• Anonym

Alltid hungrig och sugen på "nått"

Jag har försökt att kämpa med vikten i hela mitt liv tror jag, men nu denna gången så verkar det vara helt kört.

Jag är ständigt hungrig, tänker bara på vad jag ska äta, fast jag vet att jag inte ska eller borde äta...jag tror jag har blivit en mat missbrukare .

Vad ska jag göra???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-10 11:44
    Kan säga att jag går hemma med min 10 månader bebis och försöker att promenera så mkt jag kan men ändå finns det bara mat i huvet på mig. *suck*

• Svar på tråden Alltid hungrig och sugen på "nått"
  • Mental tränare

Hej,
    Jag vet inte hur dina matrutiner ser ut så det är svårt att säga något om det. Däremot skulle jag som Lic. kostrådgivare av erfarenhet säga att du skulle behöva se över dina matrutiner. Äter man inte tillräckligt och ca 5 ggr/dag så är risken stor att man går och småäter eller att man till slut blir så hungrig att man inte kan hålla sig från att äta massor (då också ofta snabba kolhydrater).

Tanke- och känslomässigt kan vi göra mycket för det är ofta där det sitter när det handlar om matproblem. Ofta har man en dålig självkänsla och man använder kanske vikten som en skyddsmur för något annat. Det är jätteviktigt att börja känna efter vad det är som gör att det inte går att hålla sig från maten.

Många mammor som jag jobbat med som vill gå ned i vikt tänker ofta som följande exempel: "I dag får jag inte äta", "jag måste gå ned i vikt", "Jag är fet" osv. Alla dessa är meningar med negativ fokuering och då är det jättesvårt att lyckas. I mental träning fokuserar man på det positiva. Du kan upprepa tex "Jag vill gå ned i vikt för då kommer jag må bra", "Jag väljer att äta nyttigt för min hälsa". Att säga positiva affirmationer till sig sig själv är jätteviktigt och du kommer att märka effekt.

Men..Kanske det viktigaste för dig, att lära sig slappna av. Genom avslappning kan du lära dig att visualisera, att se bilder, dig smal och det är lättare att börja arbeta med de känslor du har inför mat och ditt utseende.
    När du står där och väljer mellan att äta eller inte, vad säger rösten inom dig? Vad är det som gör att du väljer att äta? Är det att du kan få bekräfta att du är dålig, ful, fet eller vad är det du känner? När du börjar notera dina tankar så börjar du din process att må bättre.

På min hemsida och i min blogg så kan du hitta information om hur du sätter mål. Sätt ett mål för det är alltid lättare att arbeta mot det, det är viktigt att du inte sätter för högt men den infon finns på hemsidan. Börja sedan att registrera din mat i några dagar, var ärlig för annars funkar det inte, för att sen justera. Tänk sen på det som jag skrivit om ovan om dina tankar och avslappning. Varje gång du tänker eller säge något negativt om dig, säg direkt något bra om dig efteråt. Det kan kännas falskt och dumt men säg det ändå.
    Hör av dig om du har fler frågor eller för att berätta hur det funkar!!

catharinalindstedt.blogspot.com/
    www.salveohealth.com

Mvh,
    Catharina H Lindstedt

• Anonym

Ett jätte stort tack

Svar på tråden Alltid hungrig och sugen på "nått"