• kurrekvist

Jättetrist barnmorska vid ultraljudet

Hej!
    Nu har jag varit på mit "stora ultraljud", i v 18. Något min kille och jag sett fram mycket emot. Tyvärr spoljerades upplevelsen mycket av en mycket dåligt inkännande och oproffessionell barnmorska.

Jag kände mig totalt dumförklarad då jag ställde frågor som egentligen inte var så korkade alls... Nu i efterhand kan man kanse förstå det som om hon kände sig hotad av att jag kanske verkade insatt eller något men man är inte så kaxig när man ligger med trosorna nedanför könshåret och får sitt första barn genomgånget ordentligt för första gången. Exempel på vad hur vår dialog lät var:

Jag: Visst är det så att de flesta barn har en liten uppåtnäsa i den här åldern?
    Hon: Men snälla du, du kan väl inte värdera näsans utseesnde så här tidigt!
    Jag: Nej nej jag menar bara att jag känner igen utseendet från andra bilder jag sett och läst att de brukar se ut så...

Jag: När man gör den här typen av undersökning, hur påverkat blir barnet i stunden...? Blir det betydligt mindre utrymme för den i livmodern till exempel?
    Hon: Ehhhh... ja, NATURLIGTVIS sjunker det in när jag trycker (tittar på mig som jag är helt korkad)
    Jag: ja..jag bara menar att, är det lite som en ballong, att så fort undersökningen avbryts så åker livmodersväggen tillbaka, som en ballong?
    Hon: (höjer på ögonbrynen) men lilla du, fostret omges faktiskt av vatten!

(efter att ha sagt att att moderkakan hade ett ventralt läge)
    Jag: Betyder det att den är frammåtlutat, mot bukväggen?
    Hon: (Tittar upp på mig och tar mig försiktigt på armen) Nej, här lutas inget lilla du!

Jag skulle kunna fortsätta.... Så fruktansvårt tråkigt. TIll slut var jag bara helt tyst. Kände mig som världens dummaste person som inte kunde komma på något lämplig att säga. Ovanpå allting så missade hon på något sätt att spela in på videobandet vi hade med oss. Det är helt svart. Det positiva - och egentligen det enda viktiga - är att barnet mår bra och ser friskt och välskapt ut. Sedan ska jag också säga att det inte är min ordinarie barnmorska utan någon som enbart gjorde detta ultraljud.
    Men ändå. Känns lite snopet. Önskar ingen annan samma otur. Så upp med Ultragyn, Odenplan säger jag bara...

• Svar på tråden Jättetrist barnmorska vid ultraljudet
  • Peztis

Det finns nog fler surkart än er IS är jag rädd...

Den som gjorde vårt första ul var inte särskilt tilmötesgående. Hon var inte otrevlig men hon var bannemig inte trevlig heller, lite likgiltig kanske. Men hon berättade vad och varför hon gjorde saker så hon var informativ, så att säga.

När vi gjorde tillväxt-ul så hade vi en jättetrevlig bm som pratade och svarade på alla frågor så glatt.

Och man behöver lite gladlynthet när man ligger där och är nervös!

• Emmec

ja va på ultragyn på danderyd förra fredagen, hade en bm som hade initialerna IS, hon verka as dryg i början, men ja hade ställt in mig på att det skulle vara en surkärring, så ja inte skulle bli besviken. :)
    hon mjuknade dock snabbt och skämtade en massa med oss mot slutet, när vi ville veta kön sa hon att hon gärna tittade på det.
    hon va som sagt dryg, men verkade ha en bra dag om det är samma dam som ni pratar om. :)
    å hon lyckades trycka på rec! vi fick en film som det faktiskt var något på! (hade blivit förvarnad av en jobbarkompis att hennes film va tom när hon kom hem) så vi blev positivt överraskade där med. verkar som man ska ha låga förväntningar så kan det bara bli bättre. :)

• Soffie

nämen vad typig. Oerhört trist för er!!

• Ullis1979

Jag hade också henne och visst fick man ett tomt vhs band med sig hem.....vet hon inte hur man sätter på rec??
    Som tur var så fick jag flera bra ultraljud här i Österrike.

Ullis

• Knytets

Kan säga att jag kom hem med ett tomt band med.....men man såg i själva videobandet att något blivit inspelat...men tyvärr hade dom väl inte själva ultraljuds grejjen inkopplad mot bandspelarn....så vi kom lika förbannat hem med ett tomt band....

Ska ta med mig ett till band nästa gång...sen på måndag skla jag ringa till ultragyn och be dom kolla sina maskiner eftersom det är flera nu som kommit hem med tomt band..... nästa gång vill jag fan få nått på band som jag kan visa för familjen!...

Man blir ju lite less eftersom det är en sån stor grej...och inte bara det att man ser fram emot att visa upp barnen/barnet LIVE på TV för släkten så vill man ju ha det för att visa barnen/barnet när det blir lite äldre......

