• Stinis Olsson

Antiskall halsband

Vi har en hund som är väldigt skällig av sig. Vi har testat olika metoder för att vänja henne av vid det utan vidare resultat.
    Anledningen till att hon skäller är antagligen för att visa för grannhundarna att hon är där och att innanför hennes stängsel är det hennes revir. När vi flyttade in så hade de låtit sina hundar springa på vår gård och göra sina behov (i deras hundhjärnor-deras space) och vår hund blev rejält påhoppad av de båda första veckan och sedan dess skäller hon konstant så fort hon är ute (och inne för den delen). De är de enda grannarna vi har och de bor verkligen vägg i vägg så skällandet är riktigt störande både för oss och dem. Nu har vi en liten dotter på 2 månader som vaknar minst två gånger om dagen av hundens skall och jag kan inte vara där och passa på hunden hela tiden... Håller på att bli galen i huvudet känns det som.

Har hört talas om antiskall halsband och har förstått att det finns olika varianter. Ultraljud, pipljud, vattensprut och citrondoft... Vad fungerar bäst??
    Alla tips och råd för att få hund att inte skälla tack!!

• Svar på tråden Antiskall halsband
  • isisisis
    Birgitta2 skrev 2010-02-16 14:49:58 följande:
    Jag hade mer än gärna köpt det - men vår rottweiler är nog lite för stor för det halsbandet.
    Jag har inte klippt av det.Jag har dessutom 2 halsband.
    Ett med ljud (funkade inte) och ett med vatten/citron.
    Jag kan skicka bägge så kan du testa bägge.
    Du kan få en klicker också.Har inte min vovve kvar.(väntar tvillingar).
    Hör av dig i inboxen bara
  • isisisis
    Birgitta2 skrev 2010-02-16 14:49:58 följande:
    Jag hade mer än gärna köpt det - men vår rottweiler är nog lite för stor för det halsbandet.
    Säker på att det räcker
  • Stinis Olsson
    Lathunden skrev 2010-02-16 14:56:32 följande:
    Stärk hundens självförtroende och träna skvaller? Jag är inte så hemskt mycket för det där med antiskall-halsbanden då de även kan ge motsatt effekt, hunden kan börja skälla mer med det på sig. Jag ser hellre att man backar bandet och börjar från grunden. Inte det lättaste med bäbis att passa samtidigt kanske, men oftast det som funkar bäst i längden.
    Jag vet att det är det bästa att göra och tro mig, hade jag haft tid så hade jag gett den till henne. Det enda jag faktiskt gör förutom att vara med lillan är faktiskt hennes hundkurs 1-2 ggr/vecka. Dessutom så är hon en adopterad uteliggarhund och hade massa andra ovanor som vi faktiskt klarat av. Men detta att hon skäller verkar inte gå lika lätt...
    We have normality. Anything else you can't deal with is therefore your own problem lillanochlivet.blogspot.com/
  • Birgitta2
    isisisis skrev 2010-02-16 15:17:57 följande:
    Jag har inte klippt av det.Jag har dessutom 2 halsband.Ett med ljud (funkade inte) och ett med vatten/citron.Jag kan skicka bägge så kan du testa bägge.Du kan få en klicker också.Har inte min vovve kvar.(väntar tvillingar).Hör av dig i inboxen bara
    Meddelande finns i din inbox. Om jag gjort rätt.
  • Uppfylldönskan

Jag hade tidigare en väldigt skällig hund så vi provade anti-skall halsband.
    Men tyvärr var hon för smart för dessa halsband :)
    Hade på halsbandet som man ska i några dagar innan jag slog på den men hon fattade snabbt att om hon skäller nog många gånger så slutar den spruta ut vätska.
    Då provade vi ett med vibrator och pipljud men med även denna förstod hon att när halsbandet är på så vibrerar det och piper men inte när hon inte har den.

Så vi gav upp dessa halsband och varje gång vi mötte någon så hindrade jag henne före hon skällde. Sa "nej!" till henne och stannade när jag mötte någon. Skällde hon till sa jag bestämt "nej!" igen och när hon var tyst fick hon massor av beröm.
    Efter några gånger vi gjorde så här så slutade hon skälla på folk.
    Självklart försvann ju inte allt :D Men det lindrades otroligt mycket.
    Hon skällde kanske 1-2ggr för att meddela oss att nån kommer men aldrig tokskälla som hon gjorde från början.

• Uppfylldönskan

Sen ett tips för er som funderar på att testa dessa halsband!!

Gå till eran djuraffär och fråga dom hyr ut dom. Det gör dom här i våran kommun för ifall inte halsbandet funkar på eran hund (dom funkar inte på alla) så har ni ju bara hyrt halsbandet för en liten summa istället för att ha köpt en ny svindyr. :)

• Joico

Tråden är jättegammal.. den blev upp-puffad iomed reklam-spam-inlägg i massa antiskalltrådar.

• Uppfylldönskan

Jaha oj ja det ser jag ju nu! :)

• Aba03

Vi har anti skall halsband och vi är såååå nöjda!!!! Vi har en wachtel jakthund o hon skäller på fåglar o allt möjligt. Hon vill vara duktig för husse framförallt. Så när han är hemma skäller hon jämnt men med kopplet på blir hon lugn o avslappnad och likaså vi,dyr men värd varenda krona!

• realisten

antiskall halsband är enligt min åsikt djurplågeri för hunden förstår inte denna typ av obehag finns alltid alternativa metoder för att dämpa skällande mrn det tar ju mer tid ich energi. Men kan man komma överens med grannarna om att man tränar och dom accepterar det så är det bästa möjligheten. Dock svårt om barnet vaknar av hundskall men fortfarande så finns det alternativ.

• Tuffs80

Aba03 vilket märke är din? Söker nått som bara reagerar på hans egna skall och inte när han skakar på sina vorsteh öron

• Dexter dot com
    Tuffs80 skrev 2014-05-27 04:29:00 följande:
    Aba03 vilket märke är din? Söker nått som bara reagerar på hans egna skall och inte när han skakar på sina vorsteh öron
    Alla antiskall reagerar på vibrationer och just därför är dom helt bedrövliga att använda eftersom dom straffar hunden för alla sortes ljud även glädje/lekskall och ibland skakningar.

Varför väljer du en orättvis, elak och väldigt lat metod istället för att jobba med din hund?
  • realisten
    Aba03 skrev 2014-05-24 20:40:09 följande:
    Vi har anti skall halsband och vi är såååå nöjda!!!! Vi har en wachtel jakthund o hon skäller på fåglar o allt möjligt. Hon vill vara duktig för husse framförallt. Så när han är hemma skäller hon jämnt men med kopplet på blir hon lugn o avslappnad och likaså vi,dyr men värd varenda krona!

Hon vill vara duktig för husse framför allt säger du.

När hunden tror att hon är duktig blir hon straffad av ett obehag. Låter det rättvis mot hunden tycker du?
  • Hallonbåt02

Antiskällhalsband är skit och borde förbjudas, du kan  träna bort skällandet med hjälp av kommando, beroende på vad du har för ras så finns det vissa raser som skäller mer än andra . 
    Ha tålamod för det vinner du på i längden och du kan be henne vara tyst när din lilla sover

Svar på tråden Antiskall halsband