• hysteria

Varför skaffa barn för att lämna bort dom?

Varför skaffar man barn om barnet ska vara på förskola upp till 10 timmar om dagen? Eller är mer hos mormor/farmor än hos mamma och pappa?
    Är det så jävla svårt att ta hand om sina egna barn? Visst att man måste jobba men kan man inte tänka sig att sänka sin levnadsstandard något för att få mer tid till sina barn?

Livet är för kort för att dansa med fula killar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-13 22:11
    Jag är medveten om att alla inte har ett val, och jag beklagar det. Men finns det verkligen någon som tror att det är bra för barn att vara 10 timmar/dag 5 dagar i veckan på förskola? Och som många verkar tro så är det inte så ovanligt att små barn går på förskola så långa dagar.
  • Svar på tråden Varför skaffa barn för att lämna bort dom?
  • myrstacken
    mina1 skrev 2010-04-21 17:00:00 följande:
    Jag som förskollärare skulle säga 15 timmar/vecka, men det är inte så lätt att jobba så lite men det är den tid jag skulle säga räcker för att barnen skall få lagom mycket pedagogisk omsorg. Sen påpekade någon att man inte skall ge upp livet bara för att man får barn. Då måste jag bara säga att om man inte vill ge upp något så är det bara att låta bli att "skaffa" barn. Man kan faktiskt leva precis som man vill med 100% arbetstid om man inte "skaffar" barn!! Barn är INTE en rättighet utan innebär däremot en massa akyldigheter. Att finnas där för barnet är en stor skyldighet man har som förälder, så många timmar i veckan det går.
    Ok, men dessa 15 timmar. Hur fördelar man dem då bäst under 5 dagar per vecka?
  • pyshästen
    mina1 skrev 2010-04-21 17:00:00 följande:
    Jag som förskollärare skulle säga 15 timmar/vecka, men det är inte så lätt att jobba så lite men det är den tid jag skulle säga räcker för att barnen skall få lagom mycket pedagogisk omsorg. Sen påpekade någon att man inte skall ge upp livet bara för att man får barn. Då måste jag bara säga att om man inte vill ge upp något så är det bara att låta bli att "skaffa" barn. Man kan faktiskt leva precis som man vill med 100% arbetstid om man inte "skaffar" barn!! Barn är INTE en rättighet utan innebär däremot en massa akyldigheter. Att finnas där för barnet är en stor skyldighet man har som förälder, så många timmar i veckan det går.
    Hm .. du som förskolelärare ... 15 tim i v . Okej handlar det inte lite då om att du själv inte har lust att jobba och kanske ta stängningen ..

Och DU som förskolelärare borde väl då inse att 15 tim för ja vi tar mig . ensamstående 2 barns mamma är totalt omöjligt. . Ingen att ta till som barnvakt .
    Om jag inte jobbar eller pluggar tvingas jag leva på soc . Vad kan jag då ge mina barn . Hellre jobbar jag heltid med en ok inkomst för att sedan kunna ge mina barn en toppenhelg, semester etc...

Och att tillägga att ett av mina barn inte klarar av att vara hemma ens om hon blir sjuk då kan hon skrika för hon vill till dagis .

Märkligt att dom är lyckliga och glada trots många ggr långa dgr .
  • pyshästen
    pyshästen skrev 2010-04-21 22:12:35 följande:
    Hm .. du som förskolelärare ... 15 tim i v . Okej handlar det inte lite då om att du själv inte har lust att jobba och kanske ta stängningen .. Och DU som förskolelärare borde väl då inse att 15 tim för ja vi tar mig . ensamstående 2 barns mamma är totalt omöjligt. . Ingen att ta till som barnvakt . Om jag inte jobbar eller pluggar tvingas jag leva på soc . Vad kan jag då ge mina barn . Hellre jobbar jag heltid med en ok inkomst för att sedan kunna ge mina barn en toppenhelg, semester etc...Och att tillägga att ett av mina barn inte klarar av att vara hemma ens om hon blir sjuk då kan hon skrika för hon vill till dagis . Märkligt att dom är lyckliga och glada trots många ggr långa dgr .
    Rätta till bara .. Hon gallskriker .. Hon vill inte missa något på dagis då dom gör mycket roligt ..
  • mina1
    pyshästen skrev 2010-04-21 22:19:23 följande:
    Rätta till bara .. Hon gallskriker .. Hon vill inte missa något på dagis då dom gör mycket roligt ..
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att det för de flesta är helt tillräckligt med 15 timmar men att de flesta föräldrar inte har råd/möjlighet att jobba så lite. Det förstår ju vem som helst att det är bättre att du som ensamstående jobbar heltid än lever på bidrag. Men frågan som någon ställde tidigare i tråden gällde hur många timmar vi som förskollärare tyckte var "lagom" och då svarade jag ca15. 

