Hur får jag min 16 åring att SLUTA röka?
Han är 16 år och röker, han säger det smakar gott..
Jag vill INTE att han röker....!!
Hur göra? Ge mig tips!
Hur göra? Ge mig tips!
Tro mig, det finns inget som gör att han slutar röka, han måste inse att det inte är bra för honom själv. (rökte tills jag blev gravid, slutade då och har inte rökt på snart ett år)
Han kommer sluta snart endå skulle jag tro.
Har han ett intresse så kommer han röka tlls den dagen han själv inte känner för det längre och väljer att sluta. Mina föräldrar lyckades inte på mig. Slutade nu när jag blev 20 av fri vilja.
Tror inte på någon mirakelmetod. Min mamma kom på mig en massa gånger att röka, det bästa är nog att gilla läget och ha en öppen dialog. Jag fick bland annat redovisa mina utgifter, men inte så svårt att lägga på några kronor här och var och så får man till slut ihop till ett paket, eller var man riktigt desperat gå och panta eller tigga några kronor hos någon tant och låtsas att man ska ha pengarna till bussen. För mig var det bästa när mamma la ner alla försök och lät mig röka, förr eller senare kommer man på att sluta själv.
Somliga vill verka tuffa.
Andra mår dåligt av olika orsaker: relationer, mobbning, komplex, deppighet etc
Men att "det är gott att röka" är inte sant säger rökarna.
"Röksugen" kan vara abstinensbesvär men gott är det inte, säger de...
Vi har varit stenhårda emot vår dotter. Vi bestämde att om hon kom hem och luktade rök en gång till så "rök" hela studiebidraget. Vartenda öre. Hon kom hem en gång och jag kände att hon luktade rök. Efter mycket gråt och lovande så kompromissade jag och drog bara halva stud.medlet. Redan efter ett par dagar kände jag åter igen röklukt. Då drog jag bort resten. Månaden som kom fick hon inte ett öre. Hårt.
Sedan dess har hon inte rökt.
Hon säger själv att det blev lättare att stå emot och säga nej, eftersom det var lätt att säga till kompisarna att "mamma är störd, jag får inte ett öre på en hel månad...". Men det får hon gärna säga. Bara hon inte röker.
Detta var ett år sedan.
Det vore lättare då barnet ännu inte börjat röka. Då kan föräldern/annan vuxen barnet umgås med sprida sina känslor om vad han/hon tycker om rök/rökning:
- Vad det luktar här, en massa rök!
- Vad är det som luktar så!?
- VEM är det som röker som du känner?!
eller:
- Vad det stinker! Fy!
dessa eller liknande uttalanden gör barnet skamset och chansen finns att det inte gör om det med risk att bli upptäckt. Åtminstone inte inom den närmaste framtiden, om vi har tur.
Jag tror som satt man inte kan "få" dem att sluta.
Däremot hade jag dragit in pengarna eftersom jag inte skulle vilja bidra till cigg inköp. Utöver det så hade jag väl talat om vad jag tycker o sen låtit det hela bero kanske?
Trots att jag sjäv rökte när jag var tonåring så skulle jag iskallt dra in pengarna. Tyvärr. När man är 18 år så får man bestämma själv vad man vill lägga sina egna pengar på men så länge barnen bor hemma så kommer det inte tolereras någon rökining här. Bland annat av den enkla anledningen att jag mår fruktansvärt illa av röklukt.
mandelblomma: Visst, inget är säkert i detta liv, man får väl se hur det blir.
Fast jag har en kompis som jobbar på onkologen också, så studiebesök kan vi nog ordna. Jag har själv träffat en kvinna med terminal lungcancer och det var ingen munter syn fast hon rökte för att pigga upp sig...
Jag tror inte att man kan stoppa rökning med att dra in pengarna för ungdomarna.
Visserligen kan de inte röka på "heltid" utan pengar men de kan få en cig eller två om dagen av några kompisar, är det ok?
Finns det några tonårsföräldrar som medvetet sponsrar tobak och alkohol? Neej, ändå både röker och dricker tonåringar ibland..
Jag vill inte att mina tonåringar röker ALLS och då får man försöka att resonera med dem. Trots att jag är rökare själv, eller just därför, tycker jag inte att det är ok att ens feströka.
Det konstiga är att fastän de inte själva tycker att det är ok så händer det ändå... Mina killar och deras kompisar skäller ut varann när de röker men nästa gång är det någon annan som röker och får tillhörande utskällning! Skumt beteende, eller hur?
När det gäller någon annan så är de så duktiga och drar alla moralkakor som finns om förstörd kondition, utseende och risken att bli beroende men det glöms lika fort.
Tyvärr har jag inget bra råd till dig, TS!
Personligen tror jag inte på förbud och straff som uppfostran. Jag vill att mina killar själva ska göra bra val genom livet. De ska vara kloka och självsäkra nog att avstå, även om "alla andra" gör det.
En viktig sak i sammanhanget är att det inte är så många som uppskattar att hångla med en rökare... lite trist om du råkar bli kär i en tjej/kille som vägrar ha med rökare att göra och du då redan är beroende och har svårt att sluta..
Uppmuntra honom att träna, bygga muskler lr nå. Eller så inser han det själv.
Kanske påpeka att han stinker, tjejer inte gillar killar som luktar rök?
Tack! för råden jag fick
ag som vuxen kan ta åt mig av Bimsans ovanstående uppgifter men en 16 årig kille ser inte längre än till nästa helg med polarna.Tror tyvärr att det är straff, kontroll eller mutor som gäller. Kanske att han kan få något om han slutar eller blir av med något viktigt (dator, mobil osv) om han inte slutar.
Hur göra? Ge mig tips!