• arold

Hur länge orkar man!

Hej på er därute!

Jag och min sambo har försökt bli gravida sen 2006. Vi är enligt de tester vi gjort friska och skall utan problem kunna få barn. 2008 fick vi börja ivf behandling då min gynekolog ansåg att vi behövde hjälp då det gått 2 år utan ett plus.

Nu har vi gjort 3 ivf behandlingar, skall nästa vecka på vårt 5 ägginföring då det inte blivit någe de fyra tidigare gångerna.  Hur länge skall man orka och hur många gånger skall man kämpa och gå igenom detta innan man beslutar sig för att gå vidare till eventuell adoption?.
    Hur många försök har ni gjort och hur läng tid tog de?

Kraam till er alla!

• Svar på tråden Hur länge orkar man!
  • Marinja

Hej alla!
    Tänk att vi alla har eller har haft så liknande tankar, jag känner så igen mig i det ni skriver. Jag sitter här idag som tvåbarnsmamma, men vägen dit har varit fruktansvärt lång. Det tog oss tio år från det att vi beslöt oss för att försöka få barn till där vi är idag. Efter fyra resultatlösa ICSI-behandlingar klarade mitt huvud inte av mer, min man var redan i ett tidigt skede inne på adoption och på den vägen är det. Vi har idag två adopterade pojkar, friska, glada barn som vi älskar över allt annat. Känns som om de alltid varit en del av vår familj.Vi fick vänta länge på dem båda, lillebror kom hem i höstas och den väntan kändes ibland tröstlös,MEN vi visste att barnbeskedet kommer förr eller senare. Och hade väntan varit kortare hade vi ju inte fått just de pojkar vi har idag. Jag vet att då man är inne i IVF-karusellen känns adoption avlägset och jag vill själv inte heller ha det ogjort, men tillåt dig att tänka på adoption. Adoption blev vårt sätt att bli föräldrar och vi kunde med facit i hand inte ha gjort det bättre själva. Lycka till allihop!

• tjorven01

Hej tjejjer!

Känns skönt att ha hittat er tråd. Fantastiskt att läsa om era adoptioner. Har själv börjat fundera på det nu efter 6 misslyckade ivf. Har bara inte hunnit ta tag i ansökningarna.

Kram på er

• Sandra73

Tydligen är det inte något konstigt med hur jag så ofta känner mig. De beskrivningar ni alla ger stämmer väldigt bra in på mig också. Min man och jag har försökt i tio år. Vårt nästa steg blir äggdonation.

Man blir väldigt ensam efter ett tag. Många vänner -- inklusive min lillasyster -- har fått flera barn under den tiden vi har försökt. Trots att man varje gång är uppriktigt glad för sina vänner sticker det till inombords. Man blir åter lite ensamare, lite mer utanför, när de andra sitter och jämför sina barn, klagar över sömnlösa nätter, pratar förlossningar... Det känns svårt att umgås med mina föräldrar och med många andra släktingar. Min syster har många gånger påpekat att hon saknar den person jag var tidigare, och jag saknar henne också själv. Jag bara orkar inte alltid vara glad och social. Jag har helt enkelt inte så mycket att ge längre.

Till er som har kämpat länge: Ifall ni märker att er läkare bara gör samma process om och om igen, kräv en ordentlig utredning. Kunskap om vad som går fel ger faktiskt bättre förutsättningar att lyckas. Vi gjorde tre IVF-försök enligt samma process, alla misslyckades. För fjärde försöket bytte vi till en privat klinik. Det känndes i plånboken, men var värt det. De började med att göra en mycket grundligare utredning för att ta reda på den verkliga orsaken. Jag gav en hel rad blodprover (jag tror det var ca 20 värden de tog), bl.a. celiaki och hb. vilket de inte hade testat förr. Också min mans sperma testades grundligare, bl.a. för eventuella kromosomfel. De hittade ingenting, men t.ex. celiaki kan påverka, och det är relativt lätt att åtgärda -- bara man känner till det.

Eftersom de inte hittade något odlade de våra embryon några dagar längre än de hade gjort tidigare för att se vad som hände -- en möjlighet de inte ens hade nämnt på vår förra klinik. Det visade sig att våra embryon faller sönder efter några dagar. Ifall den här utredningen inte hade gjorts hade vi bara fortsatt på samma sätt utan att veta att vi inte hade en chans. Nu vet vi att det är mina äggceller det är fel på och kan gå vidare på ett annat sätt, med mycket större möjligheter att lyckas.

Trots allt orkar man nog kämpa på om det är något man verkligen vill ha. Det gäller att försöka se framåt hela tiden, lägga misslyckandena bakom sig och gå vidare. Ifall något inte lyckas kan man kanske försöka något annat. I vårt fall känns äggdonation som den rätta vägen framåt, andra adopterar ifall det visar sig för svårt att få egna barn. Förr eller senare tror jag det löser sig för de allra flesta, och då känns nog de jobbiga åren direkt ganska avlägsna.

Kämpa på! Jag är säker på att lyckan väntar där framme! Kramar till er alla.

• tjorven01

Sandra73

Du måste vara en otroligt stark kvinna. Med sådan styrka kommer du med all säkerhet att bli mamma en dag.

