housewife10 skrev 2010-02-14 22:27:11 följande:
Jag har delad livmoder. en ovanlig sådan då jag har två livmodertappar och en skiljevägg,septum, som går från livmodertapparna ner till vaginans början.Jag visste inte om detta försen vid en kontroll i vecka 8. är nu i vecka 32+4. Början av graviditeten var stormig med alla nya besked och oron över att graviditeten skulle sluta i missfall eller för tidig födsel.Jag får inte föda vaginalt då riskerna att skiljväggen brister och ger oväntade och möjligen svårstoppade blödningar är stor.Hade jätte svårt att acceptera kejsarsnitt till en början och försökte på alla sätt hitta något sätt att komma förbi snittet.TS vet du om din bebis har vänt sig med huvudet neråt än?Annledningen till att de flesta med delad livmoder förlöses med kejsarsnitt är att barnen inte får plats att vända sig och ligger i säte. Vänder barnet på sig har du dock inte några svårigheter med att föda precis som vanligt, men ev nån/några veckor tidigare än 40+0.
Ok, ja jag hade ju oxå en skiljevägg ner till vaginans början men har opererat bort den för flera år sedan. Var hos spec. MVC i Måndags och tog då upp min oro angående kejsarsnitt och så, men hon sa att jag inte behövde oroa mig.
Lillen ligger med huvudet neråt och kommer troligtvis inte vända på sig sa hon.
Så jag borde kunna föda vaginalt. :) Känns som en stor lättnad då jag oroat mig så mycket. Föstår oxå att du hade svårt att vänja dig vid tanken i början då du fick veta detta. Hoppas du tycker det känns mer ok nu när det gått ett tag och du vant dig vid tanken.