• majabus74

Immunologisk infertilitet

Hejsan!

Jag och min man har försökt få barn i snart fyra år och har genomgått all möjliga och omöjliga undersökningar. Jag har genomgått två operationer där man tagit bort en hel del polyper i livmodern, men annars har man inte hittat något "fel" på varken mig eller min man. Jag har genomgått två äggplockningar vid Sahlgrenska i GBG och precis misslyckats med mitt fjärde IVF-försök, nästa är på G i mars. Jag har en otrolig produktion av ägg och fick vid den senaste plockningen nio embryon som nu är nedfrysta. Allt ser alltså jättebra ut, förutom när det kommer till att ägget/embryot ska fästa.

Alla läkare jag pratat med säger att jag ska ta det lugnt och ha tålamod och att de tror att deta med IVF ska fungera i längden, men som säkert många andra i min situation känner har man svårt att "ta det lugnt och vänta".

Det senaste halvåret har jag hört och läst mycket om det härm ed immunologisk infertilietet och tycker det verkar väldigt intressant. Jag vet att jag har ett mycket bra immunförsvar. Jag hart tagit upp det här med läkare både på Sahlgrenska och privata kliniker i GBG, men får ej något gehör. Är det någon som vet något mer om det här och/eller har något tips på någon läkare i vårt land som arbetar med dessa frågor och skulle kunna hjälpa mig? Är väldigt tacksam för hjälp!!!
    Kram från lilla mig...

• Svar på tråden Immunologisk infertilitet
  • tjorven01

msnorrland,
    vad roligt att höra det ger hopp till sådana som oss. Ja som sagt har besökt henne, och hon konstaterade bakteiell vaginos så nu står både jag och min man under antibiotika behandling. Hon ville dessutom inte att vi skulle göra nästa ivf i maj utan sade strängt åt mig att vänta då hon ville att vi skulle försöka själva. Då hon menade att chanserna att lyckas nu skulle vara mycket bättre. Skeptisk som jag är så tycker jag att det ska bli jobbigt att skjuta upp ivfen men jag lovade henne att åtminstone ge henne ett försök. Så nu jag håller tummarna för brinnande livet.

• Ellia

Tjorven- Lycka till, jag hoppas att det ger resultat! Just nu väntar jag på FET men om det inte skulle funka så ska jag också besöka Sundsvall, helt klart!

• Vitsippa75

Hej alla!

Vilken intressant tråd. Jag skulle egentligen sitta och jobba med då var denna sidan framme. Min sambo måste ha hittat den. Jag har sedan tidigare öppnat en annan tråd. Vi har också varit inne på det här med immunologi. Det är så komplicerat och det finns för lite kunskap om det i Sverige. Vi har kontaktat en klinik i Aten och jag har pratat med en läkare där. Han ville att min ivf-klinik skulle skicka ett befruktat embryo till deras klinik. Men det fungerar tyvärr inte så, här i Sverige. Min klinik sa att det finns inte tillräckligt med positiva resultat för att påvisa immunologisk infertilitet. Jag tror dock att i framtiden vet man mer. I övrigt är jag också frisk, nästan aldrig sjuk.

Nu är vi i allafall på vår sjätte insättning. Jag tar trombyl och prednisolon. Så vi får väl se vad som händer. Annars får jag också kolla mig om det kan vara bakteriell vaginos.

• Mustikka
    Wehee skrev 2010-03-18 18:12:47 följande:
    tjorven, hon heter Ludmila Ondrasek och finns i Sundsvall. Teletid mellan 8-9 och det är svårt att komma fram men ligg på. Precis så sa ivf läkarna till mig hela tiden; är det ett bra embryo så fastnar det. Rekomenderar verkligen ett besök hos min gyn. Lycka till.
    Jag funderar på att försöka få en tid hos Ludmila Ondrasek. Vi har genomgått utredning men de har hittills inte hitta nåt fel.
    Har haft bakteriell vaginos massor av gånger. Har hela tiden misstänkt att det kan vara felet men överallt läser man att det inte ska vara några problem att bli gravid trotts bv.
    Vad kostar det att gå till henne?
  • Wehee

Kostar 300 kr eller gratis om du har högkostnadskydd. Tycker du ska gå dit. Lycka till.

• Mustikka

Det var ju inte så farligt:) Ska försöka boka en tid nästa vecka när jag är ledig. Läste att det kan ta några dagar att komma fram:)

• tjorven01

Majabus74,

Ja du har helt rätt, har själv försökt engagera ett antal läkare i hela immunologiska orsakerna men det verkar vara omöjligt att få gehör där.

