• Lillii

Mitt bonusbarn tror att hon måste tävla om hennes pappas uppmärksamhet

Min 4åriga bonusdotter suger musten ur mig när hon är här. I början trodde jag att det beroedde på att "jag inte är van med barn" som jag tyckte att hon var otroligt påträngande, energisk och alla ord där emellan, och att det skulle bli bättre med tiden när hon vant sig med att pappa hade en ny och att hon lärt sig att vi inte behöver "tävla" om hans uppmärksamhet.

När vi är själv hemma, hon och jag, är det inga problem, då sitter hon och ritar, är med och lagar mat och vi hittar på saker tillsammans, och hennes pappa vittnar om att det är likadant när de är själva.

Problemen kommer när vi båda två är hemma samtidigt, hon tävlar fortfarande om hans uppmärksamhet med mig. Han får inte prata med mig, jag får inte prata med honom, hon skriker, sura och gråter om vartannat i ett. Enda gången hon är nöjd är om han leker med henne, rita målar vad som helst och jag är i ett annat rum. Ju mer vi ger, detso mer ska hon ha.

Hon har även problem med att dela med sig när vi har andra barn på besök, alla saker är HENNES, och ingen får röra dem. Här i helgen gick det så långt att hon puttade min vänninans 2 åriga son, när han kramades med SIN mamma, för att hon skulle ha hennes uppmärksamhet också! Hon har även svårt att just leka. Att klä av och på dockorna är okej, men att leka med dem, det vägrar hon.
    Att köra tåget runt på en tågbana, är bara roligt om hennes pappa sitter och tittar på. Vi får inte kramas, inte prata med varandra, ingenting.

Jag vet inte, men jag tycker inte att det är ett normalt beteende och vet inte riktigt hur jag ska tackla det hela. Och sen jag blev gravid har jag inte riktigt ork över heller. Det går oftast  bra fram till på söndagen, då bryter jag ihop och dagen slutar oftas med att efter att min man skjutsat barnet till hennes mor och han åkt och jobbat sitter jag och störtgrinar....

• Svar på tråden Mitt bonusbarn tror att hon måste tävla om hennes pappas uppmärksamhet
  • TessaS

Hur är ert förhållande till biomamman, kan ni prata och kanske komma på något bra tillsammans? Har hon också ett nytt förhållande och kanske upplever samma saker?

Vad händer om DU sätter dig och leker med henne även om ni är hemma allihopa? Eller om ni båda gör det? Visa att ni hör ihop alla tre och att ingen behöver vara utanför?
    Jag tycker inte det är rätt att livet ska dikteras av en 4-åring... de ska inte behöva ta några mer beslut än vad de vill ha på mackan i den åldern... Beslut om vilket rum du ska befinna dig i, om pappan får prata med dig.. nej, det är vuxna beslut som ska tas av er vuxna.
    Hm blev fler frågor än idéer, sorry...

• LillTussa

Har ni pratat med flickan? För en 4-åring går det ju i stor mån att resonera med, om än på en ganska "låg" nivå? Alltså om pappa pratar med henne.. Och sen att man talar om att man älskar henne båda två, men att ni vuxna är vuxna o att ni faktiskt bestämmer. 

En 4-åring går igenom ganska mycket i huvudet, det är nu de faktiskt börjar bli lite stora. Men med klara gränser o mycket kärlek så löser det sig mesta.
    Men man ska inte vara rädd att prata med barnet o faktiskt ställa skåpet där det ska vara. Man behöver inte vara elak eller på något sätt vara skrämmande, bara bestämd.
    Hur är relationen till mamman? För där har ni ju också resurser att få lite hjälp o råd å för att se hur relationerna är hos dem..
    Hoppas det löser sig!
  • Lillii

Hon jag försöker leka med henne, så antingen går hon ifrån mig, eller roparf på sin pappa. Enda gången det är roligt att vara med mig är när det ska lagas mat (om han är hemma ska väl tilläggas, för som sagt det går jätte bra när vi är själv)

Relationen med biomamman, är väl inte den bästa, eller ja... jag vet inte, men varje gån jag ger henne (barnet alltså) en kram säger hon "jag får inte krama dig säger mamma, för då blir hon ledsen" Det säger väl allt om hur biomammans inställning till mig är, egentligen? Sen att det var hon som valde att lämna min man, verkar inte vara nått som spelar någon roll. Sen har de kommunikationsproblem sin semellan så inte heller hjälper till.

