• karet

När lär sig barn visa hänsyn?

Ja, som rubriken lyder.
    Vid vilken ålder brukar barn kunna visa hänsyn till andra?

(tex. att inte skrika i kyrkan, sänka volymen när någon sover etc)

• Svar på tråden När lär sig barn visa hänsyn?
  • Birgitta2

Det där är jättesvårt. Dagisbarn har en tendens att fortsätta ha höjd ljudnivå även när de är hemma. Vissa vuxna klarar inte av att visa hänsyn. Så det ni kan göra är att själva visa hänsyn och varje gång säga till VARFÖR ni vill att ljudnivån skall vara lägre, och framförallt själva visa hänsyn. Barn gör ju som ni gör. Inte som ni säger. Sen har jag av egen erfarenhet förstått att små flickor har lättare att ta till sig sånt här än pojkar. Men jag kan ju ha fel.

Så NÄR de visar hänsyn är otroligt individuellt.

• karet
    Birgitta2 skrev 2010-02-15 15:57:01 följande:
    Det där är jättesvårt. Dagisbarn har en tendens att fortsätta ha höjd ljudnivå även när de är hemma. Vissa vuxna klarar inte av att visa hänsyn. Så det ni kan göra är att själva visa hänsyn och varje gång säga till VARFÖR ni vill att ljudnivån skall vara lägre, och framförallt själva visa hänsyn. Barn gör ju som ni gör. Inte som ni säger. Sen har jag av egen erfarenhet förstått att små flickor har lättare att ta till sig sånt här än pojkar. Men jag kan ju ha fel.Så NÄR de visar hänsyn är otroligt individuellt.
    Jo, förstår ju såklart att det är individuellt. Men jag tänkte mer utvecklingsmässigt.

Tänkte om det finns med i den där "utvecklingen" som följer månader/år. Som tex att använda bägge händerna att hålla i en leksak, hitta fötterna, kunna stå osv.
    Om hänsyn kommer i någon av de utvecklingsfaserna (fast mycket senare än ovanstående då).
  • Birgitta2
    karet skrev 2010-02-15 16:02:09 följande:
    Jo, förstår ju såklart att det är individuellt. Men jag tänkte mer utvecklingsmässigt. Tänkte om det finns med i den där "utvecklingen" som följer månader/år. Som tex att använda bägge händerna att hålla i en leksak, hitta fötterna, kunna stå osv. Om hänsyn kommer i någon av de utvecklingsfaserna (fast mycket senare än ovanstående då).
    Jag tror inte det har med utveckling att göra. Det är ju inte så att hänsyn följer med uppväxten naturligt. Hänsyn är ett inlärt beteende. Barn som är uppväxta i villa, tar inte hänsyn automatiskt när de flyttar till flerfamiljshus ex.vis. Det måste de lära sig (att inte hoppa hopprep kl 22.00 på kvällen, eller köra på full volym på stereon).

Barn som inte får lära sig hyfs, visar heller inte hyfs. Det är en uppfostringssak.

Åtminstone är det MIN övertygelse.
  • karet
    Birgitta2 skrev 2010-02-15 16:05:52 följande:
    Jag tror inte det har med utveckling att göra. Det är ju inte så att hänsyn följer med uppväxten naturligt. Hänsyn är ett inlärt beteende. Barn som är uppväxta i villa, tar inte hänsyn automatiskt när de flyttar till flerfamiljshus ex.vis. Det måste de lära sig (att inte hoppa hopprep kl 22.00 på kvällen, eller köra på full volym på stereon). Barn som inte får lära sig hyfs, visar heller inte hyfs. Det är en uppfostringssak.Åtminstone är det MIN övertygelse.
    Jo, förstår hur du menar, och kan bara instämma.
    Fast min undran är (jag får inte riktigt fram den som jag vill, jag trasslar in mig;) är just det där att att "om jag gör så här så blir det så här". Alltså, hmm, svårt å förklara. När lär de sig att "om jag skriker så kan någon vakna" osv.

mer ex;
    slår jag henne så får hon ont
    biter jag honom så blir han ledsen
    tappar jag det här glaset så går det sönder osv

För det måste de väl lära sig innan de kan börja lära sig visa hänsyn. Förstår du hur jag menar?
  • Birgitta2
    karet skrev 2010-02-15 16:10:47 följande:
    Jo, förstår hur du menar, och kan bara instämma. Fast min undran är (jag får inte riktigt fram den som jag vill, jag trasslar in mig;) är just det där att att "om jag gör så här så blir det så här". Alltså, hmm, svårt å förklara. När lär de sig att "om jag skriker så kan någon vakna" osv. mer ex;slår jag henne så får hon ontbiter jag honom så blir han ledsentappar jag det här glaset så går det sönder osvFör det måste de väl lära sig innan de kan börja lära sig visa hänsyn. Förstår du hur jag menar?
    Aha - du menar så. Konsekvenser. Ja du, kan tänkta mig att vissa barn lär sig det redan i 3-årsåldern och andra är bra mycket äldre än så. Det handlar nog mycket om empati och känsla för andra människor. Den är tidigare utvecklad hos vissa individer än andra. Svår fråga du ställer.
Svar på tråden När lär sig barn visa hänsyn?