• DLA

Det knakar lite

Hej!
    Jag har varit tillsammans med min fru i 8år, vi har varit gifta halva tiden.

Vi har 2st barn på 2år och 4år.

Under 7 av åren har vi haft det bra 99% av tiden och mer eller mindre aldrig bråkat. Det senaste halvåret har vi bråkat och tjafsat mer än under de andra 7 åren. Vi missförstår varandra och sårar varandra. Ibland känns det som att vad vi än säger till varandra så blir det fel - det har aldrig känts så här förut och det skrämmer mig. Vi har alltid lyckats komma överens och förstå varandra och har nu gjort en omvändning och det är tvärtom.

Min fru är ganska trött av sig - jag förstår egentligen inte varför - jag (enligt mig åtminstone..) tar ett stort ansvar för barnen, är oftast hemma när de är sjuka, tar alltid nattning, kvällsmat och kvällsrutiner.
    Även om jag vet att hon älskar mig och jag älskar henne så behöver jag det bekräftat mer än att hon säger det. Om jag frågar om sex så är risken stor att hon blir arg på mig, vi har sex när hon föreslår det för hon tycker att jag ju alltid vill ändå och om jag säger att jag vill ha sex känner hon sig pressad. Jag å min sida känner att det blir lite av ett spel och jag kan inte vara den jag är - jag vill kunna fråga om sex utan att vi ska bråka och inte behöva dra mig undan för att vi ska ha det. Det blir fel hur jag än gör.

Hur ska vi göra för att hitta tillbaka till varandra..? För att kunna kommunicera och hitta glädjen igen. Vore parterapi ett alternativ..? 80% av tiden har vi det jättebra, men jag känner att så fort jag ställer krav (framförallt när det handlar om sex) så har vi bråken..

• Svar på tråden Det knakar lite
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tror att parterapi i ert fall skulle vara väldigt bra. Det verkar som att ni hamnat i negativa mönster och det är svårt att bryta på egen hand. Under ytan kan finnas känslor och behov som inte kommer till uttryck. Det är inte bra att du inte kan vara dig själv eller vara öppen med dina behov. Det finns en risk att ni inte kommer ur det negativa på egen hand. Då växer det och blir större och större och riskerar att inkräkta på det positiva. Sök parterapi och vänta inte för länge!
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Det knakar lite