Hon fick ett syskon hemma hos sin mamma i höstas, och mamman har precis flytta från pappan till det barnet, så att det inte är någon lätt och hanterbar situation för en 4 åring behöver man ju inte vara nått geni för att räkna ut. Sen att vi väntar barn här hemma oxå underlättar väl inte direkt saken.

Men hur som helst så tycker ju varken jag eller hennes pappa att hon ska diktera vilka villkor som gäller här. Vi är väldigt överrens om att det är ett problem , men har väl så att säga "fastnat på motorvägen och ser inga avtagsfiler". Orken räcker inte riktigt till, då han jobbar väldigt väldigt mycket (ca 60 timmar/v) och med min graviditet som tröttar ut mig.
    Det gick betydligt lättare innan jag blev gravid, då jag orkade tackla problemet på ett helt annat sätt än jag gör nu =(

• Lillii

Hon jag försöker leka med henne, så antingen går hon ifrån mig, eller roparf på sin pappa. Enda gången det är roligt att vara med mig är när det ska lagas mat (om han är hemma ska väl tilläggas, för som sagt det går jätte bra när vi är själv)

Relationen med biomamman, är väl inte den bästa, eller ja... jag vet inte, men varje gån jag ger henne (barnet alltså) en kram säger hon "jag får inte krama dig säger mamma, för då blir hon ledsen" Det säger väl allt om hur biomammans inställning till mig är, egentligen? Sen att det var hon som valde att lämna min man, verkar inte vara nått som spelar någon roll. Sen har de kommunikationsproblem sin semellan så inte heller hjälper till.

Hon fick ett syskon hemma hos sin mamma i höstas, och mamman har precis flytta från pappan till det barnet, så att det inte är någon lätt och hanterbar situation för en 4 åring behöver man ju inte vara nått geni för att räkna ut. Sen att vi väntar barn här hemma oxå underlättar väl inte direkt saken.

Men hur som helst så tycker ju varken jag eller hennes pappa att hon ska diktera vilka villkor som gäller här. Vi är väldigt överrens om att det är ett problem , men har väl så att säga "fastnat på motorvägen och ser inga avtagsfiler". Orken räcker inte riktigt till, då han jobbar väldigt väldigt mycket (ca 60 timmar/v) och med min graviditet som tröttar ut mig.
    Det gick betydligt lättare innan jag blev gravid, då jag orkade tackla problemet på ett helt annat sätt än jag gör nu =(

• LillTussa

Då först och främst tycker jag pappa kan dra ned sina arbetstid de veckor fyraåringen är hos er för att lösa problemen medan de fortfarande är relativt små. Det är han som är pappan och en omprioritering måste göras när det gäller tiden. Det är inte ditt huvudansvar, och det blir det när hon är mer med dig och mindre tid med pappan.

Självklart kan inte en 4-åring diktera villkor men man måste ju se till behov, och jag kan som se det att tid är viktigt just nu.
    Sen att prata. Man behöver inte snacka skit om biomamman men man kan förklara att det gör ingenting om man kramas och att mamma inte blir ledsen. Ni måste ju också förklara för biomamman de reaktioner ni får hemma och lura ut vad som är fel. Det är oerhört själviskt att ens fälla en sådan kommentar, det handlar inte om annat än självbekräftelse. Oavsett. 
    Familjerådgivning finns ju. Det kanske kan vara nåt för er, och biomamma?
  • Lillii

Han kan inte dra ner mer i tid, han dock ledig när hon är här, han jobbar söndagkväll - torsdag eftermiddag och hämtar henne på dagis när han slutar jobba och lämnar henne innan han åker och jobbar. De e ju bara de gånger som han får lov att jobba över som jag hämtar henne efter dagis. Så det rör sig inte om många timmar som vi är ensamma (hon och jag, inte jag och han heller för den delen) Så jag tror inte att
    det är tiden som han har över för henne som är problemet, utan har börjat funderat på om det är så att hon inte känner att hon har en stabil grund att stå på?

