• EmilieG

Förlossningen med dubbel livmoder

Hej. Jag har läst runt lite om fler som jag som har dubbel livmoder
    och det verkar som att dom flesta som varit gravid har slutat med kejsarsnitt.
    Är det så? Eller finns det någon där ute som fött "normalt"?
    I så fall, i vilken vecka födde du och gick allting bra?

Jag är gravid i v. 32 nu och börjar oroa mig lite för förlossningen
    då den egentligen kan komma igång när som helst.
    Jag vill ju verkligen helst  ha en "normal" förlossning, inte kejsarsnitt. 
    Känner att jag inte riktigt kan släppa tankarna kring detta.
    Hoppas att det finns någon där ute som vill dela med sig av sina erfarenheter.

• Svar på tråden Förlossningen med dubbel livmoder
  • EmilieG

Ok. Så det var så det hela gick till :)
    Ja, man får väl känna sig lite speciell när man inte riktigt är helt "normal" inuti ;)
    Jag har oxå haft fler som vill kolla och någon som vill kolla en gång till då jag berättat att jag har två livmodertappar, så det är ju många som tycker det är facinerande :) Själv tycker man det ju är lite pinsamt vid dom tillfällena.

• Fru Höstlöv

Jo, jag är en väldigt blyg person och hade faktiskt bett om ingen onödig personal på mitt rum under förlossningen. Så att bli invaderad av 7+ personer som ville kolla på mitt underliv och KÄNNA, det var inte något vidare. {#lang_emotions_frown}

Du får uppdatera vad din BM säger om förlossningen, är lite nyfiken själv.
    På BB lät det som dom tyckte det var konsigt att jag ens blev gravid och det är jag nyfiken på själv, är det svårare att bli gravid. Men det är väl ingen som kan svara på det, har lekt med tanken att be någon kolla hur det står till därinne egentligen nu när det kanske syns och jag inte är gravid. Men dom har väl viktigare saker att undersöka förståss.

• EmilieG

När jag fick reda på att jag hade dubbel livmoder så kollade dom bara det lite snabbt som man gör ultraljud och konstaterade att det var två livmodrar, sedan sa dom absolut inget mer. Jätte jobbigt, för jag blev ganska ställd och visste själv inte vad jag skulle säga eller fråga.
    Så ett tag efter det ringde jag till någon speciallist gyn och berättade att jag nyss fått veta att jag har dubbel, men skulle vilja få en grundligare undersökning och veta mer. Men jag måste säga att det hela tiden har känts lite som att det inte finns så många som vet mycket om detta.
    Dom sa bara att det kan vara svårt att bli gravid, att man kan ha lättare för missfall och att det finns risk för förtidig födsel. Jag har däremot blivit gravid ganska lätt då jag faktiskt ätit p-piller och ändå blivit gravid två gånger, så det verkar inte stämma in på mig.

Jag skulle egentligen vilja veta om båda mina är fungerande, vet att jag är gravid i min vänstra nu men ingen aning om jag oxå kan bli gravid i den högra.
    Men jag tycker det mest ha låtit som att dom inte kan ta reda på nånting utan att man bara kan märka det ifall jag skulle bli gravid där helt enkelt.

Jag tycker självklart att du ska försöka kontakta någon och säga att du vill veta mer exakt hur du ser ut, om du har dubbel eller delad eller hjärtformad eller hur det nu kan vara och höra vad dom säger om detta helt enkelt.

• Fru Höstlöv

Jo, det vor eju skönt att veta hur det står till där inne.

Jag blev gravid andra månaden vi försökte så det var ju också snabbt, men det kan ju vara rena rama lyckträffen och inget som man lyckas upprepa.

• Bliglin

Grattis till v 32!

