• Jenna88

pco vilka p-piller? Få hjälp att bli gravid med p-piller?

När man har pco äggstockard är det speciella p-piller eller kan man ha de man fått innan? Sedan om man går på p-piller 1-2 månader kan man få igång äl då och bli gravid? Blev ju gravid första månaden efter p-piller stopp men fick ma. sedan hade jag äl två tre gånger nu har jag inte haft mens sen 18 oktober. Men tror ni p-piller kan hjälpa mig att bli gravid?

• Svar på tråden pco vilka p-piller? Få hjälp att bli gravid med p-piller?
  • bollanmollan

oj jag vet inte, jag har aldrig hört nåt om att man blir lättare gravid med p-piller men jag är inget proffs .

• Jenna88

okej. Finns det ingen som vet?

• Loris

Jag skulle faktiskt tro att det är bättre odds med hormonstimulerande tabletter, något som stimulerar äggen att utvecklas.

Jag skulle inte säga säkert, men jag har aldrig hört att det skulle vara ett alternativ att bli gravid med hjälp av p-piller, jag fick testa lite olika p-piller efter att jag fick veta att jag hade pco, fick då veta att det finns p-piller som är speciellt utformade för de med PCO, men de är till för att hämma t.ex. hårtillväxt, acne och givetvis ge en regelbunden blödning, men något om ÄL har jag inte hört.

• Jenna88

okej. Tyckte jag läste det någonstans men vet inte. Någon annan som vet?

• Jenna88

ingen som hört om detta? Eller vet något om de?

• Oneesan

Tyckte mamma sa att hon hade läst det i Allas, en tjej som fick p-piller och blev gravid efter det.

Arigato
  • Jenna88

joo har me hört något om de. Men det finns ingen som vet?

• vindil

Vad förstått är det "många" som blivit gravida direkt efter p-pillerstopp. Det som är bra med p-piller är att man låter äggstockarna ?? vila och att de inte hela tiden producerar ägg ?? (osäker) men att sen när man slutar med p-piller (antagligen måste man ta det ett par månader) kommer de igång igen efter att ha fått vila, och så finns det dem som blivit spontant gravida.

Annars är det ju ett preventivmedel så att hoppas på att bli gravid MED p.piller är nog tyvärr långsökt.

• Jenna88

Joo men jag menar att man äter de 1-2 månader sedan sluta och kanske få äl och bli gravid?

• Jenna88

ingen som vet om detta funkar????

• Jenna88

snälla finns det ingen som vet?? :(

• LiselottePCOS

1-6 månder efter avslutade p-piller har jag hört av IVF läkare. Vet ej om de bör vara av specillt mräken, kombinationtyp anar jag starkt tex Desolett, Yasmin,. Yasminnellle.

Äta p-piller en månd verkar kort tid  för att få det fungera , ett halvår minst skulle jag tro mer på.

Har en äldre kollega på arbete som har PCO/s och sköldkörtelproblem när hon försökte bli gravid i 37 års åldern ( ca 20 år sedan ) fick hon rådet att ta p-piller en tid och vart sedan gravid vid två till fällen med samma "knep", födde 2 friska krya barn.

• Jenna88

Så då måste man äta p-piller i ett halvår? Går det inte med 1 eller 2 månader? Är det någon mer som testat detta och gick de??

• talia

Har förstått det samma som Liselotte. Men vill du bli gravid nu så är knappast p-piller ngt alternativ, mer om du tänkte börja försöka om ngt halvår-år.

• Nennys80

Hejsan,
    Har PCO och hade väldiga problem med mens som inte kom när den skulle. Fick tabletter för att stimulera mens (funkade fin fint) och sedan Pergotime för ägglossning. Blev gravid på en gång men fick MF första försöket men en liten kille på andra
    Har precis slutat med p-piller för att börja med jobba på ett syskon. Min läkare sa att p-piller kan hjälpa att bli gravid eftersom äggstockarna får vila ett tag och när de sedan börjar jobba igen så är de "normala" men ju längre tid det går desstu mer PCO har jag förstått.
    Om du inte har kontakt med gyn idag ring dem och be om hjälp att sätta igång mensen. Brukar inte vara några bekymmer att få de tabletterna fort.

Lycka till

• fjärilita

desolett, yasmin, mercilon

• anna h29
    LiselottePCOS skrev 2010-02-16 18:51:56 följande:
    1-6 månder efter avslutade p-piller har jag hört av IVF läkare. Vet ej om de bör vara av specillt mräken, kombinationtyp anar jag starkt tex Desolett, Yasmin,. Yasminnellle.
    Jag blev gravid direkt efter jag slutat äta Yasmin p-piller. Hann inte ens att få tillbaka min mens.

Jag tror inte jag uppfyller alla krav för PCO men har förhöjt fritt testosteron och ingen spontan ägglossning. Min gynekolog förklarade det så att den höga halten av östrogen i Yasmin "vann" över mitt kroppsegna testosteron. Så när jag väl slutade med p-piller så hade östrogenet övertaget vilket ledde till en spontan ägglossning och lyckad graviditet. Flickan är nu 3,5 år och vi längtar SÅ efter syskon.

Har nu käkat min andra dubbelkur pergotime och tycker inte att det händer någonting. Funderar skarpt på att äta p-piller i tre månader (som min gynekolog tyckte var minimitid) och sen försöka igen.  
  • Babe

Min dr skrev ut Neovletta som skulle vara bra för att just balansera äggstockarna... tog dem nu inför pergotime också, återstår att se (syskonförsök)... :)
    Någon som tagit Neovletta???
    IVF är annars bra, min dr sa att det är ofta de med PCO som lyckas med IVF, vi har lyckats få 3 friska underbara barn med hjälp av IVF... Lycka till!!

~ varje litet steg tar mig närmare mitt mål ~
Svar på tråden pco vilka p-piller? Få hjälp att bli gravid med p-piller?