• Aniko

Pergotime - är rädd för biverkningar och för att det inte kommer fungera!

Började äta pergotime igår efter att ha jagat hela Skåne runt efter tabletterna, tydligen var de slut på nästan alla apotek men skam den som ger sig. Men sen började jag google lite och blev nästan förskräckt över de biverkningar som man kan få. Jag visste såklart att det finns risk för biverkningar och har läst bipacksedeln men nu läste jag om kvinnor som blir grymt deprimerade, som inte får något ägglossningssekret så att pergo gjorde det svårare(!) att bli gravid med mera.

När börjar man få biverkningar, om man får några? Och hur länge sitter de i? Jag tog för givet att det är bara under de 5 dagarna som man äter dem men vissa tycks må dåligt hela cykeln och även efter att de slutat ta tabletterna??

Har ätit efamol i en månad nu mot PMS för att jag blir så hemskt ångestfylld och deprimerad före mens och är nu rädd för att jag ska må dåligt igen då jag äter pergotime...

Sen har jag också läst att av de på familjeliv som ätit pergotime har det bara funkat för cirka hälften av dem. Inte så uppmuntrande precis.

Snälla läs inte bara mitt inlägg utan att svara! Skriv nån liten kommentar om du har erfarenheter av pergotime, även om de är negativa, så jag vet vad jag kan vänta mig. Gynekologen som skrev ut dem åt mig hade jag bara träffat en kort stund, hon berättade inget för mig och jag fick inget förtroende för henne heller.

• Svar på tråden Pergotime - är rädd för biverkningar och för att det inte kommer fungera!
  • Aniko

Hej Lizg, tack för de tröstande orden! Jag hoppas verkligen att ägglossningen helt enkelt bara är sen och att den kommer snart. Idag är jag på dag 16 och har fortfarande svaga streck på äl- testen. Men jag tror nog att jag faktiskt hade stegring för en vecka sedan och att vi isåfall missat ägglossningen. Vi hade sex dagen innan i och för sig men chansen för befruktning är nog minimal. och så fryser jag om benen vilket jag alltid gör innan mens. Har pratat med mannen och vi kom överens att om vi inte lyckad nästa månad heller ska vi försöka med Ivf, vem vet det kanske är värt pengarna. Kram!

• LizG
    Aniko skrev 2010-02-21 20:09:20 följande:
    Hej Lizg, tack för de tröstande orden! Jag hoppas verkligen att ägglossningen helt enkelt bara är sen och att den kommer snart. Idag är jag på dag 16 och har fortfarande svaga streck på äl- testen. Men jag tror nog att jag faktiskt hade stegring för en vecka sedan och att vi isåfall missat ägglossningen. Vi hade sex dagen innan i och för sig men chansen för befruktning är nog minimal. och så fryser jag om benen vilket jag alltid gör innan mens. Har pratat med mannen och vi kom överens att om vi inte lyckad nästa månad heller ska vi försöka med Ivf, vem vet det kanske är värt pengarna. Kram!
    Får hoppas att du fryser om benen bara för att det är så kallt väder just nu o inte mensen!
    Har du kollat med din gyn om att gå vidare med sprutor istället för att gå direkt på ivf? Nästa steg för mig om inte trippelkuren skulle ge äl var att testa med sprutor för det ska tydligen ge ännu en bättre "boost" för äl.
    Önskar lycka till iaf! Kram!
  • essieli

Hej såg att någon skrivit att man kanske inte bör använda ägglossningtest ihop med pergotime tabletter...  Stämmer inte. Själv gick jag hos en privat gynekolog och fick först  börja med "provera" som provocerade fram en mensblödning (då jag inte hade någon) och med kombination av pergotime. jag fick en menscykel på 31 dagar och ägglossning gav utslag på test först på dag 18-19 båda gångerna för mig, sen fick jag gör vaginalt ultraljud för att se om det fanns några aktiva äggblåsor. Man kan få utslag ännusenare oxå...så håll ut och fortsätt testa Håller tummarna för dig Kram

• Aniko

Det var tur att jag fortsatte med ÄL-testerna för döm om min förvåning när jag testade mycket positivt i måndags! Har nog aldrig fått så kraftigt utslag på ett ÄL-test. Vi hade sex i söndags och så två gånger på tisdagen. Det enda jag kan göra nu är att vänta.

