Å så här gör vi
Har också kört EC, i stort sett från början. Första gången jag höll dottern över en skål kissade hon - och det sporrade.
Nu är hon sju månader och börjar bli rörlig, alltså nya utmaningar. Hon har också börjat äta vilket ändrat rytmen.
Bajs på g visar hon med tydliga signaler (tankfull blick mot mig, lätt krystning, håller andan lite eller tystnar en stund, ibland lite rosiga kinder, eller start med liten prutt.) Då tar jag henne till badrummet och håller henne över handfatet där bajset hamnar på en bit toapapper. Vid handfatet kan jag lätt snegla via spegeln och ha totalkoll på vad som kommer ut och vad som behöver torkas/tvättas. En period när hon var hård i magen ville hon inte bli hållen här, då funkade istället toan bra. När hon blir tyngre tänker jag gå över till toa. Jag sitter då på huk framför toan och håller henne stadigt under armarna. Och potta när hon själv kan ta sig från potta till stående osv.
Kiss är svårare att "fånga". Enklast är efter varje sovstund. När hon vaknar tar det två-tre minuter tills hon behöver kissa. Är vi ute i vagn blir det förstås i blöjan det kommer. Det är bara en enda dag i hennes liv som jag lyckats ta henne till badrummet vid exakt rätt tid för kissning, i flera timmar i sträck. Kändes häftigt med kommunikationen. Trodde då att jag fått kläm på det men det var alltså en speciell dag. Ofta kan/behöver hon inte kissa när jag håller upp henne, men så kommer det någon minut senare. Eftersom jag känner att det är på g (med stöd av klockan) kan vi vara kvar i badrummet. Leker hon på golvet någon minut så kommer det där - och är lätt att torka upp.
Blöjfri försöker jag hålla henne så mycket som möjligt när vi är hemma och hon är vaken. Det är inte alltför svårt att planera efter kisset. Nykissad kan hon t.ex. sitta utan blöja i barnstolen i 20-30 minuter tills nästa kiss kommer. Och hon äter bättre utan full blåsa eller blöt blöja. Ammar gör hon i sängen och då lägger jag en handduk under, utifall att. Jag föredrar att tvätta mer, istället för att konsumera blöjor. En "missad" kissning blöter sällan ner mer än ett par tygtrosor + mjukisbyxor - och det tar ju mindre plats i tvättmaskinen och torkar fortare än en tygblöja. (Att ha trosor på den blöjfria är för övrigt ett klassiskt tips för pojkbebisar. Det stoppar fontäner...)
På natten har hon pappersblöja, likaså om vi är ute på någon längre utflykt eller hälsar på hos andra. Då blir det pappersblöja i timmar och timmar. Och det stör mig. När man vant sig vid att ha den här täta kontakten och kommunikationen med sitt barn känns det taskigt att stänga av så fort man är bland andra människor.
EC funkar bäst när jag är utvilad och hon inte är mitt i ett utvecklingssprång. Andra perioder kan det bli mer behov av sanering o blöjor .
Spännande med forum. Har aldrig pratat EC med någon annan.
Kan tänka mig att allt det här låter knäppt för dem som inte är bekanta med EC.