• Anna M

Hur är det med ägg egentligen?

Är det farligt för gallan? Får man högt kolesterol?
    Hur mycket är för mycket?
    Någon som vet nåt om detta?

• Svar på tråden Hur är det med ägg egentligen?
  • annhan

Det är ingen fara. Ägg är jättebra livsmedel. Mumsa på bara, ingen fara. Det där med kolesterol och ägg är en överdrift.

~ Mamma till Filip -06 och Viktor -09 ~
  • fjonkan

Som med alla andra livsmedel så beror det på hur mycket du äter ägg. 7om dagen i flera veckor är kanske inte bra. Men normal konsumtion e inte farligt om du är frisk i övrigt.

Jag äter därför finns jag...................
  • pixiedust

Äter man mycket kolesterol drar kroppen ner på den egna produktionen av kolesterol, så det är ingen fara att äta mycket ägg. Man behöver ju inte överdriva dock.

SLV.se:
    För personer som har höga kolesterolvärden är det ännu viktigare att äta mindre mättat fett än att minska på äggkonsumtionen.

Jennie (mamma till Emmie 5,5 år och Liam 3,5 år)
  • Zixi

För många med gallsten eller andra problem med gallblåsan så kan ägg utlösa smärtor. Det krävs nämligen lite extra galla för att bryta ner just ägg (och en massa andra saker som grön paprika, äpple, fett etc etc etc). Om man inte har några problem med gallblåsan så finns det inget hinder för att äta ägg.

Och inte ens alla med gallsten får problem med ägg.

Och som det redan nämts så är kopplingen mellan ägg och kolesterol väldigt svag.

TS: Hur många ägg funderar du på att äta per dag?

Juli - 2010
  • Anna M

Tack snälla för era svar!
    Brukar äta två ägg till frukost. Oftast inga fler.
    Då kan jag lugnt fortsätta med det alltså. Även ok om jag skulle ta nåt på kvällen nån gång också då.

• Zixi
    Anna M skrev 2010-02-12 14:38:19 följande:
    Tack snälla för era svar!Brukar äta två ägg till frukost. Oftast inga fler. Då kan jag lugnt fortsätta med det alltså. Även ok om jag skulle ta nåt på kvällen nån gång också då.
    Jadå, det är inga problem. Det är lätt att få i sig fler än så på en dag.... lite äggröra, pannkakor och något bakat med ägg så är man uppe i 3-5st.... 
    Juli - 2010
  • Dions mamma

Du kan faktiskt äta hur mycket ägg som helst utan att det är någon fara! Ägg är det enda livsmedlet som man kan leva av enbart!

• Zixi
    Dions mamma skrev 2010-02-12 22:44:36 följande:
    Du kan faktiskt äta hur mycket ägg som helst utan att det är någon fara! Ägg är det enda livsmedlet som man kan leva av enbart!
    Inte helt sant, till slut får man skörbjugg... Ägg innehåller allt utom c-vitamin.

Ska man välja 4 livsmedel att äta för resten av sitt liv så vore en bra kombo: ägg, banan, avocado och apelsin.
    Juli - 2010
Svar på tråden Hur är det med ägg egentligen?