Är man två sammanboende föräldrar som inte bor i en central lägenhet/hus så kan man gå ner i tid och fortfarande leva över existensminimum. Att som många föräldrar gör, skylla på att barnen behöver än det ena o än det andra tycker jag stinker. Det barn behöver är inte resor, saker eller materiella ting utan TID.

Att barnen sen tycker det är roligare att vara på förskolan istället för hemma tror jag till störst del beror på att man på förskolan blir så överstimulerad att det känns rent utsagt skittrist att vara hemma i lugn och ro. Min stora dotter går 15 timmar och hon hade inga som helst problem att sysselsätta sig själv innan hon fyllde 5 och började förskolan. När hon är där är det fullt ös så när hon kommer hem är hon så uppe i varv att det är svårt att bara sitta och pyssla eller lyssna på en cd-saga.
  • liag
    mina1 skrev 2010-04-22 09:24:31 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att det för de flesta är helt tillräckligt med 15 timmar men att de flesta föräldrar inte har råd/möjlighet att jobba så lite. Det förstår ju vem som helst att det är bättre att du som ensamstående jobbar heltid än lever på bidrag. Men frågan som någon ställde tidigare i tråden gällde hur många timmar vi som förskollärare tyckte var "lagom" och då svarade jag ca15.  Är man två sammanboende föräldrar som inte bor i en central lägenhet/hus så kan man gå ner i tid och fortfarande leva över existensminimum. Att som många föräldrar gör, skylla på att barnen behöver än det ena o än det andra tycker jag stinker. Det barn behöver är inte resor, saker eller materiella ting utan TID.Att barnen sen tycker det är roligare att vara på förskolan istället för hemma tror jag till störst del beror på att man på förskolan blir så överstimulerad att det känns rent utsagt skittrist att vara hemma i lugn och ro. Min stora dotter går 15 timmar och hon hade inga som helst problem att sysselsätta sig själv innan hon fyllde 5 och började förskolan. När hon är där är det fullt ös så när hon kommer hem är hon så uppe i varv att det är svårt att bara sitta och pyssla eller lyssna på en cd-saga.
    ja de är bara att sälja landet, bilen, och slänga mobilen då och mannen får säga upp sig från sitt chefjobb och bli "vanlig" anställd och så får vi helt enkelt hoppa allt material som behövs för ena barnets handikapp också. Fast i och för sig kan jag göra materialet på natten och så tar jag hand om barnen på dagen och tränar de handikappade barnet och så blir jag slutkörd av de i stället.
    Låter fantastiskt.
  • myrstacken
    mina1 skrev 2010-04-22 09:24:31 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att det för de flesta är helt tillräckligt med 15 timmar men att de flesta föräldrar inte har råd/möjlighet att jobba så lite. Det förstår ju vem som helst att det är bättre att du som ensamstående jobbar heltid än lever på bidrag. Men frågan som någon ställde tidigare i tråden gällde hur många timmar vi som förskollärare tyckte var "lagom" och då svarade jag ca15.  Är man två sammanboende föräldrar som inte bor i en central lägenhet/hus så kan man gå ner i tid och fortfarande leva över existensminimum. Att som många föräldrar gör, skylla på att barnen behöver än det ena o än det andra tycker jag stinker. Det barn behöver är inte resor, saker eller materiella ting utan TID.Att barnen sen tycker det är roligare att vara på förskolan istället för hemma tror jag till störst del beror på att man på förskolan blir så överstimulerad att det känns rent utsagt skittrist att vara hemma i lugn och ro. Min stora dotter går 15 timmar och hon hade inga som helst problem att sysselsätta sig själv innan hon fyllde 5 och började förskolan. När hon är där är det fullt ös så när hon kommer hem är hon så uppe i varv att det är svårt att bara sitta och pyssla eller lyssna på en cd-saga.
    Vad jobbar du med med tanke på att ni hade er flicka så lite på förskolan? :)
  • Cloud Berry
    myrstacken skrev 2010-04-21 22:01:11 följande:
    5 timmar 3 dagar i veckna är bäst och då får de tid att komma in i gruppen och har tid att leka, Har testat båda och 3 timmar blir för kort stund helt enkelt.
  • DevilsDaughter

