• Anonym

Min kollega är så tråkig

Jag arbetar mycket tätt tillsammans med en tjej i min egen ålder. Vi arbetar nära varandra hela dagarna fem dagar i veckan.
    Jag har så svårt för henne och det beror på att hon är så stel och inte bjuder på sig själv. Vi har båda familjer men hon säger aldrig ett ord om sin familj eller vad de gör. jag vet att hon är mer öppen med andra på vårt arbete men mot mig är hon alltid kort och lite översittare. När jag pratar om något som gäller jobbet så har hon alltid ett snett leende och för det mesta besvarar hon inte mina tankar.
    Jag mår dåligt av att ha denna anonyma kontakt.
    När jag försöker prata om något privat på våra raster så brukar hon inte svara, eller så tittar hon bara bort.
    Jag vill byta kollega men vad ska jag ha för anledning, det går ju knappast att skylla på att hon inte vill bjuda på sig själv?

• Svar på tråden Min kollega är så tråkig
  • Anonym

Det är flera andra kollegor som har reagerat på att hon är så kort i tonen mot mig, de kan inte förstå vad jag har gjort henne. Jag har fått ganska många frågor på hur jag står ut med hennes tråkiga sätt så jag tror inte att det som jag inbillar mig.

• Anonym

Det blev nog lite fel. Jag är inte jätteblyg, utan är pratsam men jag vill inte ställa privata frågor, skulle inte bjuda hem mig till någon utan inbjudan. Lagom blyg men jag tror inte att andra skulle kalla mig blyg. Det är bara som jag själv känner, troligtvis lite dåligt självförtroende.

• Krodan
    Anonym skrev 2010-02-11 16:00:21 följande:
    Det blev nog lite fel. Jag är inte jätteblyg, utan är pratsam men jag vill inte ställa privata frågor, skulle inte bjuda hem mig till någon utan inbjudan. Lagom blyg men jag tror inte att andra skulle kalla mig blyg. Det är bara som jag själv känner, troligtvis lite dåligt självförtroende.
    Fast det låter ju som att du inte öppnar dig, då kanske hon inte heller kan det? ni har nog bara hamnat "snett" från början. Skulle du själv bjuda in henne?
    Angelina och Athena är mina sessor
  • Anonym

Jag pratar gärna om mitt liv men nu har jag nästan slutat göra det för hon lyssnar inte. Senast igår så försökte jag berätta om en händelse men hon vände bara sig halvvägs bort från mig när vi satt i fikarummet, det var bara vi där. Jag känner mig så dum, som om jag gjort bort mig! Borde verkligen fråga varför hon gör så men jag blir så skamsen när hon nonchalerar mig och visar så tydligt att hon inte vill ha med mig att göra.

• Anonym

Kan ta ett exempel.
    En dag kom hon med nya kläder.
    Jag gav henne en komplimang men hon svarade inte.
    En kort stund senare kom en annan kollega in och gav precis samma komplimang som jag sagt bara några minuter innan.
    Då log hon med hela ansiktet och sa "tack vad gullig du är" och berättade var och när hon köpt dem.

• Birgitta2

Kan det finnas nån avundsjuka från hennes del? Har du mer kvalificerade arbetsuppgifter än vad hon har till exempel? Har du högre lön? Är det något du är bättre på än henne. Är du snyggare än henne? Det finns folk som inte klarar att vissa har något de inte har. Och då kan det bli så här. Trots att ni är vuxna människor.