Mår bättre nu men just i måndags mådde jag faktiskt mycket dåligt psykiskt, ungefär som då jag har PMS (eller är det PMDD jag har??) Hade panikångest, extremt låg självkänsla och bara grät för minsta lilla. Saken blev ju inte bättre av att vi grälade då också.

Om det inte lyckas den här månaden undrar jag om jag verkligen vill prova en kur till. Det är de där humörsvängningarna som jag inte står ut med. Jag kan må illa, vara trött osv utan problem men att må illa psykiskt är outhärdligt.

• LizG

Va roligt att du fick ett kraftligt utslag på ÄL-testet! Håller tummarna för dig!

Humörsvängningarna känner jag igen, det är nog den största anledningen till varför det tog så många år innan jag orkade gå igenom ett försök till syskon..

Lycka till nu! Skriv gärna hur det går sedan

• Yarrow

Jag blev otroligt trött när jag åt Pergo. De två sista dagarna kom jag knappt ur sängen och va faktiskt tvungen att sjukskriva mig en dag från jobbet för det va otroligt jobbigt.

Fick dock utslag på ÄL-stickan så det va ju helt klart värt det tycker jag i alla fall.

• JP01

Jag ser att många av er har PCO eller andra problem. Men vi har precis blivit konstaterade vara så friska såååå, och ha såååå fina provresultat, äggledare, spermikvalite osv men ändå blir det inga barn. Nu ska jag få äta Prego för att boasta det hela som ett första steg.

Hur mång av er har haft en liknande situation som oss? Och hur har det gått för er? Hjälpte det eller?

• Aniko

Hej JP01,

jag har inte PCO och man har inte kunnat hitta några problem på oss heller. Provresultaten var "perfekta" för både mig och min man. Jag har spolat äggledarna och man fann inget fel där heller. Eftersom vi har en son sedan tidigare fick vi ingen ytterligare hjälp av landstinget.
    Därför vände jag mig till en privat gynekolog. En kollega hade tipsat mig att be om tabletter för att trigga ägglossningen så sagt och gjort gjorde jag det. Hon gjorde ingen undersökning på mig men menade att det ju är möjligt att jag inte har ägglossning varje månad (får ibland inget sekret).

Vet inte hur det kommer gå. Fyller 35 i år. Ingen av mina eller makens föräldrar har haft några problem med att få barn, inte heller min bror. Däremot har ett flertal av hans syskon - både bröder och systrar - haft problem men jag tror inte man hittat någon förklaring till varför.

Lycka till!

• Yarrow
    JP01 skrev 2010-02-26 10:45:33 följande:
    Jag ser att många av er har PCO eller andra problem. Men vi har precis blivit konstaterade vara så friska såååå, och ha såååå fina provresultat, äggledare, spermikvalite osv men ändå blir det inga barn. Nu ska jag få äta Prego för att boasta det hela som ett första steg. Hur mång av er har haft en liknande situation som oss? Och hur har det gått för er? Hjälpte det eller?
    Jag har inte heller någon konstaterad PCO. Har genomgått undersöknngar och spolat mina äggledare och allt så bra ut.

Vi är inne på vårt första försök med Pergo nu och fick ÄL-utslag förra veckan. Har BIM i morgon och ännu inga känningar för mens så vi hoppas att det satts sig :)
  • Tvillingar11
    Yarrow skrev 2010-02-26 13:15:41 följande:
    Jag har inte heller någon konstaterad PCO. Har genomgått undersöknngar och spolat mina äggledare och allt så bra ut. Vi är inne på vårt första försök med Pergo nu och fick ÄL-utslag förra veckan. Har BIM i morgon och ännu inga känningar för mens så vi hoppas att det satts sig :)
    Har du några andra känningar och symtom?
    Själv har jag BIM onsdag nästa vecka, men jag har gett upp hoppet. Har hört att nästan alla känner när ägget fäster och graviditetssymtom ganska tidigt. Jag känner INGENTING! Jag håller verkligen tummarna för dig=)
  • Yarrow
    Tvillingar11 skrev 2010-02-26 13:23:33 följande:
    Har du några andra känningar och symtom? Själv har jag BIM onsdag nästa vecka, men jag har gett upp hoppet. Har hört att nästan alla känner när ägget fäster och graviditetssymtom ganska tidigt. Jag känner INGENTING! Jag håller verkligen tummarna för dig=)
    Herregud ja, några dagar efter ÄL fick jag ömmande bröst. Bröstvårorna stack ut på ett sett som de aldrig gör annars om de inte är styva. De blev irriterande och gjorde ont i Bhn när jag rörde mig.. Hade spänningar i äggstockarna och lite ont i magen några dagar också. Mådde lite illa och kräktes vid ett tillfälle.

