• puss

sjunger du "Du gamla du fria" för dina barn?

gör du?

det är tammefan roligt nästan jämt
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden sjunger du "Du gamla du fria" för dina barn?
  • puss
    korfu08 skrev 2010-02-14 10:44:59 följande:
    Ja det har jag gjort och vad är det för fel idet, den skall man sjunga i vårt land och gärna utantill
    vet inte vem du syftar på som tydligen kan tänkas tycka att det är fel?
  • CarlS
    msister skrev 2010-02-14 08:56:38 följande:
    Vad har nationalism eller patriotism gör med att man kan nationalsången?

Vad är det man hyllar när man sjunger nationalsången?

• puss
    CarlS skrev 2010-02-14 11:57:09 följande:
      Vad är det man hyllar när man sjunger nationalsången?
    är syftet en hyllning?
  • CarlS
    puss skrev 2010-02-14 13:40:42 följande:
    är syftet en hyllning?
    Varför sjunger man nationalsången?
  • puss
    CarlS skrev 2010-02-14 13:50:55 följande:
    Varför sjunger man nationalsången?
    olika människor kanske har olika syften. bara en tanke.
    respekt för förfäder, tacksamhet, medvetande om andra (=sämre) situationer i världen, tradition, det kan finnas många skäl.
  • CarlS
    puss skrev 2010-02-14 13:53:46 följande:
    olika människor kanske har olika syften. bara en tanke. respekt för förfäder, tacksamhet, medvetande om andra (=sämre) situationer i världen, tradition, det kan finnas många skäl.
    Man sjunger ”du gamla du fria”. Dvs en hyllning till nationalstaten Sverige, kungen och fosterlandet. Inget annat.

Är det så att man vill hylla sina förfäder så kan man göra det igenom lära sin historia. Där framgår bla tydligt att nationalism sällan leder till något gott.
  • msister
    CarlS skrev 2010-02-14 14:14:42 följande:
    Man sjunger ”du gamla du fria”. Dvs en hyllning till nationalstaten Sverige, kungen och fosterlandet. Inget annat. Är det så att man vill hylla sina förfäder så kan man göra det igenom lära sin historia. Där framgår bla tydligt att nationalism sällan leder till något gott.
    Så man ska alltså sluta att sjunga nationalsånger? Oavsett land?
  • CarlS
    msister skrev 2010-02-14 15:24:38 följande:
    Så man ska alltså sluta att sjunga nationalsånger? Oavsett land?
    Helt rätt. Fråga dig själv, vilken nytta gör dem?
  • Bonanza

Nej. Varför i all världen skulle jag göra det?

De kan massor av sånger, när dottern var precis fyllda två år kunde hon sjunga på Säkerts "Någon gång kommer du bli själv", men nationalsången har de nog aldrig hört.

• puss
    Man sjunger ”du gamla du fria”. Dvs en hyllning till nationalstaten Sverige, kungen och fosterlandet. Inget annat.
    fint av dig att du kan tala för precis alla människor och deras syften.
     Är det så att man vill hylla sina förfäder så kan man göra det igenom lära sin historia. Där framgår bla tydligt att nationalism sällan leder till något gott.
    det kan man gör på olika sätt. och det finns många poänger med att kunna sin historia.
  • CarlS
    puss skrev 2010-02-14 16:02:25 följande:
    fint av dig att du kan tala för precis alla människor och deras syften.
    Det gör jag inte. Jag pratar om syftet med nationalsånger.
  • puss
    CarlS skrev 2010-02-14 16:19:57 följande:
    Det gör jag inte. Jag pratar om syftet med nationalsånger.
    haha jag beklagar att jag var så oerhört otydlig:
    puss skrev 2010-02-14 16:02:25 följande:
    fint av dig att du kan tala för precis alla människor och deras syften..
    MED ATT SJUNGA DU GAMLA DU FRIA, ska fortsättningen vara på den meningen. det var verkligen försumligt av mig att inte poängtera det.
  • CarlS
    puss skrev 2010-02-14 16:22:31 följande:
    haha jag beklagar att jag var så oerhört otydlig: MED ATT SJUNGA DU GAMLA DU FRIA, ska fortsättningen vara på den meningen. det var verkligen försumligt av mig att inte poängtera det.
    Klart som spader att det finns ett syfte med att sjunga nationalsånger, sen kan folk hitta på vad fan som helst för anledningar. Nationalism är av ondo.
  • puss
    CarlS skrev 2010-02-14 16:52:53 följande:
     Nationalism är av ondo.
    ok.
  • msister
    CarlS skrev 2010-02-14 15:32:24 följande:
    Helt rätt. Fråga dig själv, vilken nytta gör dem?
    Vilken sång tycker du man ska sjunga vid sportsliga prestationer? Vid prisutdelningen i OS till exempel. 
  • Lillsnufflan

Nej, jag har inte känt mig föranledd att göra det. Jag har inget direkt emot vår nationalsång men jag går inte så ofta och trallar på den hemma. När min son var mindre sjöng jag barnsånger med honom (och dit räknas väl inte riktigt nationalsången?) och nu sjunger vi mest SingStar (och där finns den inte).

• Lillsnufflan
    msister skrev 2010-02-14 17:53:57 följande:
    Vilken sång tycker du man ska sjunga vid sportsliga prestationer? Vid prisutdelningen i OS till exempel. 
    Man behöver väl i och för sig inte sjunga någon sång alls? (Fast jag tycker ju det är trevligt).
  • CarlS
    msister skrev 2010-02-14 17:53:57 följande:
    Kanske internationalen? =D Vi kan ta den på våra skolavslutningar med istället. :P

Men seriöst. Det var en intressant frågeställning. Inom idrotten kan man antagligen inte undkomma en viss form av patriotism. Man kanske kan skriva en ny visa för idrotts sammanhang, eller så tar vi internationalen där med?!

Upp till kaaaaamp!
    I sin förgudning avskyvärda,
    månn' guldets kungar nå'nsin haft
    ett annat mål än att bli närda
    av proletärens arbetskraft?
    Vad han skapat under nöd och vaka
    utav tjuvar rånat är,
    när folket kräver det tillbaka,
    sin egen rätt det blott begär.
    Upp till kaaaaamp …

osv.. osv.. ;)

• archibald

Har inte sjungit du gamla för mina barn,det blir mest"imse vimse"och"blinka lilla stjärna"och andra barnsånger.Kanske jag sjunger den om sverige tar hockeyguld i Vancouver. 

Svar på tråden sjunger du "Du gamla du fria" för dina barn?