Sånt måste väl även göra en 4 åring orolig? och att hon pockar på sin pappas uppmärkamhet hela tiden för att han ska bekräfta att hon tillhör familjen?
    Att hon kanske känner sig undan skuffad hemma hos sin mamma, med den nya bebisen och flytta och allt? Och tror att det kanske kommer hända här med?

jag vet inte... tänker 4 åringar så? Jag har inte så stor erfarenhet av barn i andra sammanhang än med min bonusdotter.

• LillTussa
    Lillii skrev 2010-02-16 21:21:47 följande:
    Han kan inte dra ner mer i tid, han dock ledig när hon är här, han jobbar söndagkväll - torsdag eftermiddag och hämtar henne på dagis när han slutar jobba och lämnar henne innan han åker och jobbar. De e ju bara de gånger som han får lov att jobba över som jag hämtar henne efter dagis. Så det rör sig inte om många timmar som vi är ensamma (hon och jag, inte jag och han heller för den delen) Så jag tror inte att det är tiden som han har över för henne som är problemet, utan har börjat funderat på om det är så att hon inte känner att hon har en stabil grund att stå på? Sånt måste väl även göra en 4 åring orolig? och att hon pockar på sin pappas uppmärkamhet hela tiden för att han ska bekräfta att hon tillhör familjen? Att hon kanske känner sig undan skuffad hemma hos sin mamma, med den nya bebisen och flytta och allt? Och tror att det kanske kommer hända här med? jag vet inte... tänker 4 åringar så? Jag har inte så stor erfarenhet av barn i andra sammanhang än med min bonusdotter.
    Okej,
    javisst känner barn av förändringar. Min bonus började sova i sängen igen efter några års uppehåll, men då hade vi lite stökigt runtomkring. Men självklart är det nog att det är stökigt. Och då behövs ju ännu mer kärlek o rutiner mer än vanligt. 
    Hur talar ni om eran bäbis? Hur är det tänkt att det ska funka kring bb o så?
    Här talade vi väldigt mycket om bäbis, och bonus fick komma på samma kväll lillasyster var född o sova på bb med oss. Sen behövde vi inte köra nån markservice på ett tag för att hon ville sköta o mysa helatiden. Och jag o min sambo lät henne göra det, för det går ju över, men då var hon så inmyst med bäbis att hon kände att hon inte behövde "slåss" för sin plats utan att hon o lillasyster var "ett".. Så gjorde vi, men det gör man ju som man vill.. Men jag tror det är viktigt att man redan i magstadiet pratar om syskonet o myser med magen.. (oavsett om det är bonus eller inte, att bli storasyskon är ju speciellt ändå oavsett). Vi ritade lite o hade kul med magen o skojade om lill* allas framtida fadäser med pruttar o bajs, vilket gjorde att det blev väldigt avslappnat.. Får du egentid med henne när pappa är hemma? Att ni tjejer pyser iväg o gör nåt? Bara nåt som hon tycker om? Bada på badhus? fika på stan? Leka på lekland? etc`..
  • Lillii

Jag är ju själv uppvuxen med bonusföräldrar, så jag vet ju vikten av att räknas som en i familjen. Hon ska ju bli storasyster, på heltid även om hon bara är här på halvtid, vilket jag försöker få henne att förstå.

Men det är inte världens lättaste, då det verkar som att hennes mamma "glömmer bort henne" =( vilket jag tycker är väldigt tråkigt... vilket iofs får mig att försäkra henne om att - Ja när Findus (vi kallar bebisen så) är född så ska jag läsa saga för dig om kvällarna precis som nu. - Ja, vi ska även åka å bada när bebisen är född

Ja, jag brukar försöka hitta på nått med henne själv åtminstone 2 ggr i månaden, å även ge henne tid att bara vara med pappa.

Jag fundera på om det är så att hon aldrig riktigt hinner få en vardag någonstanns, eftersom vi delar på veckorna pga av hennes pappas jobb?
    Kan det vara nått som stör tror du?

