• Rullan

Studera på distans? Erfarenheter från någon?

Hejsan

vi funderar på att åka på en längre resa om ca 1 år. Våra barn kommer då vara dygt 1 och 3 år. Det lutar såklart åt Thailand som för så många andra ;) men det får visa sig.

Nu satt jag och funderade på att ev plugga nåt på distans och på så sätt kombinera det med fp. Någon som gjort nåt sånt och i såfall på vilket sätt, var och hur? Jag är väldigt tacksam för svar. Pappan kommer förmodligen ta ut pappadagar..om vi inte hittar nån annan lösning.

Andra tips för långresa är också varmt välkomna. Kommer gärna i kontakt med andra som planerar liknande!!

• Svar på tråden Studera på distans? Erfarenheter från någon?
  • lottizm

jag bor i Spanien och har studerat på distans på svensk högskola sen ht 2007. det funkar jättebra, jag har precis tagit min (första) kandidatexamen och inte behövt åka till högskolan en enda gång. kolla på studera.nu efter distansutbildningar, det finns många kurser och även hela program som är helt nätbaserade utan obligatoriska träffar.

• Nystart

Hur funkar det rent ekonomiskt? Får man något studebidrag när man är borta så länge?

• lottizm

man har rätt till studiebidrag/lån oavsett var man bor så länge man är svensk medborgare och studerar på en svensk utbildning som är godkänd av CSN.

• Rullan

Hej. Såg det här på Csn hemsida idag, men det kanske finns andra regler.. häls Pela Studier på distans

Studiemedel kan bara lämnas för distansstudier inom EU. För studier utanför EU, det vill säga inom EES eller övriga världen kan studiemedel för distansstudier bara lämnas om det finns synnerliga skäl.

• lottizm

men vad jag förstår så avser det studier på högskola inom EU. om du studerar på en svensk högskola (som jag förstod att ts menade) så spelar det ingen roll var du bor. jag har varit i kontakt med CSN några gånger och frågat om det har någon betydelse var jag är folkbokförd och de har alltid svarat nej så länge utbildningen är godkänd, men då har jag alltid nämnt att jag bor i Spanien. men det är enkelt att maila CSN och fråga!

Svar på tråden Studera på distans? Erfarenheter från någon?