• Champagne77

    30+ som fått första barnet, del 17

    Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

                          

    Här hittar du oss ifrån Familjelivs bästa trådar "30+ som arbetar på första barnet", "30+ som arbetat mer än ett år på första barnet" och "30+ som väntar första barnet" som har fått våra guldklimpar.

    Första delen inleddes såhär:

    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu! Med egna små bebisar! 
    I denna tråden kan vi diskutera allt från nattsömn och matvanor till konstiga prickar, skostorlekar, barnpedagogik och bebisbajs.


    Länkar till våra andra trådar:
    30+ som arbetar på första barnet del 20:
    30+ som arbetat mer än ett år på första barnet, del 16:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m49096489.html

    30+ som väntar första barnet, del 19
    Bf-lista för tjejer de som väntar första barnet del 19:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49550460.html
    När bebisen fyllt ett år finns systertråden 30+ med första barnet 1-3 år: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m48746196.html

    30+are som planerar syskon pratar vidare på: www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

    BF-lista för 30+ som väntar syskon: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49522537.html

    30+ som väntar/har fått syskon: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

    Samlingstråd för aktiva 30+are, in och kasta bullar! www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47671996.html


    {#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}{#lang_emotions_baby}
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 22:54
    Ny tråd för 30+ som planerar syskon: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-17 20:54
    Ny tråd första barnet 1-3 år: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 21:01
    Ny 30+ syskontråd: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493295.html
  • Svar på tråden 30+ som fått första barnet, del 17
  • Numera

    hej hej, måste bara dela med mig - idag fyller min lilla ett år, dvs det är exakt ett år sen äggplock (och spermielämning), då hon blev till tack vare ivf/icsi. Då var hon stor som en punkt i en bok och existerade mest som hopp och önskan i sina föräldrars hjärtan och nu ligger hon 62cm och 5,6 kg och ammar i min famn, blir så glad över att tänka på det. Annars är det bra, hade en ego-flash igår (måste måste måste göra något som är kul bara för mig och där jag inte "bara" är mamma), men oftast trivs jag fint med att vara mammaledig.
    Hur har ni det alla - många är väl hemma fortfarande?

  • Jemema

    Är det att rekommendera att resa charter med en halvårsbebis?? Vi funderar på att ta en vecka eller två på typ Mallis eller nåt där det inte är sådär jättevarmt såhär års. Hur går det med flygresan? Någon som har tips på särskilt bebis- och barnvagnsvänligt resmål?


    Min underbara dotter är äntligen här!
  • Zenobia
    Jemema skrev 2011-10-18 20:14:54 följande:
    Är det att rekommendera att resa charter med en halvårsbebis?? Vi funderar på att ta en vecka eller två på typ Mallis eller nåt där det inte är sådär jättevarmt såhär års. Hur går det med flygresan? Någon som har tips på särskilt bebis- och barnvagnsvänligt resmål?
    Vi åkte med Elvina när lite över ett halvår till Rhodos, tror hon var 7 månader då kanske. Men det gick jättebra, vägen ner sov hon mest. Hem var hon lite mer vaken.
    Det vi körde på var att ge henne ersättning innan start och landning för att motverka ont i öronen. Sen åkte vi med fritidsresor och dom har att barn under 2 år får ha med sig 10kg packning och det behövdes eftersom maten väger en hel del. Sen checkade vi in barnvagnen med blöjpaket i för då får man mindre vikt i bagaget.
    Sen hade vi en lättare vagn med oss ner för att kunna ta oss nästan över allt.
    Då vi åkte till Rhodos var det inte så varmt heller utan vi hade  runt 20-25 och det var lagom att med en bebis på resa.
    Så fråga på om du undrar nåt
  • Resande
    Jemema skrev 2011-10-18 20:14:54 följande:
    Är det att rekommendera att resa charter med en halvårsbebis?? Vi funderar på att ta en vecka eller två på typ Mallis eller nåt där det inte är sådär jättevarmt såhär års. Hur går det med flygresan? Någon som har tips på särskilt bebis- och barnvagnsvänligt resmål?
    Vi åker till Hong Kong och Thailand med vår nästan 6 månaders i feb nästa år, så visst går det att resa med småttingar! Det är väldigt mycket lättare att resa med barnen när de är i den åldern än när de börjat krypa och/eller gå för då vill de inte sitta stilla alls. Dessutom brukar ju huvuddelen av maten bestå av amning/ersättning så man behöver inte vara så orolig för att de ska få i sig tillräckligt med ny annorlunda mat. Noah har varit runt halva jordklotet (reste ju hem från Ö-land när han var 3 mån och sen var han i Australien och Thailand när han var 8-10 mån) och vi har aldrig haft problem med flyget. De gånger han varit vaken har han fått napp eller amma men många gånger har han sovit när man lyft/landat och han har aldrig haft ont i öronen. Fråga gärna om det är något du undrar över.  
  • Numera

    Jag åkte med lillan till Sverige när hon var 2,5 mån, ca 2 timmars resa. Själva flygningen gick bra, hon åt eller sov vid start och landning. Säkerhetskontrollen var däremot pest. Jag blev tvingad att ta ut henne, fast hon sov, ur bärselen/bärsjalen och på Bromma tom uppmanad av en paragrafryttare att bära henne framför mig på raka armar genom metalldetektorn. När vi väl var kollade fick vi ingen som helst hjälp utan lämnade åt vårt öde med en hög plånbok, skärp, biljett, bärsele/sjal etc. Som tur var fanns hjälpsamma medresenärer men jag var verkligen svettarg när vi var klara. Om ni är fler än en vuxen per bäbis blir det förstås enklare, men det kan kanske ändå vara bra att förbereda säkerhetskontrollen så den går någorlunda smidigt.
    Tack för grattis förresten!

