• MaddeliB

Grannens ungar vakna till sent på natten

Jag har inga barn och vet inte speciellt mycket om rutiner för småbarn osv. Men sunt förnuft säger mig att barn brukar sova tidigt på kvällen?
    Min granne har 2 små döttrar i 2-4 års åldern. Vi bor i ett 4 vånings hyreshus.

Jag vet inte om det är normalt men den yngsta SKRIKER väldigt mycket, alltså gråter som om hon har brutit ett ben ungefär. Det låter alldeles hemskt och jag förstår inte varför hon gråter så himla mycket. Mitt problem är väl inte att barnen gråter, utan att föräldrarna låter barnen vara i trapphuset. Dom står med öppen dörr och låter barnen leka och springa i trappen medans dom klär på sig och gör i ordning barnvagnen osv. Det kan ta uppåt en halvtimme och det låter ungefär som att dom står i min lägenhet och skriker.

Jag förstår att det är omöjligt att vara helt tyst med småbarn påväg in/ut ur hemmet, men mitt problem är att dom gör det sent på kvällar och nätter utan någon hänsyn. Är det OK att småbarn är vakna till typ 1 på natten?

Min fråga är, när ska små barn sova och är det normalt att dom "döds-gråter" hela tiden? Mamman skriker på dom jämnt och en gång stängde hon ut en av ungarna i trappen som stod och grät så länge att jag gick ut och tittade, barnet såg helt förkrossad ut och då öppnade mamman dörren och sa till mig att dom bara skojade med barnet!

Kanske jag är jättetöntig som sitter här och gnäller på högljudda grannar, men jag har jättesvårt att kommunicera med mamman då hon inte pratar speciellt bra svenska. Tror hon är från typ Ukraina eller liknande rysktalande land. Men det känns lite "svenskt" att gnälla hos hyresvärden utan att ha pratat med henne om problemet först. Min undran är väl mest om jag är överkänslig eller om det är OK att låta barnen vara i trappen dygnet runt. (självklart vet jag vad hyrevärden säger om tider, jag undrar rent generellt i barnuppfostran)

• Svar på tråden Grannens ungar vakna till sent på natten
  • The past is now

Att barn vaknar på nätterna är inte ovanligt då deras dygnsrytm inte är som vår.(vuxna). Men att stänga ute barn i trappan: NEJ!! Är hon ensam med barnen?  Oljud/ljud får man ta till en viss gräns.. men tja detta är svårt ts...Kanske någon annan kan ge bättre svar.

• mrseklund

Jag har levt i en liknande situation innan vi flyttade för 3 år sedan. Vi hade då inga barn och hade en massa "åsikter" om grannarna och deras högljudda barn. Sedan dess har vi fått barn själva och väntar på nästa.
    Vi flyttade pga av våra grannar och deras barn. Vi var i krig jämt.

Alltså kan jag relatera till dig och även som förälder. Kort sagt så är inte detta OK. Barnen verkar leva i missär. Du är inte överkänslig. Det verkar som om du är lyhörd till barnens bästa. Det verkar som att deras mamma inte klarar av situationen.

Jag tycker barn i den åldern skall sova runt kl 20. Om de vaknar på natten och är ledsna är inget man kan göra åt. De kan vara förkylda, ha mardrömmar osv. Dagtid få barn i den åldern mycket utbrott men det bör vara övergående och inte hela dagarna. Då är det något fel.

Jag tycker man ska ta hänsyn till sina grannar och inte låta sina barn stå och skrika i trapphus...det låter för j-vligt, jag vet....inte heller låter vi vårat barn stå ute och skrika på balkong eller utanför vårt radhus. Man måste visa sina grannar hänsyn i den mån det går. Jag ber ständigt mina grannar om ursäkt vid skrikiga nätter osv.

Jag tycker du kan försöka prata med mamma igen. Be henne hålla dörren stängd till trapphuset tills de är klara att gå ut. Försök visa omtanke för barnen. Mamman verkar ha det jobbigt. Var är pappan? Erbjud dig att ta med barnen ut på gården om hon behöver avlastning....om du vill förståss.

Om du är uppriktigt orolig för barnens välmående tycker jag du ska gå på din magkänsla och anmäla till socialen och din hyresvärd. Men först kanske efter du har sträkt ut en hand.

Tyvärr är det barn som blir hackpåsar i dessa situationer när det egentligen handlar om föräldrarna och deras kapacitet att ta hand om sina barn.

Lycka till!

• sunsed1

får barnen egentligen stå och leka/spriga i trapphuset tills man själv är klart att gå? Det vet jag inte, men skulle inte låta barnen göra det i alla fall. Pga, säkerhet och självklart störande skrik och onödig sping i trappan. Det får man spara till man är ute ur huset.

Det är fel av föräldrarna att stänga sitt barn ute och låta en 4 åring stå utanför och skrika. Svårt TS, men om du vill erbjud lite vänlig hjälp då och då. Så får modern lite förtroende för dig och då om det skulle komma till kritan har man kanske lättare att agera. (prata sans med henne, förklara hur det fungerar här i landet...ex. om aga...osv)

kram

Svar på tråden Grannens ungar vakna till sent på natten