Bra bok om/mot förlossningsrädsla?
Min syster är gravid efter flera års försök och hon är självklart överlycklig. Men samtidigt är hon väldigt rädd för förlossningen. Hon har hört många skräckhistorier från sina vänner och hon har alltid haft ett enormt kontrollbehov. Hon funderar t o m på att göra planerat snitt för att slippa förlossningen eftersom hon är övertygad om att hon kommer att bli helt traumatiserad.
Jag födde själv barn för drygt ett år sedan och för mig var det en fantastisk upplevelse. Jag har aldrig varit rädd för förlossningen och även om det såklart gjorde ont klarade jag mig utan problem genom 36 timmars värkarbete utan medicinsk smärtlindring. Men min historia tycks inte övertyga min syster... Jag vill inte att hon ska vara rädd och jag vill att hon ska känna att hon kan och vill föda vaginalt. (Självklart kan man ha olika åsikter kring snitt/vaginal födsel, men jag tror på att vaginal födsel är bäst för båda om graviditeten är normal.)
Vet någon om nån bok eller så som jag kan ge henne för att hjälpa henne att bearbeta rädslan?