• MikaPiak

Föräldrarollen

Hej, vi har en son som är 18. Konflikter uppstår ibland speciellt mellen pappa och sonen, jag undrar när vi som förälder kan sluta ta parti i såkallade förädrarollen. Det jag menar är när kan jag inte hålla med den andre föräldern i uppfostringssyfte. Vi har alltid stöttat varann när någon av oss föräldrar har sagt något till barnen i uppfostringsyfte även fast vi inte tyckt samma så har vi aldrig visat inför barnen att vi tyckt olika men nu känne rjag att den stora grabben faktiskt är vuxen och har egna åsikter som jag kan tycka är mer rätt än pappan, när kan jag ta parti för sonen och inte pappan när pappan fostrar. Hoppas du forstår hur jag menar :))

MVH Mikaela

• Svar på tråden Föräldrarollen
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är en viktig fråga du ställer tycker jag. Man brukar ju säga att föräldrar skall vara överens inför barnen. Det är en bra utgångspunkt men ibland måste man tumma på den om man tycker att den andre har alldeles fel. Det bästa är att som föräldrar sätta sig ner och prata och försöka komma överens om olika regler och förhållningssätt till barnen och hålla en gemensam linje. Det är dock inget större problem om man ibland är oense inför barnen bara det inte blir så att det förekommer väldigt ofta. Det är inte heller bra att gräla inför barnen om det blir en obehaglig stämning. Din son är 18 år och därmed myndig och på ett sätt vuxen även om han fortfarande är beroende av er. Det är viktigt att respektera hans åsikt så att hans utveckling till vuxen blir sund och smidig. Jag tycker att du mycket väl kan säga att du har samma åsikt som din son fast det går emot din mans. Det kan leda till att du och din man behöver prata med varandra om var ni står. Man är inte överens om allt och det är bra för barn att förstå det. Det viktigaste är att man respekterar varandra. Det kan ju vara så att i vissa frågor måste du och din man komma överens. Då får ni försöka göra det.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Föräldrarollen