• LillaMiss Piggy

    Hon mobbas i skolan!!

    Är så ledsen.Syrran ringde idag och berättade att hennes 9 åring inte vill leva längre för att hon mobbas i skolan. 9 åringen hade berättat förra terminen att några tjejer var elaka mot henne och syrran gick då till skolan. Enligt skolan har dom satt in en antimobbning grupp och nån "klasskompis" tror jag dom kallade det men det verkar inte hjälpa. Idag bröt hon ihop. Hon berättade hon att dom kallar henne ful, tjock och knuffar henne. Har hotats med att om hon berättar att dom är elaka mot henne kommer en av tjejernas storebror och slår henne    . Hon vill byta skola annars vill hon dö.

    Syrran ska till skolan imorn. Jag tycker hon ska be om att ha möte med flickornas föräldrar. Vet inte hur mycket/lite dom vet. Vad mer kan hon kräva??? Hur gå vidare med det här??

  • Svar på tråden Hon mobbas i skolan!!
  • Ann Al

    Det finns nog tyvärr inte så mycket mer än så hon kan göra. Hade det varit mitt barn som blivit mobbad hade jag personligen ställt mobbarna mot väggen, jag hade hotat dom till livet om så nödvändigt.
    Det gör ont i mammahjärtat när jag läser om barn som blir retade i skolan, jag hade mått så fruktansvärt dåligt om det hade hänt min dotter.

  • hemmafrun

    Jag har en blyg 8 årig flicka som blir/blivit retad i skolan men tackvare att hon har 2 bra kompisar så fungerar det äntligen i skolan.
    Om jag var din syster så skulle jag sjukskriva mig och vara med min dotter i skolan och fråga om hon kan få hjälåa till som "klassmamma"
    Sedan tror jag att det är viktigt att "bjuda till" och kanske tillochmed påtvinga flickorna en träff kanske en playdate och fokusera på saker de har gemensamt.
    De är ännu unga.
    Jag tycker att mamman ska be om telefon nummret till föräldrarna och beräta om problemet men inte skuldbelägga dem utan berätta vad hennes krav/önskemål är.
    Snälla ge inte upp på denna lilla flicka se till att ni finns där , tjata henne trött hur mycket ni älskar henne.
    Lycka till.
    kram

  • shpongle

    Byt skola, gärna till någon sådär småhippie-aktigt som waldorf där barn faktist är snällare.
    Förstår inte varför man ska hålla på kämpa och så, att bryta mönstret som mobboffer är ju hur svårt som helst. Och även om de slutar retas lär de väl inte bli bästis med henne, man kan ju bli mobbad på olika sätt.
    Jag skulle fly om det var så illa, varför måste man jämt vinna om man mår bättre av att förlora, ge upp och börja om.

  • quick

    Var på kalas idag på ett lekland tillsammans med min dotter. Alla tjejer i klassen var bjudna och det är en fin gest som den första i höstas började med och alla flickor har således bjudit varandra i från sexårs under terminen.

    När barnen skall leka så vill dom alltid att min dotter skall jaga allihpa, men när dom leker i mindre grupp utesluts hon alltid.
    Det kan man ju ta då dottern inte bryr sig så värst men när dom skulle få sina godispåsar så skulle dom sätta sig på golvet i en ring och min dotter satte sig bredvid en annan tjej som reste sig upp och sa att dig kan jag inte sitta bredvid, och nästa flyttade en bit bort.
    Jag blev helt förvånad och fattade ingenting och frågade dottern varför dom gjorde så. Hon hade ingen aning och jag blir så ledsen då min dotter är snäll och alltid är glad och trevlig med sina klasskamrater.

    Att vara 6 år och bete sig så här,tycker jag inte bådar gott för framtiden.

  • hemmafrun
    quick skrev 2010-03-14 18:44:10 följande:
    Var på kalas idag på ett lekland tillsammans med min dotter. Alla tjejer i klassen var bjudna och det är en fin gest som den första i höstas började med och alla flickor har således bjudit varandra i från sexårs under terminen. När barnen skall leka så vill dom alltid att min dotter skall jaga allihpa, men när dom leker i mindre grupp utesluts hon alltid. Det kan man ju ta då dottern inte bryr sig så värst men när dom skulle få sina godispåsar så skulle dom sätta sig på golvet i en ring och min dotter satte sig bredvid en annan tjej som reste sig upp och sa att dig kan jag inte sitta bredvid, och nästa flyttade en bit bort. Jag blev helt förvånad och fattade ingenting och frågade dottern varför dom gjorde så. Hon hade ingen aning och jag blir så ledsen då min dotter är snäll och alltid är glad och trevlig med sina klasskamrater. Att vara 6 år och bete sig så här,tycker jag inte bådar gott för framtiden.
    Fy, jag fick tårar bara av att läsa det här..Vi mamamor kan ju gå genom eld och vatten för våra barn..Många kramar till er.
    Ps kontakta gärna mig om du vill ha stöttning vi båda är ju lite i samma sits.
    Mvh Linda
  • Ninth

    Vill tipsa om Kay Pollack, Att välja glädje. Han beskriver enklt och lättfattligt vad som triggar mobbing och vad man kan göra! Det får den bäste mobbar att ge sig. Bra att vara påläst så man själv kan rekommendera vad lärarna ska göra (mobbing ingår inte i lärarutbildningen, däremot förekommer det (vuxen)mobbing på utbildningen)...så I guess..de e bara okunniga människor...

Svar på tråden Hon mobbas i skolan!!