• salamanca

5v för tidig vad skall man tänka på ?

Skall ge d vitamin tillskott från 2v samt järntillskott från 3 mån. vet inget annat - någon? All fakta av intresse. När gick ni till mat affären? tex?

Ytterst tacksam för info
  • Svar på tråden 5v för tidig vad skall man tänka på ?
  • mina12

Prata med er läkare eller BVC. De borde veta om det är något speciellt du ska tänka på. De beror nog lite på barnet också. Äter han/hon som hon ska och går upp i vikt, så är det nog bra.

Jag skulle hålla mig borta från onödiga folksamlingar och människor som inte är helt krya ända fram tills RS-säsongen är över i april ungefär.

Lycka till!

• anju79

Jag fick min son i v 34+5. Jag höll honom hemma de första 2 veckorna. Började sen promenera mm (tog ett tag innan jag själv orkade pga snitt). Undvek stora folksamlingar o sjuka människor ett tag. I övrigt var allt som vanligt.

• Mejke

Alla mina söner ( tvillingar och en äldre son) kom i vecka 35+2, viktigaste som jag tycker är att alltid de till att dom håller värmen, dom sjunker väldigt fort och lätt i temp även när man är hemma eftersom dom oftast inte har så mycket underhudsfett.

• Josefine Hedlund

min dotter år född i 35+4 och jag har inte fått några restirktioner alls. Följ ditt sunda förnuft. Det enda var väl att jag inte gick ut med henne i början då man var orolig för kylan. Däremot såg jag till att hon var nära dagsljus för att hon var lite gul och fick sola på BB. Kanske att tänka på. Idag är hon 15 veckor och väger 6 kg och är lika stor som sina jämngamla.
    Lycka till!

Nellie 091119
  • Julies

Hej. Vår dotter föddes i v 35+5 och för många i min närhet var det "inget märkvärdigt". De hade en föreställning om att hon var helt "färdig" men så var det inte. Hon vägde bara 2300 gram och orkade inte äta själv, kunder inte hålla värmen tex.
    Det jag vill skicka med dig är att tänk på att de här veckorna KAN göra skillnad vid den motoriska utvecklingen. Vår dotter var sen med att balansera huvudet, rulla runt osv. Jag jämförde med jämgamla bebisar som minsann kunde ditt och datt och blev orolig. Vår dotter knappade in fint och nu är hon väldigt duktig på mycket, 17 månader gammal!
    Andra tips är att hålla bebisen ifrån affärer, bussar osv i den mån du kan. RS-viruset sprider sig i en stor våg över landet nu och luftvägarna är mkt känsliga på de små liven!. Ut i solen och njut istället för affärer! Lycka till!

• Josefine Hedlund
    Julies skrev 2010-03-11 19:50:44 följande:
    Hej. Vår dotter föddes i v 35+5 och för många i min närhet var det "inget märkvärdigt". De hade en föreställning om att hon var helt "färdig" men så var det inte. Hon vägde bara 2300 gram och orkade inte äta själv, kunder inte hålla värmen tex. Det jag vill skicka med dig är att tänk på att de här veckorna KAN göra skillnad vid den motoriska utvecklingen. Vår dotter var sen med att balansera huvudet, rulla runt osv. Jag jämförde med jämgamla bebisar som minsann kunde ditt och datt och blev orolig. Vår dotter knappade in fint och nu är hon väldigt duktig på mycket, 17 månader gammal! Andra tips är att hålla bebisen ifrån affärer, bussar osv i den mån du kan. RS-viruset sprider sig i en stor våg över landet nu och luftvägarna är mkt känsliga på de små liven!. Ut i solen och njut istället för affärer! Lycka till!
    Känner igen mig i det du skriver, trots att att vi haft "tur" Hon var en stor tjej och vägde 2900 gram vid födseln. Men just det där med att inte orka äta känner jag sååå igen. Mkt för oss var för att hon var gul. Även om du TS känner att ditt barn är stort och växer fint osv som vi gjort så är det viktigt att komma ihåg att det är ett prematurbarn. Precis som du JUlies har många i min omgivning inte riktigt greppat det. Vi fick inga restriktioner direkt som sagt, bara att mata mata mata  början, och undvika kyla. Men jag har haft jättebra sköterska på BVC och har frågat, frågat och åter frågat. Hoppas du får bra hjälp av din BVC.
    Åter igen, Lycka till TS och tack för ditt inlägg Julies. Jag jämför mkt med andra, ska sluta med det!
  • Dullan 79

Min är född i v. 33+6 han låg på neo i 15 dagar hade oxå problem med att äta blev trött fort så det blev varannan gång bröstet varannan flaska! Han får ADH droppar och från 2 månader järn oxå! Han föddes "jätttestor" 2700 g o 47 cm men sen gick han ner till 2237 g oj va liten han var!! Han lyfte huvudet redan på sjukhudet och är jättestadeig i nacken men det är först nu som han börjar le mot oss! Fyller 3 månader den 23 mars! Vickten kom i kap fort! På sin 2 månadersdag var vi hos farbror Doktorn och då vägde han 5 kg o 55 cm!! Vi började ta promenader direkt men var inte inne i affärer och hade besöksförbud den första månaden och ingen fick pilla på honom!! Bara dom närmaste!! Och även om han hade fötts "normalt" så skulle ingen fått pilla på honom ändå! Kan inte med när personer som man inte känner kommer ooooohhhh vilken söt bebis plutte plutte plutte och börjar tafsa! Och sen tar dom åt sig när man säger till dom att inte pilla på ungen!!

• salamanca

sonen är nu 1 månad. De första 4 v gick han upp 1,1 kg & växte 4 cm.

Jag har hållt mig borta från affärer etc & han har varit nära oss så mkt som möjligt ( på oss). Stackarn har problem med sin mage & vi försöker olika saker för det.
    Tack för  alla råd! Har också märkt att många verkar tycka att det inte är någon big deal, brukar då berätta om det läkar team på 10 pers som stod beredda i förlossnings salen.... tur att de inte behövdes.
    kram
    jo, njuter av solen- bor i spanien =)
Svar på tråden 5v för tidig vad skall man tänka på ?