• Aniko

Pergo - när kommer stegringen?

Vet inte i vilket forumet ska jag skriva detta så prövar här.
    Jag slutade äta pergotime i söndags och testade mig samma dag med ÄL-test. Det var starkt och nästan positivt men inte riktigt. I går och i dag när jag testar igen med ÄL-test samma tidpunkt så är testet mycket svagare. Kan jag ha haft ÄL-stegring i söndags på 9:e dagen redan?

Förra menscykeln fick jag stegring på ÄL-test den 16:e dagen och då åt jag inte pergotime.

Är rädd för att jag missat stegringen...

• Svar på tråden Pergo - när kommer stegringen?
  • Aniko

Kan ju svara själv på min egen fråga. Fick kraftig stegring den 17:e dagen, dvs. en dag senare än utan pergo.

• daKi

Svårt att avgöra. Oftast kommer man in i en pergotimecykel alltså motsvarande din egna menscykel. Oftast är denna cykel 30dagar vilket gör det möjligt med en stegring på dag9, men i mitt fall så hoppade jag inte över till perogtimecykeln utan stannade i min egna cykel även under stimulering vilket gav mig stegring dag23.

Det är ju som allt annat väldigt individuellt, men jag tror inte att det är en omöjlighet att du kan ha haft din fulla stegring dag 9.

• ljusgläntan3030

kan det bli att man inte får någon stegring fast man ätit pergotime?

• daKi

Ja det är mycket möjligt. Det kan hända att du inte får tillräcklig stimulering av pergotimen. Kanske behöver du dubbelkur eller ett annat läkemedel som hjälper dig att släppa äggen.

• ljusgläntan3030
    daKi skrev 2010-02-27 17:18:53 följande:
    Ja det är mycket möjligt. Det kan hända att du inte får tillräcklig stimulering av pergotimen. Kanske behöver du dubbelkur eller ett annat läkemedel som hjälper dig att släppa äggen.
    Tack för svar!!
  • PippiLina

Har också ätit pergo och är nu på dag 20.. Jag undrar vilka känningar av äl ni fick/får? Jag har bara haft ont i magen, svaga streck och inget sekret.. men exakt så blev jag gravid med mitt andra barn första försöket med enkel kur. Dock hade jag betydligt mer ont i magen då än jag haft nu.. 

Hur länge har ni haft känningar i magen efter en omgång? Känns som om jag har lätt mensvärk mer eller mindre hela tiden... för att inte tala om alla utslag i ansiktet över en natt.. 
    Någon som kan bidra med erfarenheter..?
  • ljusgläntan3030

jag har ätit enkelkur.. är nu på dag 22 och inget utslag. tyckte jag hade som molvärk ett tag men de har helt försvunnit. Börjar undra hur länge jag ska fortsätta ta äl-test..

• daKi
    ljusgläntan3030 skrev 2010-02-28 16:29:50 följande:
    jag har ätit enkelkur.. är nu på dag 22 och inget utslag. tyckte jag hade som molvärk ett tag men de har helt försvunnit. Börjar undra hur länge jag ska fortsätta ta äl-test..
    Jag TROR att jag fick äl dag 23.
Svar på tråden Pergo - när kommer stegringen?