• Nadji

Går det att vägra kejsarsnitt?

Jag är BF + 6 och hoppas verkligen att förlossningen kommer igång av sig självt snart. Om den inte gör det innan fredag så bokar min BM tid för igångsättning. Min största rädsla är att förlossningspersonalen inte ska ha tid eller ork om det tar för lång tid utan att de skickar iväg mig till akut snitt. Jag ser så mycket fram emot att föda vaginalt. Att bli snittad är det sista jag vill. Går det att vägra på något sätt? Jag förstår självklart att om det finns den minsta risk för barnets hälsa, så är det ju bara att göra vad som är bäst för barnet och att det mycket väl kan vara akut snitt. Nu när det skrivs så mycket i media om att antalet "onödiga" kejsarsnitt ökar på grund av felberäkningar i budgeten, så blir jag orolig. Är det någon som vet?

• Svar på tråden Går det att vägra kejsarsnitt?
  • LillaFlingan

Självklart blir du inte snittad i onödan.
    Utan de snittar ju om det är en risk för barnet och för dig..

Allt beror ju på eran hälsa och hur lååång tid det tar och hur det framskrider..

jag var 1 hårsmån från snitt 2ggr under min förlossning men de gjorde allt för att undvika snitt!!!
    så det ska du inte oroa dig för!!!

• parvati

Om läkarna föreslår kejsarsnitt så är det ju för att det finns medicinska orsaker som gör att du och ditt barn riskerar att dö eller blir allvarligt skadade.

• Nadji

Åh vad bra. Tack! En bekant till mig blev ivägskickad till akut snitt på samma klinik som jag ska föda på och det verkade så traumatiskt. Jag tror att jag har blivit lite påverkad... Jag ska fokusera på att förlossningen går bra istället!

• Cecese

Självklart så snittar dom inte i onödan. Om dom tar beslut om snitt så gör dom det för att det inte finns något val.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Nadji
    Cecese skrev 2010-02-15 09:38:14 följande:
    Självklart så snittar dom inte i onödan. Om dom tar beslut om snitt så gör dom det för att det inte finns något val.
    Ja, det är ju så man tycker att det borde vara. Men sen kom DN med de där rapporterna om att Danderyds sjukhus har flest akuta snitt och att "det kan vara så att man på grund av en extrem arbetsbelastning ibland väljer att avbryta förlossningarna lite tidigare"

Fine att bli snittad på grund av att riskerna är för stora för att vänta, men det är inte ok att de gör ett medicinskt ingrepp på grund av för hög arbetsbelastning...

Men ja ja, de har säkert bättrat sig efter kritiken.
  • parvati
    Nadji skrev 2010-02-15 09:58:19 följande:
    Ja, det är ju så man tycker att det borde vara. Men sen kom DN med de där rapporterna om att Danderyds sjukhus har flest akuta snitt och att "det kan vara så att man på grund av en extrem arbetsbelastning ibland väljer att avbryta förlossningarna lite tidigare" Fine att bli snittad på grund av att riskerna är för stora för att vänta, men det är inte ok att de gör ett medicinskt ingrepp på grund av för hög arbetsbelastning... Men ja ja, de har säkert bättrat sig efter kritiken.
    Har man inte de medicinska kunskaperna så kan man ju inte avgöra när det är verligen befogat med ett ks. Jag tycker det verkar vara vanskligt att vägra göra ks och riskera sitt barns liv. Förhoppningsvis kan man ha en dialog med förlossningsläkaren.

Handlar inte besparingarna\ks också om att man har för få barnmorskor, finns det inte studier på att de förlossningar där barnmorskor medverkar mera så avstannar inte värkarbetet och det blir färre snitt? Det var ett repotage nyligen om det på Aktuellt.
  • Nadji
    parvati skrev 2010-02-15 10:05:35 följande:
    Har man inte de medicinska kunskaperna så kan man ju inte avgöra när det är verligen befogat med ett ks. Jag tycker det verkar vara vanskligt att vägra göra ks och riskera sitt barns liv. Förhoppningsvis kan man ha en dialog med förlossningsläkaren. Handlar inte besparingarna\ks också om att man har för få barnmorskor, finns det inte studier på att de förlossningar där barnmorskor medverkar mera så avstannar inte värkarbetet och det blir färre snitt? Det var ett repotage nyligen om det på Aktuellt.
    Haha nämen gud jag skulle, precis som jag skrev aldrig vägra ks om det handlar om barnets liv. Min oro handlade mer om att inte få rätt vård och bli "överkörd". Men nu har värkarna satt igång av sig självt - så jag verkar inte behöva bli igångsatt {#lang_emotions_smile} Tack för era svar!
  • parvati
    Nadji skrev 2010-02-15 18:09:46 följande:
    Haha nämen gud jag skulle, precis som jag skrev aldrig vägra ks om det handlar om barnets liv. Min oro handlade mer om att inte få rätt vård och bli "överkörd". Men nu har värkarna satt igång av sig självt - så jag verkar inte behöva bli igångsatt Tack för era svar!
    Åh vad spännande!!! Lycka till så har ni snart prinsen\prinsessan här.
  • pamina

Vad kan man göra annat än att lita på läkaren som tar hand om en? Förr i tiden hände det ju istället att kvinnan dog i barnsäng som d hette eller bebisen kom ut död. Hua - tur det finns KS!!

Svar på tråden Går det att vägra kejsarsnitt?