Men det kan ju också vara biverkningar på ÄL. Sen i tisdags mår jag bättre och väntar som sagt mens i morgon och känner inget alls. Mina bröst är inte lika ömma heller.
  • Aniko

Sitter här på jobbet och kämpar mot gråten. Var precis inne på toa och såg massa bruna-ljusröda flytningar i trosorna. Fastän jag förstod att jag nog skulle få mens i veckan så var jag så DUM att jag ändå hoppas på en bebis. Jag drömde ju om en bebis för några dar sen, brukar alltid dröma att jag blöder innan mens. Mådde väldigt illa och har haft så ont i brösten att jag hoppats att jag var gravid.
    Men igår kom finnarna och ryggvärken.

Känns för jävligt att man ska behöva må så dåligt helt i onödan. Pergon har gett mig en massa graviditetssymtom men ingen bebis.

Mensen kom i alla fall exakt 14 dagar efter ägglossningen så nu vet jag det till nästa gång.

Vi försöker en månad till med pergo. Därefter ska vi nog försöka direkt med insemination. Har ingen tid att förlora. Fyller 35 i sommar och min son behöver ett syskon!!

nä nu ska jag försöka koncentrera mig på jobbet istället. hoppas ingen kommer och vill snacka med mig för då syns det att jag gråtit.

• Yarrow
    Aniko skrev 2010-03-09 09:42:44 följande:
    Sitter här på jobbet och kämpar mot gråten. Var precis inne på toa och såg massa bruna-ljusröda flytningar i trosorna. Fastän jag förstod att jag nog skulle få mens i veckan så var jag så DUM att jag ändå hoppas på en bebis. Jag drömde ju om en bebis för några dar sen, brukar alltid dröma att jag blöder innan mens. Mådde väldigt illa och har haft så ont i brösten att jag hoppats att jag var gravid. Men igår kom finnarna och ryggvärken. Känns för jävligt att man ska behöva må så dåligt helt i onödan. Pergon har gett mig en massa graviditetssymtom men ingen bebis. Mensen kom i alla fall exakt 14 dagar efter ägglossningen så nu vet jag det till nästa gång. Vi försöker en månad till med pergo. Därefter ska vi nog försöka direkt med insemination. Har ingen tid att förlora. Fyller 35 i sommar och min son behöver ett syskon!! nä nu ska jag försöka koncentrera mig på jobbet istället. hoppas ingen kommer och vill snacka med mig för då syns det att jag gråtit.
    Va tråkigt! Pergon gjorde desamma med mig. Massa olika symtom men förra veckan kom mensen ändå.

Men visst är det lätt att få upp förhoppningarna när alla symtomen finns där!
  • LizG
    Aniko skrev 2010-03-09 09:42:44 följande:
    Sitter här på jobbet och kämpar mot gråten. Var precis inne på toa och såg massa bruna-ljusröda flytningar i trosorna. Fastän jag förstod att jag nog skulle få mens i veckan så var jag så DUM att jag ändå hoppas på en bebis. Jag drömde ju om en bebis för några dar sen, brukar alltid dröma att jag blöder innan mens. Mådde väldigt illa och har haft så ont i brösten att jag hoppats att jag var gravid. Men igår kom finnarna och ryggvärken. Känns för jävligt att man ska behöva må så dåligt helt i onödan. Pergon har gett mig en massa graviditetssymtom men ingen bebis. Mensen kom i alla fall exakt 14 dagar efter ägglossningen så nu vet jag det till nästa gång. Vi försöker en månad till med pergo. Därefter ska vi nog försöka direkt med insemination. Har ingen tid att förlora. Fyller 35 i sommar och min son behöver ett syskon!! nä nu ska jag försöka koncentrera mig på jobbet istället. hoppas ingen kommer och vill snacka med mig för då syns det att jag gråtit.
    Skickar en kram och håller tummarna att det tar sig nästa månad istället!
Svar på tråden Pergotime - är rädd för biverkningar och för att det inte kommer fungera!