Våra barn är inte jättemkt på dagis.. de går nästan heltid 3 dagar i veckan och sen är de lediga en dag och går halva dan en dag. Men kan inte förstå varför det skulle vara så fel att ha dem hos mormor/morfar farmor/farfar. Varför ska man alltid ha sina barn själv? (precis som att de var så jobbiga att om man har fött dem så ska ingen annan behöva stå ut med dem)

Vi träffar min sambos föräldrar varje dag (bor nära varandra), vi äter middag hos varandra ungefär 2 ggr i veckan. Barnen älskar att vara med dem och svärföräldrarna älskar barnen, vi låter dem ofta vara barnvakt när sambon och jag gör roliga saker ihop. Mina föräldrar träffar vi ungefär 1 gång i veckan, ibland oftare och min mamma brukar ha barnen ibland halva lördagen varannan vecka ungefär. Det tycker både hon och barnen är jätteroligt. Det handlar ju inte om att vi inte VILL ha barnen med oss/hos oss, det handlar om att barnen vill träffa sin övriga familj och att dem vill träffa barnen och att vi gärna roar oss på egen hand ibland.

När jag var liten så var jag ofta hos min farmor/farfar och mormor/morfar, oftast varje helg, och det tyckte jag var jättekul. Jag kände aldrig att mina föräldrar inte ville ha mig hemma och jag står ändå nära mina föräldrar idag. Min sambo bodde granne med sin mormor och spenderade mkt tid hos henne när han var liten, så det har nog blivit naturligt för oss att vi allihop tar hand om barnen och umgås mkt.. Ser inget fel i det.. 

• Linn Daggert
    Danitra skrev 2010-04-21 14:09:33 följande:
    Fast inte övergår livet till att bara handla om barn?
    jo.., vem tror nåt annat??
  • mina1
    myrstacken skrev 2010-04-22 10:35:25 följande:
    Vad jobbar du med med tanke på att ni hade er flicka så lite på förskolan? :)

Jag jobbar inte alls . Just nu föräldraledig. Om jag skulle gått iväg och jobbat på ett vanligt jobb efter f-ledigheten så skull mina barn antagligen fått gå mer än 15 timmar. Inget jag skulle valt men sånt är livet. Nu har jagvalt att starta eget till hösten och får då betalt för att ha mina egna barn hemma om jag tar emot andra barn samma antal omsorgstimmar. Det optimala enligt mig. Vara hemma med mina egna som samtidigt får vänner att utvecklas tillsammans med. Plus att jag får en helt ok lön som gör att vi kan leva som vanligt.
  • underverket 06

Mina 1: Menar du att du kommer arbeta som " dagmamma", eftersom du kommer ta emot andra barn hemma hos dig i höst? Får du betalt för dina egna barn? Trodde inte man fick det? Funderar själv på om jag kunde blir "dagmamma". Är själv förskollärare.

