• Lilla Lycka

Bra bok om/mot förlossningsrädsla?

Min syster är gravid efter flera års försök och hon är självklart överlycklig. Men samtidigt är hon väldigt rädd för förlossningen. Hon har hört många skräckhistorier från sina vänner och hon har alltid haft ett enormt kontrollbehov. Hon funderar t o m på att göra planerat snitt för att slippa förlossningen eftersom hon är övertygad om att hon kommer att bli helt traumatiserad.

Jag födde själv barn för drygt ett år sedan och för mig var det en fantastisk upplevelse. Jag har aldrig varit rädd för förlossningen och även om det såklart gjorde ont klarade jag mig utan problem genom 36 timmars värkarbete utan medicinsk smärtlindring. Men min historia tycks inte övertyga min syster... Jag vill inte att hon ska vara rädd och jag vill att hon ska känna att hon kan och vill föda vaginalt. (Självklart kan man ha olika åsikter kring snitt/vaginal födsel, men jag tror på att vaginal födsel är bäst för båda om graviditeten är normal.)

Vet någon om nån bok eller så som jag kan ge henne för att hjälpa henne att bearbeta rädslan?

• Svar på tråden Bra bok om/mot förlossningsrädsla?
  • Blå Flygare

"Innan du föder". Jag läste den dobarnck inför andra förlossningen, tror jag skulle haft svårt att ta till mig den inför första. Gick ju profylax innan den, men eftersom jag inte hade något att relatera till var det ganske bortkastat. 'Innan du föder' är en frofylaxbok med fokus på hur man tänker kring förlossningen, rädslor, mål.... Den hjälpte mig enormt, även om det tillslut blev planerat snitt ändå (sätesbjudning).

• Fiyali

Jag kan bara tipsa om en märklig sak som hjälpt mig! Alla böcker för män! I de för kvinnor står det så mycket skrämselpropagande, och även om det är en mjuk och fin bok så är den riktad till Dig som blivande mamma!
    Jag läste alla "Du ska bli pappa" etc i början av graviditeten efter en jobbigt förlossning förra gången, och det ändrade allt :)

• Abrakadabra

Jag läser just nu "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. Har just börjat, men den verkar bra. Har hört många som rekommenderar den.

Har även läst "Att föda" av Gudrun Abascal – jättebra, beskriver förloppningsförloppet på ett sätt som gör att jag känner mig trygg och insatt. Tar även upp hur man hanterar smärta.
    Jag har även lånat "Att möta förlossningssmärtan", också den av Gudrun Abascal.

• Fiyali

Aurora samtal, dvs med en terapeut eller utbildad i ämnet brukar hjälpa. Samt rundvisning på förlossningsavdelningar. Hon kan ju passa på att besöka fem olika sjukhus tilll exempel och sen bestämma sig för det hon tycket bäst om, att lära sig om olika smärstillningsmetoder och ha gått igenom vilka man kan tänkas vilja använda är ju också kanon! Allt som ökar känslan av att ha kontroll "det här bestämmet jag" stärker självkänslan.
    Samt att absolut inte söka information på nätet. Oftast skriver de lyckiga själar som haft underbara förlossningar om sina, men de flesta som skriver detaljerat är de som haft djävulskt jobbiga sådana, för att de behöver få prata ut om sina upplevelser. Men jag garanterar att om din syster hittar 10 underbara förlossningshistorier och sen en "jobbig-skitförlossning", så kommer hon minnas den enda hemska efter tio dagar, men glömt de andra.

Samt min lilla fundering som stöttade mig under min första graviditet. "Det gör tydligen för jävla ont att föda barn, men i de flesta hushåll finns ändå minst två stycken" - värt att tänkas på, eller skriva på spegeln, eller upprepa som ramsa för sig själv mellan varven... :)

Svar på tråden Bra bok om/mot förlossningsrädsla?