• Selfish Geene

behöver råd om äggdonation

Vi funderar på att använda min systers ägg, men det verkar som att alla instanser avråder från anhörigdonation.
    Jag vill verkligen inte använda ett ägg från en anonym donator, det skulle kännas väldigt olustigt.
    Men min helsyster är ju genetiskt väldigt lik mig så barnet skulle ju vara så nära mitt biologiska man öht kan vara utan att vara den som står för äggcellen.

Hur resonerar ni andra runt detta? För- nack-delar med anhörigadoption (både för oss och för barnet)

Alla svar är välkomna!

• Svar på tråden behöver råd om äggdonation
  • Trollet i skogen

Jag hade en tanke att jag skulle insemineras med min flcikväns brors spermier så det skulle vara från oss båda. Men reationerna var inte positiva.
    Att min flickvän skulle vara både mamma och faster och att tänk om hennes bror ångrar sig, att barnet får veta att farbror egentligen är pappa osv.

Jag själv tycke det var okej, men flickvännen tyckte det var lite olustigt att jag skulle insimineras med hennes brors spermier. Så nu åker vi till Danmark för anonyma spermiedonationer.

Men känns det okej för er och din syster så varför inte! Hon kommer ju inte vara mamma, hon kommer att vara en donator.

Har ni tänkt igenom alla aspekter med en donator för övrigt. Vad tänker ni berätta för barnet i framtiden? Ska man berätta? Allt sånt.

• Asclepius

Jag tycker det är oerhört märkligt att sjukvården avråder från anhörigdonationer. Självklart vill man ha donation från någon som är så genetiskt närstående som möjligt.

• Selfish Geene
    Trollet i skogen skrev 2010-02-27 07:19:23 följande:
    Jag hade en tanke att jag skulle insemineras med min flcikväns brors spermier så det skulle vara från oss båda. Men reationerna var inte positiva. Att min flickvän skulle vara både mamma och faster och att tänk om hennes bror ångrar sig, att barnet får veta att farbror egentligen är pappa osv. Jag själv tycke det var okej, men flickvännen tyckte det var lite olustigt att jag skulle insimineras med hennes brors spermier. Så nu åker vi till Danmark för anonyma spermiedonationer. Men känns det okej för er och din syster så varför inte! Hon kommer ju inte vara mamma, hon kommer att vara en donator. Har ni tänkt igenom alla aspekter med en donator för övrigt. Vad tänker ni berätta för barnet i framtiden? Ska man berätta? Allt sånt.
    Jag fick läsa inlägget två gånger innan jag förstod att du är gay ;) (Så kan det gå när man tänker en smula för snävt)

Jag har vant mig vid tanken på att ta ett donerat ägg. Att berätta för barnet blir inte svårt, vi har inte så mycket hemligheter i vår familj så det kommer nog väldigt naturligt när det inte är något hysch hysch runt hur barnet blivit till (inga "stork-historier alltså ;)

Det är dessutom lagstadgat att alla människor har rätt till sitt genetiska ursprung, så det är egentligen inte ens mitt val att berätta eller inte. Enligt lag måste vi göra det (det tycker jag är bra) Gäller inte samma sak när det är spermier som doneras?
  • Selfish Geene
    Asclepius skrev 2010-02-27 07:32:33 följande:
    Jag tycker det är oerhört märkligt att sjukvården avråder från anhörigdonationer. Självklart vill man ha donation från någon som är så genetiskt närstående som möjligt.
    Min läkare sa bara: "Om du har bestämt dig för det så har jag inga invändningar", men vi kommer att få en remiss till ett annat sjukhus för utredningen (det görs inte i min stad) så vi får väl se vad dom säger där...
  • Trollet i skogen

Nja...spermiedonatrerna kan nog vara helt anonyma och om inte jag fattat fel så kan man inte få reda på vem som donerat. Jag har läst på om det men nu står det helt still.

Men då tycker jag ni ska köra på! {#lang_emotions_laughing} Lycka till!!

• Selfish Geene
    Trollet i skogen skrev 2010-02-27 10:21:27 följande:
    Nja...spermiedonatrerna kan nog vara helt anonyma och om inte jag fattat fel så kan man inte få reda på vem som donerat. Jag har läst på om det men nu står det helt still. Men då tycker jag ni ska köra på!  Lycka till!!
    Jag tror att du har rätt i att barnet inte har juridisk rätt att få veta att det kom till med hjälp av spermie-donation. Det tycker jag är konstigt, en sädescell tillför ju lika mycket material som en äggcell. jaja, man ska inte förstå allt;)

Tack för lyckönskningen och jag hoppas att ni också får en bebis snart!
Svar på tråden behöver råd om äggdonation