• Fridolino

Sockerberoende

Jag är sockerberoende och inte så lite, utan groteskt beroende. Jag har annars sunda levnadsvanor där jag rör på mig mycket, äter hyffsat bra och varken röker eller dricker.... däremot sockret.... Jag äter något sött VARJE dag och får jag inte  min "dos" med socker så blir jag yr, skakig, får ont i huvudet, blir på jättedåligt humör och tillslut helt uppgiven och trött. Jag har försökt att äta frukt och 70%ig mörk choklad osv men suget är enormt, jag vet inte hur jag ska vänja mig av med mitt beroende!!??

Ska tillägga att jag helammar min lilla pojke på 5månader och har gått ner i vikt ganska snabbt efter min gravidiet, är nere på min vanliga vikt (jag hade innan jag blev gravid) 62kg och 170cm om det har någon betydelse.

Alla tips och råd är välkomna!

• Svar på tråden Sockerberoende
  • Mental tränare

Hej,

Som kostrådgivare utbildad hos Paulún har jag en del kunskap om beroendet sockret kan ge, men jag skulle rekommendera dig att titta in på sidan: www.bittensaddiction.com/&a=&id= och se om du kan få någon nyttig information. Sockerberoende är ingen vedertagen beroendesjukdom, men alltfler läkare anser att man kan bli beroende av socker på samma sätt som av alkohol så man ska absolut ta det på allvar. Äter du regelbundet? Viktigt är att du inte får några toppar och dalar. Till en början kan det vara bra att inte äta allt för mycket frukt, speciellt om den är väldigt söt.

Som mental tränare skulle jag rekommendera dig att skriva ner om det är vid några specifika tillfällen som du främst blir sötsugen, helt enkelt att du börjar kartlägga det hela. Börja intala dig själv att du mår bra utan socker, dvs säg till dig själv: "Jag mår bra utan socker", "Jag är helt lugn utan socker". Kör dessa affirmationer flera gånnger om dagen, speciellt när du börjar känna behovet. Gör också gärna visualiseringar, du ser dig själv helt fri från sockerberoendet. Skapa bilder av dig själv när du är fri. Man ska inte föringa den här typen av affirmationer och bilder, många har blivit friska från sjukdomar, men det gäller att verkligen köra det kontinuerligt.

Hör gärna av dig om du vill ha mer tips och berätta hur det går!!

Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Sockerberoende