Add3 skrev 2010-02-09 13:45:40 följande:
Grunden till denna tråd är en annan tråd (
www.familjeliv.se/Forum-4-51/m50571196.html), där (hävdas det) både mannen och kvinnan änvände skydd. Självklart ligger det i mannens intresse i detta fall att hävda att även han haft skydd trots att kvinnan ätit p-piller, så man vet ju hur det egentligen gått till.Det är en klassisk 'stackars lurade pappor' tråd.Jag kanske är ett unikum, men bortser man från ONS då det funnits andra anledningar att ha skydd än själva barnagörandet, så har iaf jag aldrig varit pigg på att ha kondom om tjejen redan varit skyddad. Äta kola med papperet på och allt det där...
hej
jag läste tråden i fråga och tycker inte att mannen i tråden inte använde kondomen utan bara friserar sanningen för hustrun.
det är helt ok att inte använda kondomer om tjejen är skyddat men då kan man inte senare kräva aborten om tjejen blir på smällen eller "räkna sig om ofrivillig pappa"
min erfarenhet är att killar har en övertro på p-piller och andra kvinnliga p-medel. det stämmer att p-piller skyddar i 99% av fall, men de är tråkiga att t eftersom de flesta sorter måste tas varje dag, samma tid, och det kan glömmas lätt bort (utan avsikt)
jag läste nyss en fransk undersökning om kvinnor som använder p-piller. studien visade att en kvinna som i genomsnitt äter p-piller i femton år kommer minst två gånger under de 15 år att glömma ta den utan även att märka att hon inte har tagit p-pillret. många kvinnor som använde p-piller klagade just att de var så komplicerade att ta just pga de måste tas varje dag.
man läser om många kvinnor på fl som blir gravida trots p-piller och det är födmodligen därför att de glämde att ta de (eller att de i rätt tid) och inte ens märkte att de missade pillret.
så tänk på de nästa gång du stoppar i den utan kondom och inte kan tänka dig ha barn med tjejen i frågan