• gimatah

Men för fan vuxna människor lås in den och sy igen!

Det är sjuk hur många oansvariga vuxna individer det finns i detta samhället. För jag antar att det inte handlar om okunskap för vem har inte lärt sig att 1+1 kan bli 2.
    Nej detta är inte det man fick lära sig på mattelektionen men på sex och samlevnads undervisningarna.
    Nu syftar jag inte på dom tonåringarna som skriver i forumet om deras graviditeter utan om vuxna människor som rullat runt och "råkat" bli eller göra ngn gravid.
    En tonåring har kanske inte lika fullt utvecklat konsekvenstänkande som en vuxen och kan kanske därför klaga på "misstag".
    Men ni 30 plusare som råkat bli gravida med ngns man eller lurat till er en graviditet på ngt vis, och ni män som klagar på att kvinnan inte vill göra abort hur fan tänker ni. Tänker ni alls?
    Det är ett barn som sätts till världen av oansvariga vuxna icke analfabeter till världen, som inte ens kunde ta ansvar för en sån simpel sak som samlag. Det är ni som sedan ska uppfostra en annan individ till att bli ngt bra. Hur ska detta gå ihop?

Kondomen sprack, jag har ätit samma p-piller i alla år, jag hade spiral och alla andra ursäkter man hör. Ja jag anser att detta är ursäkter för inte fan ska man bara ligga med ngn utan att vara medveten om att risken för en eventuell graviditet kan äga rum oavsett.
    Diskutera konsekvenserna innan, så kanske vi kan bespara några individers lidande framöver. Enkel matemaktik kan du inte ta konsekvensert för ditt handlande så utför inte handlingen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 10:36
    1-1 kan bli 3 givetvis.

• Svar på tråden Men för fan vuxna människor lås in den och sy igen!
  • BlommyNess12
    eli1 skrev 2010-02-16 16:15:04 följande:
    hellokillerN: Jag tror nog du förstår vad jag menar!!
    Nä det gör jag faktiskt inte.
  • eli1

hellokillerN: Om du inte förstår vad jag menar tänker jag inte ödsla energi på att förklara något så enkelt. Ibland använder man olika uttryck för att förklara något.

• gimatah
    vampyria2 skrev 2010-02-16 16:09:52 följande:
    Hmm hur tänker du nu TS?   Jag lever med en man som jag älskar mest av allt på hel jorden och jag vill ha ett samliv med honom. Han äter cellgifter som ska göra honom så gott som steril och blir det barn så är de väldigt skadade. Jag hade spiral men vi blev gravida ändå, tycker du att vi då skulle ha behållit barnet bara för att vi hade haft sex och fick då stå för det? Kan även påpeka att vi har haft och kommer att ha ett samliv trotts det tragiska som hände och blir det knas en gång till så är abort det enda alternativet för oss. Har du bara samliv när du vill ha barn?
    Fast om du läser i tråden så förstår du att jag är varken emot abort eller sex, jag förstår mig inte på folk som inte kan hantera följden av en eventuell graviditet och blir i princip chokade över att dom blev med barn.
    Du och din partner verkar uppenbarligen ganska överrens om erat samliv och det jag menar är hur kan fullt vuxna människor bara ha sex utan att verka förstå att det kan resultera i en graviditet.
  • Selfish Geene
    gimatah skrev 2010-02-16 22:23:23 följande:
    Fast om du läser i tråden så förstår du att jag är varken emot abort eller sex, jag förstår mig inte på folk som inte kan hantera följden av en eventuell graviditet och blir i princip chokade över att dom blev med barn. Du och din partner verkar uppenbarligen ganska överrens om erat samliv och det jag menar är hur kan fullt vuxna människor bara ha sex utan att verka förstå att det kan resultera i en graviditet.
    Har du träffat någon som blivit chockad när hon blivit gravid? Förvånad, absolut men chockad!?
  • gimatah
    Selfish Geene skrev 2010-02-16 22:47:37 följande:
    Har du träffat någon som blivit chockad när hon blivit gravid? Förvånad, absolut men chockad!?
    Jag jag har stött på människor både IRL och i trådar här på FL som boktavligen varit chokade över att blivit gravida. För hur kunde det hända dom dom har ju använt samma p-piller i alla år eller blivit gravida trots spiral.
  • BlommyNess12
    Selfish Geene skrev 2010-02-16 22:47:37 följande:
    Jag har blivit chockad. Trots hormonellt preventivmedel blev jag gravid och jag var 15 år gammal, chocken var total jag bara skakade och visste inte hur jag skulle reagera först, sen fick jag panik och började storgråta, verkligen tjuta som en liten unge alltså.
  • guinevere
    gimatah skrev 2010-02-17 09:07:03 följande:
    Jag jag har stött på människor både IRL och i trådar här på FL som boktavligen varit chokade över att blivit gravida. För hur kunde det hända dom dom har ju använt samma p-piller i alla år eller blivit gravida trots spiral.
    Undrar hur många p-piller-graviditeter som hade kunnat undvikas om folk läste bipacksedeln? Har träffat en hel del som fått barn pga p-piller som blivit uppspydda på fyllan tex.
    Självklart kan det ibland bli en graviditet även om man använder preventivmedl på rätt sätt. Men det känns som om fler än 1 av 100 p-pilleranvändare tex blir gravida (om det nu var 99% säkra de var). 
  • BlommyNess12
    guinevere skrev 2010-02-17 09:19:57 följande:
    Undrar hur många p-piller-graviditeter som hade kunnat undvikas om folk läste bipacksedeln? Har träffat en hel del som fått barn pga p-piller som blivit uppspydda på fyllan tex. Självklart kan det ibland bli en graviditet även om man använder preventivmedl på rätt sätt. Men det känns som om fler än 1 av 100 p-pilleranvändare tex blir gravida (om det nu var 99% säkra de var). 
    Ja fast p-piller är verkligen ett "dåligt" p-medel, det räcker med att du är lite dålig i magen, knappt så att det märks för att effekten ska slås ut på endel.
  • guinevere
    BlommyNess12 skrev 2010-02-17 09:21:47 följande:
    Ja fast p-piller är verkligen ett "dåligt" p-medel, det räcker med att du är lite dålig i magen, knappt så att det märks för att effekten ska slås ut på endel.
    Ojdå. Fast de jag har träffat som blivit gravida trots p-piller har faktiskt erkänt fyllespyor. Det är där jag är kritisk. Inte om det sker som du skriver, det kan man ju inte hjälpa. Däremot en rejäl magkörare som märks, då ska man ju använda tex kondom för säkerhets skull.
  • BlommyNess12
    guinevere skrev 2010-02-17 09:28:08 följande:
    Ojdå. Fast de jag har träffat som blivit gravida trots p-piller har faktiskt erkänt fyllespyor. Det är där jag är kritisk. Inte om det sker som du skriver, det kan man ju inte hjälpa. Däremot en rejäl magkörare som märks, då ska man ju använda tex kondom för säkerhets skull.
    Jovisst är det så.
  • HäxanSurtant3