• LillTussa
    Lillii skrev 2010-02-17 23:59:50 följande:
    Jag är ju själv uppvuxen med bonusföräldrar, så jag vet ju vikten av att räknas som en i familjen. Hon ska ju bli storasyster, på heltid även om hon bara är här på halvtid, vilket jag försöker få henne att förstå. Men det är inte världens lättaste, då det verkar som att hennes mamma "glömmer bort henne" =( vilket jag tycker är väldigt tråkigt... vilket iofs får mig att försäkra henne om att - Ja när Findus (vi kallar bebisen så) är född så ska jag läsa saga för dig om kvällarna precis som nu. - Ja, vi ska även åka å bada när bebisen är född Ja, jag brukar försöka hitta på nått med henne själv åtminstone 2 ggr i månaden, å även ge henne tid att bara vara med pappa. Jag fundera på om det är så att hon aldrig riktigt hinner få en vardag någonstanns, eftersom vi delar på veckorna pga av hennes pappas jobb? Kan det vara nått som stör tror du?
    Vi har två veckor i stöten eftersom våran tjeja valt det själv. För hon tycker det blir lugnare så. och det har vi som päron accepterat. Men hon är ju 10 och kan säga själv. Men javisst, det tror jag kan störa en del barn. En del barn bryr sig inte alls.
  • Lillii

HUr lägger man från en sån sak till biomamma då? Min man är inte världens bästa på att kommunicera, och är väldigt konflikträdd.

För jag tror att dottern skulle må bra utav att få vardag, och med min mans jobb har vi ju svårt att ge henne det här, eller ja, det är ju klart att hon kan vara här hemma när han jobbar och bo "hos mig" (han är borta halv veckorna) . Men om jag tänker mig in i situationen själv, så skulle jag som mamma till henne inte vilja att hon bodde hos pappan när han inte var där. För det finns ju ingen anledning till det.

Men det är hon som har bestämt från början att flickan ska forslas fram och tillbaka varje vecka, så jag vet inte hur sugen hon skulle vara på att ha henne, låt säga 1 ½ vecka åt gången?
    Och hur får man henne att förstå att det faktiskt inte är för att jag inte vill ha henne här lika mycket, vilket jag misstänker att hon skulle både säga, tro och ge uttryck för. Utan att det faktiskt är för flickan välbefinnande?

• tea1982

Sådär är min 4-årige biologiske son också.. de är som små härskare i den åldern.

• LillTussa
    Lillii skrev 2010-02-22 12:54:00 följande:
    HUr lägger man från en sån sak till biomamma då? Min man är inte världens bästa på att kommunicera, och är väldigt konflikträdd. För jag tror att dottern skulle må bra utav att få vardag, och med min mans jobb har vi ju svårt att ge henne det här, eller ja, det är ju klart att hon kan vara här hemma när han jobbar och bo "hos mig" (han är borta halv veckorna) . Men om jag tänker mig in i situationen själv, så skulle jag som mamma till henne inte vilja att hon bodde hos pappan när han inte var där. För det finns ju ingen anledning till det. Men det är hon som har bestämt från början att flickan ska forslas fram och tillbaka varje vecka, så jag vet inte hur sugen hon skulle vara på att ha henne, låt säga 1 ½ vecka åt gången? Och hur får man henne att förstå att det faktiskt inte är för att jag inte vill ha henne här lika mycket, vilket jag misstänker att hon skulle både säga, tro och ge uttryck för. Utan att det faktiskt är för flickan välbefinnande?
    Han har inte funderat på byta jobb då nu när ni kommer ha 2 barn hemmavid? Lite tungt kanske att dra det lasset helt själv? Finns möjlighet till det? Eller att han kan lägga om så att 2 veckor i stöten är ett alternativ?

Ja, konflikträdda karlar finns det gott om.. Hade en själv tills han tog tag i saker o ting.. Det är svårt, jag vet inte riktigt hur man ska lägga fram sånt. Men absolut att din sambo är den som måste också fundera över er situation. Vad säger han?
  • Lillii

Han håller med om att min lösning som jag funderat fram och tillbaka på, är troligtvis den bästa. Både för flickan och för oss. Eftersom hon är så liten och inte går i skolan kan vi ju hämta henne på onsdag  varannan vecka och ha henne till söndag kväll, och han jobba en-två dagar mer veckan när vi inte har henne. Då skulle hon ju få längre tid och komma in i en vardga åtminstone hos hennes mamma, och det skulle bli längre tid samanhängade hon skulle vara här, vilket vi har märkt gör henne lugnare.

