• Cilla

    Åt grönmögelost - vad kan hända?

    Vet någon här vad som kan hända om man fått i sig grönmögelost? Visserligen max en matsked, men ändå. Tack för svar!!

  • Svar på tråden Åt grönmögelost - vad kan hända?
  • LyNxQ

    Men risken är väldigt liten att du blivit smittad, så du behöver nog inte ora dig!

    Har för mig att man däremot skulle undvika att äta Halluomiost, trots att den varit upphettad. Men de kan de ju ha ändrat sen jag var gravid..

  • Petrellie
    Carisma95 skrev 2010-02-16 10:31:27 följande:
    Det gäller alltså all mögelost? *nyfiken för egen del*
    Ja, all mögelost, även pastöriserad Brie t ex.
  • denlillablå

    Visst stämmer det som tidigare inlägg säger men oroa dig inte för detta nu när du redan ätit osten. Jag åt "förbjudna" saker några ggr under graviditeten och min bm var ganska lugn med det. Hon menade sig på att det inte är nån fara om man äter sånt några ggr under grav men att man kanske inte direkt ska äta det varje dag. Risken för smitta är ganska liten och det är extremt ovanligt att något händer.

  • Waersta
    denlillablå skrev 2010-02-16 19:02:49 följande:
    Visst stämmer det som tidigare inlägg säger men oroa dig inte för detta nu när du redan ätit osten. Jag åt "förbjudna" saker några ggr under graviditeten och min bm var ganska lugn med det. Hon menade sig på att det inte är nån fara om man äter sånt några ggr under grav men att man kanske inte direkt ska äta det varje dag. Risken för smitta är ganska liten och det är extremt ovanligt att något händer.
    Fast det kan ju vara smitta i just den osten Du äter och det handlar ju inte om hur många gånger Du äter utan har Du otur så räcker det med lite ost, en gång.
  • Lilla Hjärtat

    Det är extremt ovanligt att kvinnor får missfall p g a listeria. Det är en ovanlig infektion.
    Jag läste nånstans att sedan 70-talet så har det konstaterats mindre än en handfull fall där det hänt. I de flesta länder finns inga restriktioner gällande ostar alls.
    Kan ju vara bra att veta så man inte tror att man automatiskt tar livet av sitt barn för att man äter mögelost.
    Jag själv har ätit t ex brieost alla mina graviditeter, fast jag äter inte såna som "kryper iväg själva!"{#lang_emotions_wink}

  • denlillablå
    Waersta skrev 2010-02-17 07:27:25 följande:
    Fast det kan ju vara smitta i just den osten Du äter och det handlar ju inte om hur många gånger Du äter utan har Du otur så räcker det med lite ost, en gång.
    Som Lilla hjärtat sa: det är extremt ovanligt. Men visst, man kan inte veta om just den osten man äter är smittad. Men jag tror knappast att det är bra för varken kvinnan eller barnet att man går runt och oroar ihjäl sig över vad man ätit. Min bm var i alla fall inte så nojig över det
    När min mamma var gravid med mig så var det ok att äta alla ostar, det var på 80-talet. Dessutom så är det råd och rekommendationer, inget totalförbud
  • Kegge

    Vad som kan hända? Ja det är väl att du vill ha mer!
    En matsked eller två gör inget!


    ♥~♥ Son 070630 ♥ ~♥~♥ Dotter 090710! ♥~♥
  • Fröken Småland
    Kegge skrev 2010-02-17 14:51:34 följande:
    Vad som kan hända? Ja det är väl att du vill ha mer! En matsked eller två gör inget!
    Que? Det är som att säga att en eller två gånger utan kondom kan inte överföra smitta
  • beabus87
    Fröken Småland skrev 2010-02-17 20:59:08 följande:
    Que? Det är som att säga att en eller två gånger utan kondom kan inte överföra smitta

    Nej det var en ganska dålig jämnförelse eller? Någon matsked kan ju inte skada, det handlar väl snarare om större intag som om hon äter grönmögelost varje dag eller flera gånger i veckan. Men inte någon enstaka gång!


    Jag åt kräftor från insjön två gånger under min graviditet och drack vin både under jul och nyår (aldrig mer än ett halvt glas såklart) och det har inte skadat vår pojk. Han är frisk och helt perfekt! :)

  • Pumpkin
    beabus87 skrev 2010-02-17 22:02:24 följande:
    Nej det var en ganska dålig jämnförelse eller? Någon matsked kan ju inte skada, det handlar väl snarare om större intag som om hon äter grönmögelost varje dag eller flera gånger i veckan. Men inte någon enstaka gång! Jag åt kräftor från insjön två gånger under min graviditet och drack vin både under jul och nyår (aldrig mer än ett halvt glas såklart) och det har inte skadat vår pojk. Han är frisk och helt perfekt! :)
    Tycker det var en rätt bra jämförelse - för grejen är att du inte vet om det är just i den skeden grönmögelost som smittan finns. Självklart är risken större ju mer du äter av något, men har du otur så räcker det med just den matskeden.

    Men nu har TS redan ätit osten och då är det ingen idé att stressa upp sig, men det kan vara vettigt att hålla lite koll på hur man mår precis som TS tänkt göra
  • Flo

    Hej! Har förstått det som att listeria som kan finnas i osten kan drabba alla som äter mögelost, alltså inte bara gravida och att man då blir sjuk... men att det då inte är farligt för någon som är frisk i övrigt... skillnaden är väl att när man är gravid kan det vara farligt för fostret att utsättas för det... har du inte blivit sjuk eller så av osten du fick i dig kan du säkerligen sluta oroa dig, eftersom du borde känt det vid det här laget...

Svar på tråden Åt grönmögelost - vad kan hända?