BRA TS! håller med helt och hållet! Jag varnade min sons pappa om att jag inte åt p-piller och bad honom använda kondom men fanskapet fattade inte -sade också jag inte kommer göra abort...men jag ångrar inte min son. Det gör däremot hans pappa-men han får skylla sig själv.

Ointelligent beteende. (jag ville ha barn så jag brydde mig inte så mkt...)

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Selfish Geene
    gimatah skrev 2010-02-17 09:07:03 följande:
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Chock/

Bokstavligen chockade säger du? ja där ser man, man lär sig verkligen något nytt varje dag;)
  • BlommyNess12
    Selfish Geene skrev 2010-02-17 12:36:26 följande:
    www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../Bokstavligen chockade säger du? ja där ser man, man lär sig verkligen något nytt varje dag;)
    " chock: plötslig, oväntad händelse eller handling som leder till ett upprört sinnestillstånd hos den som drabbats"

LITE skillnad på att bli chockad och få en medicinsk chock, tycker du inte?
    http://sv.wiktionary.org/wiki/chock

• gimatah
    BlommyNess12 skrev 2010-02-17 12:41:59 följande:
    " chock: plötslig, oväntad händelse eller handling som leder till ett upprört sinnestillstånd hos den som drabbats" LITE skillnad på att bli chockad och få en medicinsk chock, tycker du inte?sv.wiktionary.org/wiki/chock

Tack kunde inte svarat bessrwissen bättre sj!
  • Selfish Geene
    BlommyNess12 skrev 2010-02-17 12:41:59 följande:
    " chock: plötslig, oväntad händelse eller handling som leder till ett upprört sinnestillstånd hos den som drabbats" LITE skillnad på att bli chockad och få en medicinsk chock, tycker du inte? sv.wiktionary.org/wiki/chock
    www.ne.se/chock/1144832

"

chock, inom psykologin: tillstånd omedelbart efter ett psykiskt trauma med inslag av t.ex. förvirring, apati eller överkänslighet.

Källa: Nationalencyklopedin

• Selfish Geene
    gimatah skrev 2010-02-17 12:56:58 följande:

www.ne.se/sok/besserwisser

besserwisser [svenskt uttal bε´sərvisər] (tyska), person som anser sig ha större kunskaper än omgivningen (och gärna visar upp dem).

Ts! Hört uttrycket "man ska inte kasta bäver i trähus"?? ;)

• gimatah
    Selfish Geene skrev 2010-02-17 13:10:30 följande:
    www.ne.se/sok/besserwisser?type=NE besserwisser [svenskt uttal bε´sərvisər] (tyska), person som anser sig ha större kunskaper än omgivningen (och gärna visar upp dem).   Ts! Hört uttrycket "man ska inte kasta bäver i trähus"?? ;)  
    Nä men sten i glashus däremot.

Grattis jag förstår att du har lärt dig hur sökfunktionerna funkar på nätet.
Svar på tråden Men för fan vuxna människor lås in den och sy igen!