• Anonym (mamma)

Snälla hjälp mig. Kräva ändring eller är det här bra?

På dagiset där jag har mitt barn har dom satt upp en tavla med bilder på alla rum och olika aktiviteter. Under dom bilderna har dom gjort tomma rutor där barnen får ta sin bild och sätta i under den aktivitet dom väljer att leka med. Det jag reagerar på är att det nästan bara är 3 barn som får vara vid varje station, vilket resuterar i att nästan jämnt blir nån utanför. Reagerar kanske extra hårt då mitt barn så gärna vill leka med dom som är 1 år äldre men dom släpper inte in han och när vi kommer så har dom jämnt gått in och börjat leka och det finns ingen tom ruta för min att sätta sitt namn i så h*n får antingen leka med andra, ensam eller se på.
    Reagerade också när 4 flickor kom och ville till dockvrån men bara 3 fick gå in den 4:de fick hitta på annat.
    Frågade idag vad vitsen med det hela var och dom menade att det blir lugnast så här då det inte lkan bli att dom är massor i ett rum, men jag sa då att jag upplever att det istället blir så att barn hamnar utanför och inte släpps in och då såg hon så rolig ut.
    Sa som det var att mitt barn känner sig utanför dom 3 stora och det här gör ju att h*n aldrig har en chans att få leka med dom heller.
    Är det ett bra system tycker du? Känner mig hemmablind som bara ser att min alltid blir ensam eftersom h*n kommer senare.
    Pratade med föräldrar till barn andra avdelningen och dom var positiva och tyckte det var bra för då tvingades barnen att leka med olika men jag har inte samma upplevelse.
    Har även funderat på deras uppdelning av utecyklarna på sommaren. Dom har delat dom i flick och pojkcyklar + några gemensamma (olika färgband på styret) och det har resuterat i att när vi lämnar kl. 8,45 så är dom alltid ute och alla killcyklar redan tagna men nästan alla flickcyklar står oanvända och våra barn som kommer sent för stå och se på och inte ha någon cykel att cykla på, för flickcyklarna får dom inte röra. Känns lagomt kul att lämna besviket barn jämnt för at det h*n vill göra alltid redan är upptaget och dessutom är han så kort tid där så han hinner ju nästan aldrig gör det han hade velat.
    Han vill inte dit för att han inte får leka med dom stora barnen, dom släpper inte in honom och jag upplever att det här systemet godkänner att dom kan "frysa" ut barn då dom bildar grupper jämnt som fortsätter hänga ihop hela dagen.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig. Kräva ändring eller är det här bra?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag tycker att du har beskrivit problemet på ett väldigt tydligt sätt. pedagogerna verkar för mig också ha tänkt igenom och hittat lösningar som de troligtvis tycker är bra eftersom de och andra föräldrar anser att det fungerar. Men barn är olika och för dej och ditt barn blir detta ett problem. Boka ett samtal och prata med en pedagog du tycker är lätt att prata med och se vad ni tillsammans kan göra åt problemet. Kanske behöver ditt barn utvidga sin kompiskrets. Att bjuda hem lite nya barn för en lekstund brukar fungera bra. Då hittar de varandra på förskolan. Det här med flick och pojkcyklar har jag aldrig hört talas om men kanske har de ett genusmål eller tanke med det hela. Fråga!
    Mvh Inger

• Anonym (mamma)

Verkar som dom andra avdelningarna jobbar med tavlan på ett annat sätt än vår avd där barnen helt fritt får styra den. Jag gillar inte att man tillåter att barn bildar grupper redan vid 3-5 års ålder.
    Visst behöver han vidga sin kompiskrets men det skär i mammahjärtat när speciellt dom 3 äldre barnen dag efter dag men personalens tillåtelse får frysa ut honom. Han vill inget hellre än leka med dom ibland men dom har alltid grupperat ihop sig och hälsar inte ens på honom. Springer undan och skrattar och personalen menar det är en lek dom har men min pojke fattar inte det så utan blir ledsen och arg tillslut.
    Har pratat med hans kontaktfröken och hon menar han passar ju bättre med dom jämngamla mognadsmässig och visst det har hon rätt i men han vill ju leka med dom äldre också och dom låtsas inte se honom och personalen ser bara på.
    Jag tycker man ska lära barnen att man leker med alla och att man inte stänger ute någon så här men med tavlans hjälp så får dom ju personalens tillslånd på näst vänster.
    Har pratat med fler föräldrar på vår avd och jag är inte ensam om att tycka att tavlan används fel. 15 timmars barnen  får ex. aldrig leka i kuddrummet då dom andra redan bokat rummet varje morgon och dom här hinner aldrig få en chans att välja det dom egentligen vill.
    Känns som vår avd gör allt för att det är enklast så men är det rätt?

• Förskolepedagogen

Vad som är rätt med tavlan kan inte jag avgöra men jag ser problem med 15 timmars barn i många inlägg här på familjeliv. Finns det möjlighet att gå färre dagar men med fler timmar. Har du undersökt det?
    Mitt förslag kan också vara att gå 24 timmar i veckan och ledig alla lov. Det stämmer rätt bra med årsavtalstimmarna. Det gynnar barnen att få gå längre dagar. De märks mer i gruppen när de är mer närvarande och de får fler kompisar. Övriga gruppen gynnas också då det blir färre barn på loven och på sommaren.
    När jag tänker på att ditt barn alltid vill leka med dem som är äldre så kan jag förså honom. De leker säkert mer avancerade och mer spännande lekar. Men lek ska ju speglas av ömsesidighet, ge och ta och gemensamma lekregler. Förstå ditt barn leken eller är den ett spännande skådespel?
    Mvh Inger

Svar på tråden Snälla hjälp mig. Kräva ändring eller är det här bra?