar "flöda" så att säga.

• Xantippa2004

Jag kan bara tala för mig själv och jag tror att jag är mer pessimistisk, realistiskt och "räddare" än vad många andra är. Jag har blivit sviken och sårad så många gånger att man liksom alltid har det i bakhuvudet...

• MaNiMi

Tror inte heller att man är empatilös för att man är cynisk..
    i mitt fall är jag väldigt cynisk mot mig själv och mitt liv, tycker ytterst sällan synd om mig själv och räknar iskallt med att få klara det mesta själv då den hjälp man kämpat för att få sen inte visat sig vara något att ha.
    medan empati och känslor för andra finns i överflöd, pga jag varit
    med om en hel del och fått kämpa så är det inte svårt att sätta sig in i någon annans situation och känna medkänsla och vilja att hjälpa till på det sätt som jag själv skulle behövt få hjälp.
    Visst har man ett eget ansvar för sitt liv, samtidigt kan det finnas många omständigheter som gör att det blir fel på ett eller annat sätt.

• Trivia
    Skabbig skrev 2010-02-06 23:48:28 följande:
    Jag tänker tex på barn som blivit grovt mobbade, och som efter några år själva börjar mobba mindre barn för att få utlopp  för sina aggressioner. Det är ett sätt för dem att stabilisera sin tillvaro, mobbningen har gjort att de förlorat sin empati för andra i samma situation.
    Är inte det mer en överlevnadsstrategi? De kan ju ha massa empati till övers för andra människor, men i just det här läget ser det mobbningen som det enda sättet att hålla huvudet över vattenytan. Att vara oförmögen till empati är väldigt ovanligt.
    We are Fuck U-nited. Boys are not invited.
  • Clobberella

Tja, lär man sig när man växer upp att man inte kan lita på vuxna så gör man väl inte det när man själv är vuxen heller. Är man uppväxt i den perfekta familjen där allas känslor får plats så har man nog en mer positiv/gullig/naiv syn på världen.

• jaghopparhögt

Det stämmer ganska bra på mig, jag hade en väldigt annorlunda uppväxt jämfört med de flesta och jag stämmer nog ganska bra det som ni skriver.
    T ex så har jag alltid fått höra att jag är väldigt cynisk och känslokall.

• Thursday
    MaNiMi skrev 2010-02-10 04:45:34 följande:
    Tror inte heller att man är empatilös för att man är cynisk.. i mitt fall är jag väldigt cynisk mot mig själv och mitt liv, tycker ytterst sällan synd om mig själv och räknar iskallt med att få klara det mesta själv då den hjälp man kämpat för att få sen inte visat sig vara något att ha. medan empati och känslor för andra finns i överflöd, pga jag varit med om en hel del och fått kämpa så är det inte svårt att sätta sig in i någon annans situation och känna medkänsla och vilja att hjälpa till på det sätt som jag själv skulle behövt få hjälp. Visst har man ett eget ansvar för sitt liv, samtidigt kan det finnas många omständigheter som gör att det blir fel på ett eller annat sätt.
    Det där stämmer bra på mig tycker jag! Jag blev mycket sviken under min tonårstid (mobbning) och ber aldrig någonsin om hjälp, tar väldigt sällan emot hjälp om den erbjuds. tror aldrig på att andra faktiskt vill vara med mig/gillar mig, jag klarar mig själv helt enkelt. Däremot hjälper jag alltid andra, ställer up, tar hellre smällarna själv (för jag vet ju att jag överlever) än låter det drabba andra.
  • Verkligen

Tror att du TS har rätt. Jag är väldigt cynisk och trivs med det men jag tror inte jag hade vart såhär cynisk om jag hade haft ett bra liv.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • Stinky
    MickeN1973 skrev 2010-02-06 16:01:41 följande:
    Jag tycker mig se en tendens till att folk som har haft en svår uppväxt: Är mera cyniska när det handlar om eget ansvar. Man påpekar att man alltid har ett eget ansvar 
    Ja, du har helt rätt. Jag är en av cynikerna.
  • Trivia

Jag tycker inte att jag är mer cynisk än andra, kanske lite mer intresserad av människor som är mindre lyckligt lottade däremot.

We are Fuck U-nited. Boys are not invited.
  • Stinky
    Anova skrev 2010-02-06 16:09:45 följande:
    Brist på empati bara för att man är cyniker? Sorry, tjejen, men så funkar det inte. Man kan ha en enorm empatiförmåga, men man är mer realistisk.
  • Suzy QX

Inte mer cynisk, men mer förstående för livets gråzoner och människors olikheter.

Inte hetsa upp sig i onödan över "småsaker". Inte grina och sörja i veckor för artister som dör eller folk som mördats.

Framförallt Galghumor. Fast det hör nog lite till generationen med. Att kunna skratta åt svåra saker.

Fast en sak är jag rätt cynisk över måste jag erkänna.. Det är när folk bedyrar sin eviga kärlek till sin partner. -Vi skulle aaldrig, han skulle aaldrig, jag litar till 110% på honom/henne.. Sånt ger mig ett litet cyniskt leende i mungipan. Vänta ni bara.. Och ju mer jag läst på ställen som FL och AFF är jag säker på min sak.. Inget varar förevigt. (förutom för en försvinnande liten andel). Lyckan minst av allt.

• Liveit1971

Cynisk eller ej tror jag beror på hur man klarat av den svåra uppväxten. Men appropå exemplet med mobbning tidigare i tråden så tror jag att en mobbad som blir mobbare gör det för att äntligen få vara någon i gruppen, och inte för att få utlopp för aggresioner.

• Esther M

det kan ju i så fall bero på att eftersom de har fått ta hand om sig själva så tycker de att andra också borde klara det.

lite som selfmade miljonärer, som anser att alla som vill kan klara vadsomhelst

Svar på tråden Svår uppväxt = mera cynisk ?