• ninaaw

Orka med jobb, hus&hem och barn samtidigt??

Vad har ni för jobb, hur ser era arbetstider ut? Hur får ni allt att gå runt utan att bli helt slutkörda?

Jag är ensamstående och hade planer på att utbilda mig till undersköterska. Måste nog ge upp mina drömmar om det eftersom jag räknat ut att jag inte kommer klara av det. Man börjar ju ofta 7.00. Då måste jag ta bussen 6.00 (om det är en lite längre strecka till jobbet), och då måste jag lämna min son på dagis 5.30 (redan där kör det ihop sig, inget dagis öppnar då). Sen måste jag gå hemifrån 5.15, och kliva upp senast 4.00. Jag kommer inte klara av det... Så måste tänka annat, vet bara inte vad det skulle vara. Har alltid varit inställd på att jobba inom vården. Jag vill ju vara en pigg och glad mamma, inte trött och utbränd. Fattar inte hur jag ska klara av allting.

Och sen är det mycket kvällar man måste jobba inom vården också, och det kan jag inte heller göra eftersom jag är ensamstående...

• Svar på tråden Orka med jobb, hus&hem och barn samtidigt??
  • emmisss

hehe men hon menar sen sedan som undersköterska! Det är tufft att vara uska om man inte har någon hemma som kan ta över när arbetsiderna är dumma!

• emmisss

Ett litet hopp kan ju vara att hos dom flesta arbetsgivare så finns det ett shema upplägg där man använder ett system som heter timecare. Där i läger man sitt egna schema vilket gör att du kan börja kl halv åtta! Då funkar det... jag känner många som inte kan börja tidigare pga lämna barn på dagis m.m  jag jobbar själv som uska innom äldrevården, vilket är det oftast man använder sig av timecare!

I hemtjänsten kan man ibland börja kl 8.00, för att vara ute hos vårdtagare kl 9.00... dock slutar man ju kl 17.00 och man jobbar heltid! 

Det mesta går bara man vill och hamnar på ett ställa där man kan komma övvresns med sin chef!  

• TjockKatt
    emmisss skrev 2010-02-12 13:57:38 följande:
    hehe men hon menar sen sedan som undersköterska! Det är tufft att vara uska om man inte har någon hemma som kan ta över när arbetsiderna är dumma!
    Jaha, haha, då missförstod jag. My bad.
  • Levia

Varför ligger inte denna tråd i "Allmänna rubriker/Arbete"? Vad har detta med "siffror i ålder" att göra..???

Vad har jag missat???

• ninaaw

Det är väl för att fler ser frågorna då. Har skickat in på två ställen, så att jag får många olika svar.

• ninaaw

Visste inte att det fanns "arbete", men tackl för tipset, ska skicka in där också :)

• victoriag

EN positiv grej med om du får jobb, har du jobb har du troligtvis råd med bil, eller ta dig råd helt enkelt och kan gå upp senare o slippa bli slutkörd :)

• MammatillAlva
    emmisss skrev 2010-02-12 14:01:02 följande:
    Ett litet hopp kan ju vara att hos dom flesta arbetsgivare så finns det ett shema upplägg där man använder ett system som heter timecare. Där i läger man sitt egna schema vilket gör att du kan börja kl halv åtta! Då funkar det... jag känner många som inte kan börja tidigare pga lämna barn på dagis m.m  jag jobbar själv som uska innom äldrevården, vilket är det oftast man använder sig av timecare!

I hemtjänsten kan man ibland börja kl 8.00, för att vara ute hos vårdtagare kl 9.00... dock slutar man ju kl 17.00 och man jobbar heltid! 

Det mesta går bara man vill och hamnar på ett ställa där man kan komma övvresns med sin chef!  
    Precis som emmisss skrev så handlar det mycket om hur pass bra du kommer överens med din chef. Oftast så kan man anpassa sitt liv och sina arbetstider efter sitt liv, så jag tror inte de är så svårt egentligen. Sen om du utbildar dig till uska nu så tar det väl några år innan du är klar? Kanske har du då hittat en karl och inte är ensam längre? Kanske har du föräldrar eller någon annan som kan ställa upp och hämta eller lämna för att underlätta de dagar de kör ihop sig annars?

Dessutom finns det oftast kväll/natt dagis i de flesta kommuner om det skulle behövas vid senare kvällar eller vid nätter. Så det mesta tror jag egentligen går att lösa så länge man vill och drömmer om någonting.
  • MammatillAlva

Jag själv studerar mitt andra år på gymnasiet (börjar tredje året efter sommaren) och börjar vid 08:15 varje morgon och slutar runt 15:00. Det blir med andra ord att lämna min dotter vid 07:20 för att hinna med bussen in till skolan och sedan hämtar jag henne runt 15:30-16:00.

När jag kommer hem blir det oftast någon timme plugg och dessutom jobbar jag extra som krönikör för Norrköpings Tidningar och är ambassadör och ansiktet utåt för sajten www.loppi.se. Så blir ofta någon/några timmar framför datorn när man kommer hem med arbete/plugg.

Jag är ensamstående här också och har varit det sedan fjärde graviditetsmånaden. Fyller 20 i november och dottern blir 4 år i oktober. Funkar kanon för oss.

Svar på tråden Orka med jobb, hus&hem och barn samtidigt??