  • Mosing

    Jemema, vi var på Lanzarote när T var 7 månader. Själva resan gick bra, men han var inte så förtjust i att vara borta. Sov dåligt, skrek mkt mm. Många små verkar dock gilla semestrar, så jag tycker gott ni kan testa

  • Maria A 78

    Skönt att höra att det gått bra för de flesta av er när ni varit ute och rest! Vi ska till Teneriffa om ett par veckor, E är då 10 månader.

    Hur har ni packat barnvagnen? Hörde att det finns "barnvagnspåsar" att köpa på flygplatsen (Landvetter) men antar att dessa inte skyddar vagnen så mycket? Flygbolaget rekommenderade att man skulle hyra en airshell (en hård väska anpassad för barnvagnen om jag förstått det rätt) men vårt flyg går så tidigt på morgonen att utlämningen av dem inte öppnat.

  • Milla C
    Jemema: Vi var i Turkiet när Lucas var fem månader. När vi startade ifrån Arlanda ammade jag honom så att han inte skulle få ont i öronen av trycket, men när vi landade sov han. På vägen hem sov han både start och landning.

    Maria: Vi hade en resevagn med oss som vi inte tyckte att det gjorde så mycket om den hade gått sönder. Det går inte att hämta ut ett "skal" dagen innan?
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Mosing

    Maria, vi tog med oss en "skräpvagn" som vi fått ärva. Den klarade sig bra i plastpåsen vi fick på Arlanda. Kan bara upprepa tipset från... Zenobia (?)... om att lägga blöjpaket i vagnens underrede för att slippa mer vikt i väskorna

  • Resande
    Maria vi har en vagnväska till vår Bugaboo och på så sätt kan vi även fylla på med blöjor och annat smått och gott. Annars kan man ju köpa lite bubbelplast att linda runt vagnen innan man sätter den i plast om man är rädd att den går sönder. Godkänner de (på flygplatsen) att man har tyg runt (innanför plasten) kan man ju bara ta handduk eller filt som man ändå tänkt ha med sig.
  • Maria A 78

    Tack för tipsen :) Vi har en bugaboo bee som vi tänkt ta med, har dessvärre ingen vagnväska till den. Jag försöker nog linda in den och ha den i plastpåsen då.

    Förstår att ni tagit med blöjor på era resor... jag är mer inne på att köpa på plats och bara ta med för resan och första dagen typ. Någon som har erfarenhet av att köpa blöjor på Kanarieöarna? Bra/dåliga, billigt/dyrt?

  • Mosing

    Maria, har för mig att typ Pampers finns (+lokala märken) men det är avsevärt dyrare än hemma - fast det beror såklart vad du hittar för butik. Vi klarade oss med ca 35 medhavda blöjor. Burkmat fanns också, lite dyrare än hemma.

  • Galia

    Maria: Vi köpte en sulkyvagn på resan (Cityjogger mini). När vi flög hem packade vi in den i ett slitet badlakan och dito påslakan. Kan säga att de var rejält skitiga och man såg att de inte direkt behandlat vagnen varsamt,men det trodde vi ju inte heller. Badlakanet och påslakanet slängde vi sen.

    Vad gäller blöjor tog vi också med oss men köpte även på plats (vi var ju borta fyra veckor). Tänk på att allteftersom ni förbrukar blöjorna sen så får ni ju mer packutrymme till hemresan så det är ju ingen nackdel att ta med sig tyckte jag.
    Vi åkte när V var nio månader - han var tio när vi åkte hem. Vi började med en resa på ca 30 timmar med fyra flygningar. Totalt startade och landade vi tio gånger på dessa fyra veckor. V sov största delen av resorna. Mest nöjd är jag med vårt val att ta med en kudde. Den lade jag på armen och så lade sig V i mitt knä med huvudet på kudden alternativt hade jag kudden som stöd under armen som V låg mot. Det är mitt bästa tips till flygresan.
    Solskyddstält tyckte jag var perfekt att ha också. V kunde sova där och man kunde även sitta i det och leka men ändå vara vid poolen/på stranden.

  • Milla C

    På tal om kudde kan jag varmt rekommendera att beställa kudde och filt till resan. När vi reste till Turkiet hade vi beställt det samt ett solskydd till vagnen. Då låg det redan på våra säten när vi kom. kuddarna är små, och filten ganska tunn, men jag använde kuddarna i vagnarna när vi kommit hem sedan:, och filtarna var precis lagom att lägga över barnen på sommaren sedan-).


    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Blomsteröga

    Hallå alla! Här är det ingen fart längre så jag tänkte föreslå att ni som fortfarande läser här hoppar till 1-3 års tråden. Ni är snart där ändå

Svar på tråden 30+ som fått första barnet, del 17