Han älskar sitt jobb, vilket gör mig obenägen att be honom byta arbete. Sen kommer jag från en familj där både min pappa å styvpappa har arbetat på samma sätt som min man gör (äpplet faller inte långt från trädet uppenbarligen) så tycker jag inte att det i teorin verkar så jobbigt. Men det vet man ju inte förän efteråt...

Vi har diskuterat det fram och tillbaka och han säger att om jag tycker att det blir för ansträngade att han ska vara borta som han är nu sen, då byter han arbete. Så vi får väl se... just nu är ju största problemet hur vi ska lägag fram det till biomamman

• LillTussa
    Lillii skrev 2010-02-26 09:45:08 följande:
    Han håller med om att min lösning som jag funderat fram och tillbaka på, är troligtvis den bästa. Både för flickan och för oss. Eftersom hon är så liten och inte går i skolan kan vi ju hämta henne på onsdag  varannan vecka och ha henne till söndag kväll, och han jobba en-två dagar mer veckan när vi inte har henne. Då skulle hon ju få längre tid och komma in i en vardga åtminstone hos hennes mamma, och det skulle bli längre tid samanhängade hon skulle vara här, vilket vi har märkt gör henne lugnare. Han älskar sitt jobb, vilket gör mig obenägen att be honom byta arbete. Sen kommer jag från en familj där både min pappa å styvpappa har arbetat på samma sätt som min man gör (äpplet faller inte långt från trädet uppenbarligen) så tycker jag inte att det i teorin verkar så jobbigt. Men det vet man ju inte förän efteråt... Vi har diskuterat det fram och tillbaka och han säger att om jag tycker att det blir för ansträngade att han ska vara borta som han är nu sen, då byter han arbete. Så vi får väl se... just nu är ju största problemet hur vi ska lägag fram det till biomamman
    Ja, det är väl bara lägga fram det. Hur ni resonerat o tänkt, och att ni tycker det kanske är den bästa lösningen för henne, för det är ju barnet man ska ha i första rum. Och en vardag mår j ualla bra av att ha. Jag tror mest på raka rör o ärlighet. Men det är ju så att alla kan ju inte ta det. Kan ju bara säga att vi har haft tur i vår kommunikation med varandra, vuxna emellan.. 
  • Lillii

Igår fick min man äntligen ändan ur vagnen och tog upp diskussionen om att ha dottern varannan vecka. Vilket biomamman efter först ha protesterat vilt insåg att om det  kanske är bäst för dottern och det i sig inte gör någon skilland på antal dygn som vi har dottern i månaden så är det värt att prova.

Så i fortsättningen så blir det jag som hämtar henne på dagis varannan onsdag (då jag är ledig de dagarna) så nu blir det mer "egen tid" för oss att hitta på saker.
    Och hon blir här en lite längre period åt gången, vilket förhoppningvis leder till att det blir lite lugnare.

Känns jättebra att det blev gjort till slut, så hon inte blir att sätta det i samband med födseln av hennes syskon i mitten av sommaren!

• Pormoicheia

Har inget vettigt att lägga till mer än att även min son är likadan, och i hans fall så är inga extra föräldrar inblandade alls. Det kommer att bli bra, men det tar ju sin tid innan det blir det. Men tanke på att det går bra när du är ensam med henne och ni har en bra relation så är det nog mest en åldersgrej. Att det är främst pappa som duger när ni är själva är nog helt enkelt så att det är han som är den biologiska föräldern (om du förstår hur jag menar).
    I vårt fall så byter sonen favorit mellan varven (och beroende som har bäst saker att erbjuda

Jag tror att det helt enkelt ligger i att de insett att det går att spela ut den ena föräldern när båda är närvarande och att det är lättare att få som man vill då.

Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden Mitt bonusbarn tror att hon måste tävla om hennes pappas uppmärksamhet