• FamilyGay

Saker vi inte "borde" göra.

Pratade med svägerskan igår och hon sa att de ger barnen ett tuggummi varje morgon ifall de klär på sig själva utan att bråka och streta emot. Barnen är 3 och 6 år gammla. Jag blev så glad av att höra detta då jag ibland mutar min dotter för att hon ska sitta i vagnen eftersom hon hatar det och jag inte orkar ta fajten varje gång. Ja jag vet att man aldrig ska muta ett barn men ibland så orkar man bara inte.

Finns det någon annan här på FL som också gör saker som man "inte ska"? I så fall vad?

• Svar på tråden Saker vi inte "borde" göra.
  • Tjollabolla

Haha jag mutar oxå ibland! Å min bvc sköterska sa till: Man FÅR muta! Vem bryr sig! Hon är så skön!

Jag brukar oxå säga "Kommer du inte nu så kör jag själv" och trots att han är 3 år så funkar det varje gång. Kommer som ett skott: Jag ska föja meeed!
    Ja det straffar sig säkert nån dag, men hittils funkar det...!

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • mrseklund

Min son är snart 3 år. Hela dagarna går ut på mutor och hotelser nu för tiden. Tråkigt men det funkar!

Även "time-out" i värsta fall funkar.

• mrseklund

Jo en sak till...vem säger att man aldrig skall muta ett barn? De som aldrig haft barn antar jag. Jag tror alla föräldrar har mutat sitt barn någon gång.

• TessaS

När Theodor slutade med blöja så hade han samtidigt problem med magen och var jättehård... så det gjorde ont när han bajsade.
    Det kopplade han till att det var just när han bajsar på toa (för det gick bra att bajsa i blöjan...)
    Så vi införde "plumsgodis"... om han får det att låta PLUMS i toaletter så får han en godisbit.
    Han blev sur på dagis när han inte fick någon plumsgodis där, men de sa till om han hade bajsat så fick han det i efterhand istället.

Så, joooodå, i det här hushållet är det fullständigt mänskliga föräldrar som gör "borde-inte-grejer" då och då

• milla   1982
    TessaS skrev 2010-02-12 12:46:13 följande:
    När Theodor slutade med blöja så hade han samtidigt problem med magen och var jättehård... så det gjorde ont när han bajsade. Det kopplade han till att det var just när han bajsar på toa (för det gick bra att bajsa i blöjan...) Så vi införde "plumsgodis"... om han får det att låta PLUMS i toaletter så får han en godisbit. Han blev sur på dagis när han inte fick någon plumsgodis där, men de sa till om han hade bajsat så fick han det i efterhand istället. Så, joooodå, i det här hushållet är det fullständigt mänskliga föräldrar som gör "borde-inte-grejer" då och då
    haha "plumsgodis" va det roligaste jag hört idag =)
    Här använder vi tvn som barnvakt på morgonen, klär lilltjejen i rosa och pojken i blått, serverar bulle o saft som mellis ibland och äter skräpmat titt som tätt. 
    Felix - 20080618 ~*~ Meya 20090930
  • maadicken

haha! här funkar inte hot om att gå själv iaf. sonen hade en kort liten period när han gärna la sig på golvet i affären och absolut inte skulle följa med. han skrek inte, utan bara låg där och sa nej. när jag tröttnade så sa jag att "då får du väl ligga där så går jag vidare, för nu vill jag inte stå här längre" så började jag gå. inte en reaktion... gick en liten bit till så jag kom utom synhåll för han, så jag kunde stå och smyga på honom. han låg kvar... tillslut kom det ju folk som undrade om han tappat bort mamma, så då var jag ju tvungen att dyka upp. han skulle fortfarande inte med, men då fick han följa med under armen

har testat ett par gånger till, men han förstod väl att jag inte försvann och att det kom ju alltid nån och pratade med han

har sagt att om han inte slutar krångla och klär på sig nu, så får han stanna hemma själv. "jag vill det" sa han och gick in på sitt rum och började leka.

så här kommer jag ingenstans med hot iaf, även om jag faktiskt gör allvar av dom flesta.

"mutor" i form av " sluta nu om det ska bli nåt lördagsgodis idag" funkar sådär. mutor som "gör så så får du det" förekommer faktiskt inte. säkert skulle jag göra det tillslut om det var enda sättet, men han är oftast väldigt enkel och "följsam"

just nu sover han (motvilligt) middag för första gången i år. vet inte om jag ska kalla det hot, löfte eller muta, men om han inte sov middag idag så kan vi inte åka till stan och titta på rallybilarna ikväll. helt enkelt för att det är såpass sent på kvällen så han skulle inte orka utan middagssömn.

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • maadicken

och TV:n då såklart... den är "barnvakt" alla lediga mornar, så trötta mamma får sova en stund till men det resulterar ju i en piggare mamma som orkar göra roliga saker och ha kul hela dagen

(¯`°?.¸ ღ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • 071001

Jag önskar att tv och film funkade som muta hos oss, men hon är inte alls intresserad om inte vi sitter med henne och kollar.

• Marma
    FamilyGay skrev 2010-02-08 11:55:27 följande:
    Den har jag också försökt med men (tyvärr?) funkar den inte än i alla fall men dottern är bara 1½ så förstår nog inte riktigt.TV blir det nästan alltid på lördag morgon när hon vaknar innan 6, vad ska man annars göra då är det tänkt?
    om du kan så gå en bit bort så hon ser att du verkligen försvinner. Men då gäller det ju att det e där det säkert att lämna dom oxå....men brukar jag göra med mina o det funkar iallafalll 70% av gångerna
  • Gladiz

Självklart mutar man barnen ibland. Det vill man ju inte säga men iband orkar man inte helt enkelt. Som min Kevin tex måste jag nästan alltid muta med en godispåse för att kunna ge honom lavemang, som han behöver så ofta men inte tycker så värst mycket om.

• Anderssonskan

Min son är just nu en "plåga"

Han är 5 år och "kan inte så mycket" enl. honom själv

Han får ont i ryggen om han ska dra overallbyxorna över stövlarna tex osv..

Så nu så om han inte gör det själv och försöker vänta ut det så att det blir så bråttom att jag gör det! MEN GLÖM DET... jag har tröttnat.

Så nu så vet han att jag går ut med honom i bilen utan overall o skor, och jäklar overallen kommer på och skorna med, och byxorna sitter över stövlarna för att han tycker det är förbaskat kallt när snön rasar ner i stövlarna.

• Anderssonskan

Så nu så om han inte gör det själv och försöker vänta ut det så att det blir så bråttom att jag gör det! MEN GLÖM DET... jag har tröttnat.

Så nu så vet han att jag går ut med honom i bilen utan overall o skor, och jäklar overallen kommer på och skorna med, och byxorna sitter över stövlarna för att han tycker det är förbaskat kallt när snön rasar ner i stövlarna.

• Anderssonskan

• Anderssonskan

Men så det blev, sidan strulade, kan någon snäll moderator radera mitt misstag.

Svar på tråden Saker vi inte "borde" göra.