• LillaPluppen

Någon mer som precis fått barn som föddes i vecka 27+?

Den 30 januari behagade vår son komma till världen 12.5 veckor för tidigt. Han var alltså bara i vecka 27+3 eller 4 när han föddes.

Han vägde 1163 gram och var 37,5 cm lång.

Skulle jättegärna komma i kontakt med någon mer förälder som är i samma sits just nu.

• Svar på tråden Någon mer som precis fått barn som föddes i vecka 27+?
  • extraliten

Hej!
    Vill bara skicka lite styrkekramar till dig. Min "lille" kille föddes i v. 27+6, vägde 930 g och vad 35 cm lång. Idag är han 1 år KORRIGERAT, och första födelsedagen firade vi den 11 November i höstas.
    Vi spenderade 3 månader på sjukhuset, och under den tiden höll jag på att bli komplett galen... Vi skrattade, vi grät. Vi gav upp hoppet om ett friskt barn... men nu sitter vi här med en jätte fin kille som är precis som alla andra.

Så... Jag är inte i samma sits som du just nu, men jag vet hur det känns, och vad du går igenom. Är det nåot du undrar så får du gärna fråga. Hjälper gärna till så mycket jag kan....

Kram på dig!

• CaliC

Hej
    Våran lilla tös kom 15 dagar tidigare än din son. Hon föddes i vecka 33+0.
    Och vägde 1310 g och var 39 cm lång.

Förmodar att ni fortfarande ligger kvar på sjukhuset?

• gosnosens mamma

Hej! Grattis till er lille kille! :)

På EPT tråden samlas vi som fått barn extremt förtidigt, fram till vecka 27+6. Kika gärna in där, där finns de som nyss fått barn och vi som har barn som hunnit bli närmare året eller ett par år!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273671.html

Kramar till er

• LillaPluppen
    CaliC skrev 2010-02-07 08:48:54 följande:
    HejVåran lilla tös kom 15 dagar tidigare än din son. Hon föddes i vecka 33+0.Och vägde 1310 g och var 39 cm lång.Förmodar att ni fortfarande ligger kvar på sjukhuset?
    Hej, jag vet inte om du skrev fel eller läste fel=) Min lilla grabb föddes i vecka 27+3.

Ja vi är kvar på sjukhuset och blir ju här minst 6.5 vecka till innan det finns möjlighet till permis..
  • Pre mamma

Hej min son föddes i v26+6, den 17 nov. Vi har varit igenom himmel och helvete, ligger fortfarande på sjukhus nu snart 3 mån senare. Hur går det med din son, ligger han i cpap? resp?
    Som sagt vi har varit igenom det mesta så fråga på bara

• extraliten

LillaPluppen:
    Hur går det för en lille skrutt? Hur mår han?
    Vi trodde aaaaaaaaldrig vi skulle få komma hem... Idag undrar vi vart året hemma har tagit vägen och är ibland glada över "bonustiden" vi fick med honom som bebis. Vilket sjukhus ligger ni på? Hoppas ni har det bra mitt upp i allt!

• LillaPluppen
    Pre mamma skrev 2010-02-07 21:51:12 följande:
    Hej min son föddes i v26+6, den 17 nov. Vi har varit igenom himmel och helvete, ligger fortfarande på sjukhus nu snart 3 mån senare. Hur går det med din son, ligger han i cpap? resp?Som sagt vi har varit igenom det mesta så fråga på bara
    Han har CPAP med lite tryck men får ingen extra syrgas eller så alls just nu. Han mår riktigt bra och har inte haft några komplikationer alls. Har sina små andningsuppehåll och lite pulsfall men det är ju ingenting som är konstigt när de är så tidiga, men de kommer mest precis innan han ska äta och är hungrig. Så cpapen håller borta dom bra och pressar iväg den lilla vätska han har i lungorna.

Hur mår eran son och när förväntas ni få komma hem?
  • mammaNena

får jag bara fråga hur det kommer sig att han föddes tidigt?

• LillaPluppen
    extraliten skrev 2010-02-08 16:07:55 följande:
    LillaPluppen:Hur går det för en lille skrutt? Hur mår han? Vi trodde aaaaaaaaldrig vi skulle få komma hem... Idag undrar vi vart året hemma har tagit vägen och är ibland glada över "bonustiden" vi fick med honom som bebis. Vilket sjukhus ligger ni på? Hoppas ni har det bra mitt upp i allt!
    Hej, lilleman mår fin fint! Vi är på Växjö lasarett och bor bara 15 min bort så vi kan "pausa" hemma ibland oxå, skönt att sova och ladda batterierna i sin egen säng när man vet hur bra omhändertagen har blir på neonatalen.

