• puss

Vad är det godaste du nånsin ätit?

berätta!

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Svar på tråden Vad är det godaste du nånsin ätit?
  • 071001

Baboll, ja hela avsamkningen på Lux var en matorgasm!!

• Suri

Men det första jag kommer att tänka på är att det inte bara är maten som spelar roll utan hela situationen, omgivningen, sällskapet, atmosfären...

Efterrätten vi fick på en restaurang i Reykjavik. Gjort på något som heter SKIR. Gräddig yoghurtliknande med hallon till. Det var så himla gott!! Köpte Skir i affären dagen efter, men det var såklart inte alls samma sak.

Första gången jag åt hummer. Jag var 16 år, vansinningt förälskad och vi satt på en restaurang vid medelhavet. Den hummern är svår att slå. Mmm {#lang_emotions_heart} Å han var sååååå snygg!!!

När jag åt Sushi på en takterass i New York, härligt sällskap och vilken omgivning!!! Sushin var såklart den godaste jag någonsin ätit!

Eller varmchokladen i skidbacken.... *blundar*

• Sigrid

Åt avsmakningsmeny på Hasseludden i höstas och det var det godaste jag någonsin ätit... sushi, vårrullar, fisk, kött, efterrätter m.m. Men tyvärr blev jag alldeles för mätt efteråt och toppandades resten av kvällen.

• Ragnelutta

Pizza med skinka, färsk basilika, mozzarella och parmesan på en underbart mysig restaurang på Sicilien.

• CarlHerman

Grillad fisk på en restaurang på en kroatisk ö. Atmosfären och läget vid havet var halva grejen.

• Purpurbräcka

När jag var knappt 4 år blev jag bjuden på filmjölk med cornflakes, socker och ingefära. Det var himmelskt!

• Lejonninnan

Mmmm, vad hungrig man blir harinne!

Godaste matminnet var i Florens, uppe på kullarna strax söder om staden. Stora ravioli med riccotta och bladspenat i en krämig sås med tryffel..... drömmer mig tillbaka....

Annars är ju hummer aldrig fel!

• SuzR

antagligen den 'miso marinerade back cod' jag åt på Nobu i London....

• ThisIsMe

Vad som varit allra godast vet jag faktiskt inte. Det som dyker upp i mitt huvud är dock skickligt tillagade pilgrimsmusslor. Inte mycket går upp emot det!

• UpsyDaisy

Jag var på bröllop i Polen och vi fick kyckling till middagen (eller jag trodde det var kyckling) Åh det var den godaste kycklingen jag någonsin ätit i hela mitt liv!!! Smakade underbart! Var dock lite orolig över att köttet var något rosa...frågade någon om det och de sa att FASAN ska vara så! Visade sig att det var fasan jag ätit och inte kyckling ;)

Men GOTT var det!

• UpsyDaisy
    ThisIsMe skrev 2010-02-09 11:31:41 följande:
    Vad som varit allra godast vet jag faktiskt inte. Det som dyker upp i mitt huvud är dock skickligt tillagade pilgrimsmusslor. Inte mycket går upp emot det!
    Ja det är jättegott!!!!
  • ThisIsMe
    ThisIsMe skrev 2010-02-09 11:31:41 följande:
    Tillägg: ALLT jag någonsin ätit på restaurangen Franks i Västerås har varit himmelskt gott. Min gom djublar vid rena tanken på deras utsökta mat.
  • Lussekatten87

Finns flera saker:

En Lemonade jag drack i USA.Vilken smaksensation!Har aldrig återupplevt något som smakat som den här i Sverige tyvärr.

En biff Tournedo, hur det nu stavas! PERFEKT tillagad på ett gästgiveri på Öland.Så god köttbit har jag aldrig smakat.dyr och god

Min egen bröllopstårta!!Sååå jäkla smaskig och god!!Och mycket fint dekorerad...ahh.{#lang_emotions_dreamer}{#lang_emotions_smile}

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • supersemlan

Omöjligt att säga vad som varit godast när man ätit så mycket gott... ofta är det hela situationen som gör maten extra minnesvärd. 

Det finns lite som går upp mot att äta färska vårrullar i Vietnam. Med just de grönsaker och kryddor som finns där, i den omgivningen, med doften från havet... Vietnamesisk mat i Sverige är helt enkelt inte samma sak. 
    Hemma i Sverige var en friterad matjessillfilé en både knasig och god, minnesvärd matupplevelse, på restaurang Båthuset i Sigtuna för massor av år sedan. 
    En synnerligen god pepparstek i gott sällskap på Valfrids krog i Karlstad var också minnesvärd.
  • xXx

Nu är det nog många som kommer att skrika till här ,men det godaste som jag ätit är faktiskt kalvlever som kokat i sås ,och potatis (MAMMAS)

• Aros

Mycket god mat har jag ätit, de allra bästa var det mamma lagade. Speciellt hennes älgstek. Mums! Annan mat som sticker ut är kycklingfilén jag åt på tabazco i Västerås. En helt fantastisk kycklingsallad i Köpenhamn som får alla andra sallader att slokna. Och sist men inte minst den fantastiska rådjurssadeln jag fick på en urmysig restaurng i Gamla stan som jag dessvärre glömt namnet på.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • mosterYster

Kommer på tre saker som just när jag åt dem var "det godaste jag ätit, någonsin!"

I kronologisk ordning:

Fiskrätten på Hot Wok i Kungshallarna (ett bra tag sen )

Gåslever och champagne på ett litet bistro i Paris

och det senaste som ännu inte överträffats: en slags njursauté på restaurang Le Colimacon i Paris. Det var så gott så jag nästan glömde att andas. Senare samma kväll tackade jag ja till ett frieri.

Jag har även ätit god mat i Sthlm (fast jag tyckte faktiskt att Lux var väligt överskattad) men fransmännen är bäst på mat. Så är det bara.

• inze
    xXx skrev 2010-02-09 13:38:47 följande:
    Nu är det nog många som kommer att skrika till här ,men det godaste som jag ätit är faktiskt kalvlever som kokat i sås ,och potatis (MAMMAS)
    Kanske inte det gadaste jag någonsin ätit men visst kan jag längta efter lever ibland eftersom man nästan aldrig äter det längre. Ätit väldigt god grillad lever i England (med bacon och kapris). Men även mammas levergryta med salt fläsk och gräddig sås med kokt potatis och lingonsylt (hemgjord naturligtvis) skulle vara väldigt gott att få igen.
  • meya

En pizza med champinjoner och tzatsiki på Böda Sands camping som jag åt när jag var höggravid

*Drömmer mig bort lite*

Eller grillad quornfilé, klyftpotatis med timjan, Lohmanders Bearnaise och min hemmagjorda BBQ-sås som äts på vår altan en härlig sommarkväll... Då är det nära ett hallelujamoment!

*Drömmer lite till*

Eller mina thainudlar med kyckling, ostronsås och lime... Åhhhhh!

• kallebakom

2 korv med bröd....sant efter 3 dygn på Hultsfred massaor öl o ingen mat,lovar det var gott !! men annars då jo det nog julbord

Svar på tråden Vad är det godaste du nånsin ätit?