Jag har också dubbel livmoder - helt separata - men som mynnar i samma tapp. Konstigt men sant. Jag snittades i v 27+1... fast det berodde på att jag dessutom är cervixinsufficient och öppnade mig "tyst" utan sammandragningar. Men då i v 27 hade lilleman ff gott om plats.
    Till mig hade de sagt innan att jag nog skulle gå till v 34-35 som mest. men jag vet folk med samma livmoderform som gått till v 41 och fött vaginalt utan problem
    Hoppas det går som smort för dig!
  • EmilieG
    Bliglin skrev 2010-02-11 20:20:46 följande:
    Grattis till v 32! Jag har också dubbel livmoder - helt separata - men som mynnar i samma tapp. Konstigt men sant. Jag snittades i v 27+1... fast det berodde på att jag dessutom är cervixinsufficient och öppnade mig "tyst" utan sammandragningar. Men då i v 27 hade lilleman ff gott om plats. Till mig hade de sagt innan att jag nog skulle gå till v 34-35 som mest. men jag vet folk med samma livmoderform som gått till v 41 och fött vaginalt utan problem Hoppas det går som smort för dig!
    Tack :) känns verkligen jätte skönt att ha gått så långt :)
    Ok, skönt att höra att det finns dom som gått hela vägen och till och med över tiden och fött vaginalt. Känns lite lugnare :)
    Tack så mycket!
  • housewife10

Jag har delad livmoder. en ovanlig sådan då jag har två livmodertappar och en skiljevägg,septum, som går från livmodertapparna ner till vaginans början.
    Jag visste inte om detta försen vid en kontroll i vecka 8. är nu i vecka 32+4. Början av graviditeten var stormig med alla nya besked och oron över att graviditeten skulle sluta i missfall eller för tidig födsel.
    Jag får inte föda vaginalt då riskerna att skiljväggen brister och ger oväntade och möjligen svårstoppade blödningar är stor.
    Hade jätte svårt att acceptera kejsarsnitt till en början och försökte på alla sätt hitta något sätt att komma förbi snittet.
    TS vet du om din bebis har vänt sig med huvudet neråt än?
    Annledningen till att de flesta med delad livmoder förlöses med kejsarsnitt är att barnen inte får plats att vända sig och ligger i säte. Vänder barnet på sig har du dock inte några svårigheter med att föda precis som vanligt, men ev nån/några veckor tidigare än 40+0.

• EmilieG
    housewife10 skrev 2010-02-14 22:27:11 följande:
    Jag har delad livmoder. en ovanlig sådan då jag har två livmodertappar och en skiljevägg,septum, som går från livmodertapparna ner till vaginans början.Jag visste inte om detta försen vid en kontroll i vecka 8. är nu i vecka 32+4. Början av graviditeten var stormig med alla nya besked och oron över att graviditeten skulle sluta i missfall eller för tidig födsel.Jag får inte föda vaginalt då riskerna att skiljväggen brister och ger oväntade och möjligen svårstoppade blödningar är stor.Hade jätte svårt att acceptera kejsarsnitt till en början och försökte på alla sätt hitta något sätt att komma förbi snittet.TS vet du om din bebis har vänt sig med huvudet neråt än?Annledningen till att de flesta med delad livmoder förlöses med kejsarsnitt är att barnen inte får plats att vända sig och ligger i säte. Vänder barnet på sig har du dock inte några svårigheter med att föda precis som vanligt, men ev nån/några veckor tidigare än 40+0.
    Ok, ja jag hade ju oxå en skiljevägg ner till vaginans början men har opererat bort den för flera år sedan. Var hos spec. MVC i Måndags och tog då upp min oro angående kejsarsnitt och så, men hon sa att jag inte behövde oroa mig.
    Lillen ligger med huvudet neråt och kommer troligtvis inte vända på sig sa hon.
    Så jag borde kunna föda vaginalt. :) Känns som en stor lättnad då jag oroat mig så mycket. Föstår oxå att du hade svårt att vänja dig  vid tanken i början då du fick veta detta. Hoppas du tycker det känns mer ok nu när det gått ett tag och du vant dig vid tanken.
  • rozza
    EmilieG skrev 2010-02-07 15:44:44 följande:

Hej. Jag har läst runt lite om fler som jag som har dubbel livmoder
    och det verkar som att dom flesta som varit gravid har slutat med kejsarsnitt.
    Är det så? Eller finns det någon där ute som fött "normalt"?
    I så fall, i vilken vecka födde du och gick allting bra?

