• Sickan

Vid hur hög feber ska man åka in till sjukhuset?

Sonen (1,5 år) vaknade med 41,0 grader i natt och då gav vi ipren, vatten och baddade honom med våt handduk. Han har haft så hög feber en gång tidigare och då kontaktade vi sjukvårdsupplysningen som gav de råden. Så nu kände vi oss lugna med det (men förstås oroliga ändå). Febern hade gått ner till 38,3 efter en timme. Frågan är bara när man ska åka in till sjukhuset. Det bästa är förstås att kontakta sjukvårdsupplysningen men ibland kan det ta lite tid innan de svarar och det kan vara låååånga minutrar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-13 20:47
    Tack för svaren! Vi fick väldigt bra stöd av sjukvårdsrådgivningen förra gången han hade sådan hög feber så det känns ju tryggt att de finns. Men det är lätt att få panik när termometern visar så högt!

Har ni några knep för att få era små att dricka när de har feber? Vår lille är helt omöjlig och det gör ju en också väldigt orolig.
  • Svar på tråden Vid hur hög feber ska man åka in till sjukhuset?
  • pigglet
    pussgurkan86 skrev 2010-02-13 20:42:00 följande:
    har en fråga, om ett barn inte äter så mycket om dagen (vill inte ha mat), dricker bara vätska (ej välling). har feber och kräkts. bör man åka in på aktuten och kolla??
    Allmäntillståndet (kontaktbar, "pigg") är avgörande, samt om h*n kissar minst ett par gånger/dygn. Ålder på barnet?

Kräks h*n upp ALLT (magsjuka), eller kräks h*n av febern tex när den stiger?
  • Bite me
    pussgurkan86 skrev 2010-02-13 20:45:20 följande:
    vill inte ha glass, banan eller kakor. hon älskar det annars. hon får mycket dricka. hon har blivit bättre så jag får hoppas hon blir frisk imorgon. hon har inte kräkts idag utan i fredagsmorgon.
    Så länge hon kissar har du inget att oroa dig för.
  • Stjärnstoft

Bättre ge lite lite vätska ofta än mycket på en gång - för då kräks barnet ofta upp det strax igen.

• Takhiza
    pussgurkan86 skrev 2010-02-13 20:45:20 följande:
    vill inte ha glass, banan eller kakor. hon älskar det annars. hon får mycket dricka. hon har blivit bättre så jag får hoppas hon blir frisk imorgon. hon har inte kräkts idag utan i fredagsmorgon.
    Okej.. Ja men oroa dig inte för att hon inte äter De är ingen fara så länge de dricker som sagt, även om de går några dagar!
  • anju79

Sickan: Vad ger du? Bara vatten eller provat saft, juice eller annat?

• hejpåerallaglada

De brukar säga att man ska ha fått ner febern minst en grad på 45 min, med ipren/alvedon. Får man inte ner den ska man åka in.

• pigglet

Svar till ts: för hög feber medför risk för hjärnskador. Jag googlade på det, då sonen vaknade med 41,2 grader en morgon. Vissa sidor skriver att risken börjar redan vid 41 grader, andra talar om 42. Det viktigaste är i alla fall att få ner febern.
    Själv skulle jag nog inte våga vänta längre än till 41,5...

• pussgurkan86
    pigglet skrev 2010-02-13 20:45:56 följande:
    Allmäntillståndet (kontaktbar, "pigg") är avgörande, samt om h*n kissar minst ett par gånger/dygn. Ålder på barnet?Kräks h*n upp ALLT (magsjuka), eller kräks h*n av febern tex när den stiger?
    hon är både pigg och grinig. hon leker och skrattar ibland och ibland blir hon ledsen. hon har fått flytande alvedon. hon är 14 månader. hon kräktes efter hon åt välling på morgonen igår. sedan dess har hon inte kräkts. jag tror också det är maginfluensa eller kräksjuka eftersom jag jobbar som vikarie på en förskola just nu som har mycket magsjuka.
  • Sickan

Vatten, blåbärssoppa och välling testade vi med. Tyvärr var detta det enda som fanns hemma när han vägrade dricka. Man får väl ha en flaska saft eller läsk i reserv till nästa gång.

• Takhiza

Sonen fick saft när han var liten (ff inte så stor men ännu mindre då ) vilket han drack! De var spännande o smakade gott. Nackdelen var dock att när han sen var frisk var vatten inte ALLS speciellt roligt... Men de var värt det då!

Andra gången han var frisk vägrade han vatten, mjölk, alla tänkbara soppor, välling OCH saft. Då fick de bli läsk. Samma sak när han var frisk som förra gången, men han DRACK när han var sjuk!

(när de gäller saft: Vi fick rådet att ge honom de av läkaren när han hade så feber och sa då att man skulle använda sig av VANLIG saft och inte lightprodukter, de skadade tydligen tänderna mer....)

• Jujujuls

Tips till barn som inte dricker vid magsjuka och feber. Isglass. Har alltid funkat för oss. Plus spruta in vätskersättning i mungipan då och då..

Svar på tråden Vid hur hög feber ska man åka in till sjukhuset?