Själv är jag 31 år och testade negativt efter min 6e ivf i morse.
    Nu väntar vi på vårt första möte på landstinget 29e mars.
    Har gjort alla sex försök privat men våra läkare har varit helt ointresserade av att utreda vad som ligger bakom våra misslyckanden. De säger bara att det är ett lotteri, vilket jag inte är helt övertygad om. Vi är som sagt oförklarligt barnlösa. 
    Hur gör man för att förmå sin läkare att ta mer prover? Våra läkare har som sagt bara kollat att jag har ÄL ,min mans spermier och att jag inte har några förträngningar i äggledarna. Har du några tips på vart man ska vända sig? Jag bor i Stockholm men är villig att ta mig till en annan stad om det är vad som krävs.

• villsågärna38

Hej tjejer!
    Är också en i skaran med många ivf:er (6 st) och ett sent MA bakom mig. Vi har också försökt sen 2006 så jag vet precis hur det känns när vännerna skaffar 1 och 2 barn under den tid då vi försökt och inte ens fått ett enda.

I höstas gav vi upp och har sedan ett år tillbaka väntat på ÄD istället. Håller nu på med en behandling och har ÄD/ET v.16 - hoppas att det ska gå vägen för oss nu istället när vi får hjälp med unga och friska ägg (jag har liten äggstocksreserv och dålig kvalitet på mina ägg). Vi står även i Adoptionskön sen ett år tillbaka och gifte oss förra året. För er som är svårtstimulerade och får få ägg på högsta dosen - fundera på om ÄD kan vara något för er? Om man har bra ägg och har gjort många ivf:er som inte lyckas så kan man ju behöva ta Trombyl eller prednisolon som tillskott, kanske testa assisted hatching, långtidsodling. Ja, det finns ju många varianter förrutom att ändra dos, preparat och testa långa och korta metoden vid ivf. Håller tummarna för er alla!!! Kramar

Nån gång ska det väl ändå gå...
  • Nattviolen

13 år, 5 ivf, några frysinföranden - ingenting. Spontant gravid 2004 - missfall. Spontant gravid igen 2005 - dottern fyllde fyra i ´november.

Som någon skrev, barn kommer inte när man vill ha dom utan när dom själv vill, vilket är så sant. Och jag vet hur jobbigt det är när "alla" blir med barn runt omkring och släkt och vänner börjar undra. Kan man härda ut och inte tappa bort varandra i alla behandlingar och sorger? Ja det kan man, och har man tur så kommer ett barn så småningom.

Jag håller tummarna för er alla som väntar och längtar! Mirakel sker även i våra dagar

• Sandra73
    tjorven01 skrev 2010-03-22 20:46:10 följande:
    Sandra73Du måste vara en otroligt stark kvinna. Med sådan styrka kommer du med all säkerhet att bli mamma en dag.Själv är jag 31 år och testade negativt efter min 6e ivf i morse.Nu väntar vi på vårt första möte på landstinget 29e mars.Har gjort alla sex försök privat men våra läkare har varit helt ointresserade av att utreda vad som ligger bakom våra misslyckanden. De säger bara att det är ett lotteri, vilket jag inte är helt övertygad om. Vi är som sagt oförklarligt barnlösa. Hur gör man för att förmå sin läkare att ta mer prover? Våra läkare har som sagt bara kollat att jag har ÄL ,min mans spermier och att jag inte har några förträngningar i äggledarna. Har du några tips på vart man ska vända sig? Jag bor i Stockholm men är villig att ta mig till en annan stad om det är vad som krävs.
    Hej Tjorven,

Jag tycker absolut att du skall byta till en annan klinik. Jag bor inte i Stockholm, så tyvärr kan jag inte ge några tips. Som du säger är det absolut inte ett lotteri. När man vet vad som är fel vet man också hur man kan åtgärda det.

Där vi bor har det tyvärr visat sig att man får vad man betalar för. Vi är på en av de dyraste klinikerna i Helsingfors, men de gör också ett grundligt arbete.
  • suza

Hej alla! Ni som har fått äggdonation, via landstinget  vilka krav har det varit?

• villsågärna38
    suza skrev 2010-03-28 13:31:27 följande:
    Hej alla! Ni som har fått äggdonation, via landstinget  vilka krav har det varit?
    Misslyckade ivf-försök pga dålig/liten äggstocksreserv för vår del. Det är ju när de bedömer att det är just pga att äggen hålller på att ta slut eller är av mycket dålig kvalitet (det går ofta hand i hand) som det blir aktuellt med ÄD. Vi kunde då konvertera över våra ivf-försök till ÄD istället.
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • Emmylou
    suza skrev 2010-03-28 13:31:27 följande:
    Samma historia som villsågärna38. IVF med egna skruttägg ledde till att vi hamnade i ÄD-kön.

Vi har gjort behandling på KS. Här är deras hemsida:
    http://www.karolinska.se/sv/verksamheternas/kliniker--enheter/kvinnokliniken/fertilitetsenheten/ovr-behandlingsalternativ/aggdonation/kriterier-aggdonation/
  • suza

Ok, tack då vet jag lite mer. Vi får nog inte ÄD tror inte kraven stämmer in på oss. Det blir adption om det inte gå med IVF.

• Jordloppan

Hej!

Vill bara tipsa om en bok som heter "älskling, vi blir inte med barn" av Ramona Fransson. Man inser att man inte är ensam i världen om sin längtan och sorg, samtidigt som man inser att det finns annat i livet än barnlängtan, fast det är svårt att släppa taget.

Svar på tråden Hur länge orkar man!