• Anonym
    Birgitta2 skrev 2010-02-11 16:09:10 följande:
    Kan det finnas nån avundsjuka från hennes del? Har du mer kvalificerade arbetsuppgifter än vad hon har till exempel? Har du högre lön? Är det något du är bättre på än henne. Är du snyggare än henne? Det finns folk som inte klarar att vissa har något de inte har. Och då kan det bli så här. Trots att ni är vuxna människor.
    Jag har ingen aning. Vi har samma arbetsuppgifter. Lönen vet jag inget om.
    Vi ser olika ut, har inte tänkt i de banorna. Jag tycker bara att det är konstigt alltihopa.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-11 16:11:02 följande:
    Jag har ingen aning. Vi har samma arbetsuppgifter. Lönen vet jag inget om. Vi ser olika ut, har inte tänkt i de banorna. Jag tycker bara att det är konstigt alltihopa.
    Förresten så är det i så fall jag som skulle vara avundsjuk för hon har ett helt annat ursprung än jag, hon kommer från en rik familj och sett utifrån så har hon det mycket bra.
  • Birgitta2
    Anonym skrev 2010-02-11 16:08:52 följande:
    Kan ta ett exempel.En dag kom hon med nya kläder. Jag gav henne en komplimang men hon svarade inte. En kort stund senare kom en annan kollega in och gav precis samma komplimang som jag sagt bara några minuter innan. Då log hon med hela ansiktet och sa "tack vad gullig du är" och berättade var och när hon köpt dem.
    Det här verkar utstuderat. Jag tycker du skall prata med en kollega du litar på om detta. Kanske kan du få förklaring på detta.
  • Anonym (Kollegan?)

Alltså, vissa människor har man svårt för och det kan vara svårt att sätta fingret på varför. Jag är själv en "sån" människa som absolut INTE ger av mig själv till någon jag inte känner mig på samma nivå som. Det handlar INTE om att jag anser mig som bättre än den personen, mer att det inte är någon jag vill ha för nära eftersom det inte är ett "kompis-ämne". Då håller jag mig gärna till arbetssnack. Det är nog snålt och det kan uppfattas som otrevligt när andra pratar vitt och brett om sig själva och deras liv. Jag har alltid varit "svår" i vissas ögon på arbetsplatser, men samtidigt har jag också fått nära och mycket bra vänner i andra på mina jobb.
    Vissa vet mycket om mig och andra vet precis ingenting. Det handlar om olika höga krav på integritet. Jag har ett stort behov av att hålla på min integritet.

Aldrig i livet att jag skulle fläka upp ett fotoalbum för alla på mitt jobb. Endast de som står mig nära. Jag är en sån som har få, men mycket nära och även mycket långvariga vänner. Det passar inte mig att vara hej och du med alla. Jag vet att det är svårt för många att ta. Men jag mår bäst så. Jag har inte för avsikt att vara otrevlig, jag kan prata jobb och det som är väsentligt. Men inte något annat. Det här gör att många anstränger sig ännu mer för att komma mig inpå livet, och det i sin tur gör att jag stänger dem ännu mer ute. En onödig cirkel.

Acceptera bara läget. Det kan hända att ni hamnat i den där dumma cirkeln för att du anstränger dig för mycket. Det gör att hon sluter sig mer. Låt henne vara som hon är och ha kul med de andra arbetskamraterna som ju gillar dig.

Och som sagt, jag är helt säker på att det inte handlar om att hon skulle känna sig förmer än dig. Så du ska inte känna dig vare sig kränkt eller hotad. Slappna av och släpp det. Det är nog det bästa. Ni är ju ändå där för att jobba, och du säger att du har andra kollegor att ha prata med. Gott så.
    Lycka till.

• Anonym (G)

Man har rätt att välja vem man vill prata med om privata saker.

Kolla vad hon vill lyssna och prata om med dig än om ditt privat.

• Anonym (Eh)

Ni är på arbetet för att arbeta och inte prata.

• Anonym (Enkelt)

Hon tycker inte om dig. Släpp det.

Och du är säkert trevlig, men jag kan samtidigt förstå om hon tycker att du är jobbig - för henne alltså.

• Anonym (Ffs)
    Anonym (G) skrev 2025-01-22 13:14:54 följande:

Man har rätt att välja vem man vill prata med om privata saker.

Kolla vad hon vill lyssna och prata om med dig än om ditt privat.

Tråden är alltså 15 år gammal. Hur och varför grävde du ens fram den bara för att skriva ett sånt svar?
Svar på tråden Min kollega är så tråkig