Jag är gravid i v. 32 nu och börjar oroa mig lite för förlossningen
    då den egentligen kan komma igång när som helst.
    Jag vill ju verkligen helst  ha en "normal" förlossning, inte kejsarsnitt. 
    Känner att jag inte riktigt kan släppa tankarna kring detta.
    Hoppas att det finns någon där ute som vill dela med sig av sina erfarenheter.

hej emilie jag såg  det du hade skrivit o du har ju så klart fött nu ditt barn men undrade bara om du gick igenom vanlig förlossning eller fick du också ha ekjsarsnitt som de flesta har varit tvungen att göra ? För mig så gick jag igenom en helt vanlig förlossning för jag har också precis som du delad livmoder alltså precis alltihop är delad och jag gick igenom en helt vanlig förlossning och allt gick bra kan inte ha gott bättre ska jag säga och jag födde vecka 40 hehe så jag tänkte att jag skulle bara fråga hur det gick för dig kramar rozza {#lang_emotions_wink}{#lang_emotions_smile}
  • EmilieG
    rozza skrev 2010-06-02 09:29:47 följande:
    hej emilie jag såg  det du hade skrivit o du har ju så klart fött nu ditt barn men undrade bara om du gick igenom vanlig förlossning eller fick du också ha ekjsarsnitt som de flesta har varit tvungen att göra ? För mig så gick jag igenom en helt vanlig förlossning för jag har också precis som du delad livmoder alltså precis alltihop är delad och jag gick igenom en helt vanlig förlossning och allt gick bra kan inte ha gott bättre ska jag säga och jag födde vecka 40 hehe så jag tänkte att jag skulle bara fråga hur det gick för dig kramar rozza {#lang_emotions_wink}{#lang_emotions_smile}
    Hej. Förlåt att jag svarar så sent. Har inte varit inne här och kollat runt på länge.
    Min förlossing gick jätte bra. Födde ca 4 veckor för tidigt men allt gick bra och behövde heller inte
    göra kejsarsnitt.  Så jag är jätte nöjd :)
  • ppernilla

Hej

Tänkte dela med mig av min erfarenhet om der är någon mer som vill veta. Jag har två helt skilda livmödrar, två tappar och ett litet septum som mynnar ut i en och samma öppning. Födde en son för tre år sedan i min högra livmoder. Bler igångsatt i vecka 41+6 och gick igenom en vanlig förlossning. Lite lustiga krystvärkar blev det, lite som att varannan värk försvann, men annars gick allt bra. Är nu gravid i v 34 i min vänstra livmoder, får se om det blir annorlunda denna gång

• walla86

Hej,

Jag ser att detta är en gammal tråd, men chansar och skriver till er ändå. Jag har som ni dubbel livmoder, har precis fått vårt andra missfall och som ni skriver så säger läkare att risken för missfall ökar med avvikelsen.
    Jag skulle vilja fråga er, har ni fått kämpa lite extra med era graviditeter, har ni fått missfall tidigare? Jag är jätte tacksam för så mycket information som ni vill dela med er av. Man känner sig lite ensam... och många obesvarade frågor cirkulerar i huvudet.

Tack på förhand,

• dubbel trubbel

Hej alla ! jag har nyligen fått reda på att jag har två livmödrar, chocken kom och jag trodde läkaren skämtade, då jag aldrig hört talas om detta tidigare. Läkaren visa en bild i en bok och informerade att han hade hittat tvålivmödrar i mig :P jag har enligt läkaren två slemhinnor. det är "inte" så sällsynt sa läkaren. men jag vet att han bara ville lugna ner mig och vara snäll.
    nu efter en vecka sitter jag i läget där jag inte fattar någonting allt är så overkligt. jag försöker hitta fakta med det verkar inte finnas något givande. läkaren sa att han har sett många gravida kvinnor med liknande livmoder ( eller livmödrar). dock står det hitan och datan på nätet att det är svårt att bli gravid. jag och maken vill jätte gärna ha barn. snälla någon har ni erfarenhet har ni fått mer information om dubel livmoder? har ni en bok att rekomendera. detta känns främmande för alla man frågar, ingen tycks veta något . hjääääälp mig

• MimmiGbg

Man kan ju inte annat än att bli orolig när man läser om alla komplikationer som kan komma med dubbel livmoder. Jag har vetat att jag har två livmodertappar sen jag var 23 år, nu 31 år gammal har jag även fått veta att jag har dubbel livmoder. 

Jag har varit gravid en gång innan som inte resulterade i förlossning. Så ATT jag kan bli gravid borde vara fallet. Min fästman och jag har precis börjat försöka få barn (2 mån). 

Tips? Vad ska jag fråga BM/gyn när det är dags? Hur kan jag förbereda mig? Jag är så, så, så orolig! Förvånad

Svar på tråden Förlossningen med dubbel livmoder