Vi får komma hem som tidigast när han skulle ha varit i vecka 35 och då med hemsjukvård då de kommer ut och tar värden och så varannan dag.

Vi har tom varit iväg en sväng idag och köpt spjälsäng och lite saker till barnrummet=)
  • Pre mamma
    LillaPluppen skrev 2010-02-08 23:09:33 följande:
    Han har CPAP med lite tryck men får ingen extra syrgas eller så alls just nu. Han mår riktigt bra och har inte haft några komplikationer alls. Har sina små andningsuppehåll och lite pulsfall men det är ju ingenting som är konstigt när de är så tidiga, men de kommer mest precis innan han ska äta och är hungrig. Så cpapen håller borta dom bra och pressar iväg den lilla vätska han har i lungorna. Hur mår eran son och när förväntas ni få komma hem?
    Vår son mår ganska bra i dagsläget, men har varit igenom en sjuhelvetes resa. Han är 39v nu och har fortfarande syrgas i grimma och cpap emellanåt ffa nattetid.
    Han har haft stora problem med sina lungor.
    Vi är kvar på sjukhuset, snart 13v sedan han föddes och vi kommer nog vara kvar några veckor till, det beror på hur länge hans lungor behöver ha på sig för att mogna till helt. Han har dessutom fått ett ljumskbråck nu (jättevanligt i prematur pojkvar) och måste få det opererat framöver.
  • LillaPluppen
    Pre mamma skrev 2010-02-09 18:43:47 följande:
    Vår son mår ganska bra i dagsläget, men har varit igenom en sjuhelvetes resa. Han är 39v nu och har fortfarande syrgas i grimma och cpap emellanåt ffa nattetid. Han har haft stora problem med sina lungor. Vi är kvar på sjukhuset, snart 13v sedan han föddes och vi kommer nog vara kvar några veckor till, det beror på hur länge hans lungor behöver ha på sig för att mogna till helt. Han har dessutom fått ett ljumskbråck nu (jättevanligt i prematur pojkvar) och måste få det opererat framöver.
    skönt att höra att allt är bra just nu!

Jag läste om det mesta som hänt på din sida och det är verkligen som du säger en sjuhelvetes resa ni haft hittils. Hoppas att sista biten flyter på utan hinder och att ni får komma hem med ert lilla knytte snart!

Som det känns för oss just nu så kommer det bli 7 "lugna" veckor på sjukhuset och sen får lilleman komma hem när han är knubbig nog och lungorna är helt mogna. Men man vet aldrig så "peppar peppar".
  • Ida04Emma06Thea09

Den 18 december fick jag min tredje prematurflicka hon föddes i v27+6 och var 33% tillväxthämmad så hon vägde 860g och var 33½cm. Nu efter 7½ vecka på neo så är vi hemma på permis, jag ammar och sondmatar var tredje timme, slet som ett djur för att hålla igång mjölken så jag kunde få amma henne och nu går det, jag verkligen avskyr den där pumpen som man hyr på neo.. men vad gör man inte för sina barns bästa.

• LillaPluppen
    Ida04Emma06Freya09 skrev 2010-02-11 21:15:02 följande:
    Den 18 december fick jag min tredje prematurflicka hon föddes i v27+6 och var 33% tillväxthämmad så hon vägde 860g och var 33½cm. Nu efter 7½ vecka på neo så är vi hemma på permis, jag ammar och sondmatar var tredje timme, slet som ett djur för att hålla igång mjölken så jag kunde få amma henne och nu går det, jag verkligen avskyr den där pumpen som man hyr på neo.. men vad gör man inte för sina barns bästa.
    Va skönt att ni har fått komma hem på permis=)  Pumpen som vi använder tycker jag faktiskt är helt ok, inte för att det är världens roligaste att pumpa, men va gör man inte för att kunna amma sitt barn=)

Vi har minst 5 veckor kvar till permis och det känns långt bort men poff så är man väl där=)
Svar på tråden Någon mer som precis fått barn som föddes i vecka 27+?