Grannens ungar vakna till sent på natten
Jag har inga barn och vet inte speciellt mycket om rutiner för småbarn osv. Men sunt förnuft säger mig att barn brukar sova tidigt på kvällen?
Min granne har 2 små döttrar i 2-4 års åldern. Vi bor i ett 4 vånings hyreshus.
Jag vet inte om det är normalt men den yngsta SKRIKER väldigt mycket, alltså gråter som om hon har brutit ett ben ungefär. Det låter alldeles hemskt och jag förstår inte varför hon gråter så himla mycket. Mitt problem är väl inte att barnen gråter, utan att föräldrarna låter barnen vara i trapphuset. Dom står med öppen dörr och låter barnen leka och springa i trappen medans dom klär på sig och gör i ordning barnvagnen osv. Det kan ta uppåt en halvtimme och det låter ungefär som att dom står i min lägenhet och skriker.
Jag förstår att det är omöjligt att vara helt tyst med småbarn påväg in/ut ur hemmet, men mitt problem är att dom gör det sent på kvällar och nätter utan någon hänsyn. Är det OK att småbarn är vakna till typ 1 på natten?
Min fråga är, när ska små barn sova och är det normalt att dom "döds-gråter" hela tiden? Mamman skriker på dom jämnt och en gång stängde hon ut en av ungarna i trappen som stod och grät så länge att jag gick ut och tittade, barnet såg helt förkrossad ut och då öppnade mamman dörren och sa till mig att dom bara skojade med barnet!
Kanske jag är jättetöntig som sitter här och gnäller på högljudda grannar, men jag har jättesvårt att kommunicera med mamman då hon inte pratar speciellt bra svenska. Tror hon är från typ Ukraina eller liknande rysktalande land. Men det känns lite "svenskt" att gnälla hos hyresvärden utan att ha pratat med henne om problemet först. Min undran är väl mest om jag är överkänslig eller om det är OK att låta barnen vara i trappen dygnet runt. (självklart vet jag vad hyrevärden säger om tider, jag undrar rent generellt i barnuppfostran)