• Dimisi

Ha, ha... Det där låter precis som min mamma! Jag känner precis igen den där totala oförmågan av att kunna komunicera tillmötesgående. Att folk orkar hålla på så!?

Jag pratar inte med min mamma längre. Hon vill, men om jag ger henne en ny chans faller hon nästan direkt in i samma stil. Hon har knappt några vänner heller... Egentligen är det ju synd om sånna här människor, men vad fasen... De får ju ta tag i det! Det går att lära sig att kommunicera bättre.

• Longwayhome

Jag lyfter tråden lite med en solskenshistoria! Har även jag varit på Odenplan på UL nyligen men jag/vi fick ett fantastiskt bemötande. Lugn och trygg BM som förklarade allt och gick noga igenom allt steg för steg och berättade. Allt var normalt och såg fint ut! Jag tyckte mig se vad det var för sort och frågade försiktigt om jag hade rätt. Det ingår ju egentligen inte men men.... Då visade hon mer noggrant och vi fick bekräftat vad det var!! Vi fick flera fina bilder med oss hem och en videokassett.
    Jag hoppas att ni alla som skall dit är lite lugnade av mitt inlägg här för man är ju nervös när man ska dit ändå utan att behöva oroa sig över om det ska vara dåligt bemötande eller inte.

• Snova

Kom precis från UltraGyn, träffade en kanonbra BM på alla sätt. Hon tog sig tid och var lugn, svarade på frågor och pratade om allt. Jag glömde ge henne videobandet, kom på det på slutet men det gjorde ingenting alls tyckte hon.

Alltså finns det som väntat båda extremerna även där!

UL var underbart, bästa degn i mitt liv!

• Maiya

Jag hade också en skittrist BM vid rutin UL. Frågade om det var en kille som jag trodde.

Hon svarade skittrist -ja en sån där vill ju inte en tjej ha i alla fall surigt.

• Månsson

Kom hem från Ultragyn med ett tomt videoband, jag med. Hon hade tryckt på rec, men en sladd mellan UL-maskinen och video måste ha glappat. Tråkigt!
    Hade dock en trevlig BM som inte hade initialerna IS.

• Blue Vapor

Vi fick en snutt film med oss hem i alla fall, men hon som gjorde undersökningen sa faktiskt att de tänker sluta med videoinspelningen helt och hållet, för att det var ofta det blev FEL då de skulle spela in - alltså inte alls BMs fel, utan just materialfel...

Och vi hade som sagt ovan just denna ISdrottning.......

• Nuk

Fy nu blir jag nervös. Jag ska på tillväxt UL på Odenplan den 22:a. Jag har ingen som kan passa min dotter då så jag kommer ta henne med, trots att man helst inte ska det. Jag orkar inte med att få en sån där surkärring då.

• ness

Hade också en hemsk barnmorska på vårat ultraljud! usch va arg jag va efteråt! blir fortfarande arg när jag tänker på de :D

• Knytets

efter att ha haft ISdrotningen vid första UL:et ringe jag och bad om att inte få henne igen....men förr förra gången fick jag det endå...men då va hon faktiskt inte lika elak som första gången...utan helt ok, men då var juh relationen mellan oss redan stel eftersom man låg o väntade och förberedde sig på om hon skulle säga nå elakt.
    Så jag fick ringa dit innan förra gången IGEN och be om att inte få henne....och de fick jag inte... utan jag fick en jätte trevlig bm som både jag o svärmor tyckte va urtrevlig och bra på att förklara....
    Kan säga det till er som oroar er att jag väl nästan haft de flesta bms där borta nu(varit där 7 ggr), och det är bara hon som varit otrevlig, de andra har varit helt ok...(vissa är ju inte ur gulliga, men de behöver de juh inte vara, så länge dom är trevliga och man kan fråga och dom inte blir irriterade och ger spydiga svar eller elaka kommentarer så är dom ju helt ok...)
    Och det är de flesta på ultragyn...

• migisen76

Testa att gå till Mama mia på hälsingegatan istället, jag gjorde ett privat VUL då jag oroade mig för ev. missfall, hon svarade på varenda fråga under undersökningen och var mycket vänlig och lugn. Jag hade inte fått missfall.

• PurpleHeart
    migisen76 skrev 2016-08-08 10:08:07 följande:
    Testa att gå till Mama mia på hälsingegatan istället, jag gjorde ett privat VUL då jag oroade mig för ev. missfall, hon svarade på varenda fråga under undersökningen och var mycket vänlig och lugn. Jag hade inte fått missfall.
    Tråden är 11 år gammal, så de barnen som låg i magen då är stora vid det här laget.

Håller med dig dock, Mamma Mia är bra! Även Ultraljudsbarnmorskorna vid Fridhemsplan har varit toppen.
Svar på tråden Jättetrist barnmorska vid ultraljudet