Har hur som helst så har jag fått för mig att de i Falun har börjat fundera lite på immunologiska orsaker vid många misslyckade ivf.
    Har inte kontaktat dem än, men det ligger på att göra listan.

Själv väntar jag just nu på mens för att få komma igång med sprutandet inför nästa ivf.

Sen tror jag inte att bv harnågot med immunologin att göra men till dig vitsippa75 vad tar du trombyl och prednisolon för? och var har du fått dem.

Kram

• Vitsippa75
    tjorven01 skrev 2010-05-13 21:00:41 följande:
    Majabus74, Ja du har helt rätt, har själv försökt engagera ett antal läkare i hela immunologiska orsakerna men det verkar vara omöjligt att få gehör där. Har hur som helst så har jag fått för mig att de i Falun har börjat fundera lite på immunologiska orsaker vid många misslyckade ivf. Har inte kontaktat dem än, men det ligger på att göra listan. Själv väntar jag just nu på mens för att få komma igång med sprutandet inför nästa ivf. Sen tror jag inte att bv harnågot med immunologin att göra men till dig vitsippa75 vad tar du trombyl och prednisolon för? och var har du fått dem. Kram
    Jag pratade med min klinik om det här med immunologi. De sa att det finns ingen metod än som är framforskad men det finns teorier om att trombyl och prednisolon kan hjälpa. Det är kortison som sätter ner mitt immunförsvar som i sin tur inte ser embryot som något dåligt utan låter det vara helt enket. Det har i alla fall fungerat på mig och jag är nu i v.7+4. Jag har bara fått en liten dos. Det är min klinik som har skrivit ut receptet.
  • tjorven01

Vitsippa 75

Jag ska absolut prata med min klinik om det.
     Och jag kommer absolut att hålla alla tummar för er.

Tack för tipset
    Kram 

• Kärlekens gåva
    Wehee skrev 2010-03-18 18:12:47 följande:
    tjorven, hon heter Ludmila Ondrasek och finns i Sundsvall. Teletid mellan 8-9 och det är svårt att komma fram men ligg på. Precis så sa ivf läkarna till mig hela tiden; är det ett bra embryo så fastnar det.
    Rekomenderar verkligen ett besök hos min gyn. Lycka till.
    Mina embryon har varit riktigt bra utan fragment... de har inte fäst...

• Hjärtefröjd

Mina embryon har också varit av toppkvalitet och utan fragmenteringar i de flesta fall... men de har ändå inte fäst.

• Kärlekens gåva
    Vitsippa75 skrev 2010-05-15 11:28:13 följande:
    Jag pratade med min klinik om det här med immunologi. De sa att det finns ingen metod än som är framforskad men det finns teorier om att trombyl och prednisolon kan hjälpa. Det är kortison som sätter ner mitt immunförsvar som i sin tur inte ser embryot som något dåligt utan låter det vara helt enket. Det har i alla fall fungerat på mig och jag är nu i v.7+4. Jag har bara fått en liten dos. Det är min klinik som har skrivit ut receptet.

Varför trombyl, det är ju blodtunnande för hjärtat...
  • Odetta
    Kärlekens gåva skrev 2012-09-05 13:53:11 följande:

Varför trombyl, det är ju blodtunnande för hjärtat...

För att Trobyl kan hindra kroppen från att bilda små microblodproppar som är kroppens försvar mot främmande saker och sättet en graviditet kan stötas ut på.

För mig har Trobyl hittills fungerat, om jag börjat äta i tid (dvs med start vid ÄL). Är nu gravid i v25 med mitt sjätte barn, har 7 mf i bagaget (pga antingen obehandlat eller inte hunnit börja i tid)

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • Katarinahopp

Hej:)!!! Vitsippa undrar vilken dos du gick trombyl och prednisolon?? Immunologisk problem måste jag ha, för konstigt nog alla mina tester visar att allt e bra med mig men får missfall hela tiden, det som fick mig o va säker på det denna gångerna är att jag har tagit blodprov så säger dom ( läkarna ) testerna visar jätte bra men det visar alltid att jag kanske har vari förkyld Eller något förändring i immunförsvaret e 99 % säker att jag inte har vari det och detta har nu hänt mig 3 gånger då jag tar blod prov att dom säger samma sak till mig olika läkare då . För sista gången tar jag en till blodprov (gjorde det igår ) får se vad resultat visar denna gången.. Katarina

Immunologi / missfall
  • UndrandeSökare

Ni som vill veta mer om immunologi och fertilitetsproblem är varmt välkommen till denna tråd:

"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

Svar på tråden Immunologisk infertilitet