• Linn Daggert
    Danitra skrev 2010-04-22 14:07:06 följande:
    Jag.
    ok. då tänker vi väldigt olika.
  • Linn Daggert
    Danitra skrev 2010-04-21 14:09:33 följande:
    Fast inte övergår livet till att bara handla om barn?

Jag ska omformulera mig lite..
    Om man ser på det som att man får "ge upp sitt liv", för att man skaffat barn, då tycker jag inte man skulle skaffat några.
    Om man däremot försöker vända på det och tänka att man ägnar tiden åt barnen istället för att slösa den på dom så har man lite mer rätt inställning, enligt mig.

jag har läst vad du skrivit i tråden och jag håller med dig, på de flesta punkter;)

• Linn Daggert
    allakantralla skrev 2010-04-21 14:15:34 följande:
    men men men... vänta lite här nu. Det kanske inte är för att skaffa dagisbarn just, som man skaffar barn. Det är ju en försvinnande liten del av livet man har barnet på dagis, och den resterande tiden är väl också värd något?
    fast 10 timmar om dagen som ts skriver är väl allt annat än en försvinnande liten del??

Säg att du går hemma med ditt barn ett år, sen börjar barnet dagis (10 timmar) om dagen. Upp till sex års ålder går barnet på dagis, sen har det skolplikt resten av sitt "barnliv" (och kanske fritids efter skolan beroende på hur du jobbar)..

När får du tillbaks den där försvinnande lilla delen av livet tänkte du??
  • mina1
    underverket 06 skrev 2010-04-22 16:43:46 följande:
    Mina 1: Menar du att du kommer arbeta som " dagmamma", eftersom du kommer ta emot andra barn hemma hos dig i höst? Får du betalt för dina egna barn? Trodde inte man fick det? Funderar själv på om jag kunde blir "dagmamma". Är själv förskollärare.
    Ja, regeringen tog beslutet förra året att kommunerna kan godkänna privata dagmammor och ge dem samma betalning som det kostar per barn i kommu nal omsorg. Dessutom låta dagmammorna få betalt för att ha sina egna barn i gruppen. Jag kommer att ha tre andra barn 30 timmar/vecka (för varje) vilket innebär att jag när jag får samma barnomsorgspeng för mina egna barn kommer upp i heltid. vilket motsvarar 180 omsorgstimmar/vecka
  • April Mamma
    mina1 skrev 2010-04-23 15:13:17 följande:
    Ja, regeringen tog beslutet förra året att kommunerna kan godkänna privata dagmammor och ge dem samma betalning som det kostar per barn i kommu nal omsorg. Dessutom låta dagmammorna få betalt för att ha sina egna barn i gruppen. Jag kommer att ha tre andra barn 30 timmar/vecka (för varje) vilket innebär att jag när jag får samma barnomsorgspeng för mina egna barn kommer upp i heltid. vilket motsvarar 180 omsorgstimmar/vecka
    Hur stor är en barnomsorgspeng?
  • mina1
    April Mamma skrev 2010-04-23 15:42:07 följande:
    Hur stor är en barnomsorgspeng?
    Här i Marks kommun får man 53,97 kr per omsorgstimme och barn och i denna peng ingår ALLT. Min "lön", mat slitage på mina lokaler, pedagogiskt mtrl, ja allt som jag behöver för att kunna jobba. Sen skall jag ju då jag måste ha en egen firma med f-skatt betala egenavgifter m.m. på det som jag tar ut i "lön".
  • tre guldklimpar

All heder åt de föräldrar som går ner i arbetstid för att umgås mer med sina barn istället för att lämna dem på dagis. Vet av erfarenhet att många föräldrar skulle klara sig helt okej på betydligt mindre pengar men de sätter ändå jobbet/ karriären/ pengarna före umgängestid med sina barn och det är sorgligt tyckar jag. Barnen är bara små en kort tid i livet medan den yrkesarbetande tiden är betydligt längre.

• annama

Som direkt svar på din fråga - för att jag inte kan sluta jobba och leva på socialbidrag.

Svar på tråden Varför skaffa barn för att lämna bort dom?