• NettanFjärtan

När kan man som allra allra TIDIGAST börja med att pottträna och hur går man till väga?

Ja, alltså går det att introducera pottan till pytte barn? (under ett år) och hur år man till väga isf? För så små barn fattar ju liksom inte så mkt och kan inte gå...
    Om inte: NÄR är det tidigaste man kan börja med pottan och hur går man tillväga i allra första början eftersom barnet är så litet och kanske inte förstår.

• Svar på tråden När kan man som allra allra TIDIGAST börja med att pottträna och hur går man till väga?
  • Suri

När barnet är så litet så är det inte barnet som tränas, utan föräldern. Man kan redan med nyfödda barn lära sig tyda barnets signaler och hålla bäbisen över pottan/toaletten.

Jag har vänner vars barn alltid bajsat på pottan. Han är nu snart 2 och börjar förstå själv vad det handlar om. Men det är fortfarande mamma eller pappa som ser på honom om han skall bajsa och sätter honom på pottan. Ser de inte kommer det i blöjan.

• sarsparis

Introducera pottan kan du göra, men sen är det inte säkert att barnet gillar den eller förstår vad man ska göra i den.  Min 2 åring har suttit på sin potta sen han var ett, men har aldrig någonsin kissat eller bajsat i den. Jag tänker inte skynda fram något utan det händer när det händer.

• BaraLillaIda

Min lilla tjej är 2 år och jag har oxå börjat fundera lite på de här med potträning. När kan man som lämpligast börja träna lillan att gå på pottan. Kommer hon att själv säga ifrån när hon ska bajsa eller kissa efter ett tag??

• Salt Groda

Min son har kissat och bajsat på pottan sen han var nyfödd. Vi höll honom över pottan vid varje blöjbyte och han fattade direkt vad pottan var till för. Sedan han var 8 månader har han slutat bajsa i blöjan helt, men han kissar fortfarande i den. Nu är han 14 månader och säger ofta till själv om han vill gå på toa. Men vi sätter honom fortfarande med jämna mellanrum också, för helt säkert är det inte än.

Så mitt tips är att helt enkelt sätta på pottan vid varje blöjbyte, och låt sitta en liten stund. Kanske händer något, kanske inte. Och så kan man låta honom gå utan blöja där hemma lite. Om han kissar på golvet så tar man honom till pottan direkt, så kopplar han kissande till potta.

• Anna o Leia
    BaraLillaIda skrev 2010-02-17 15:11:43 följande:
    Min lilla tjej är 2 år och jag har oxå börjat fundera lite på de här med potträning. När kan man som lämpligast börja träna lillan att gå på pottan. Kommer hon att själv säga ifrån när hon ska bajsa eller kissa efter ett tag??
    Det bästa vi har gjort är att låta vår dotter (två år i mars) bekanta sig med pottan i sin egen takt. Hon fick den när hon var drygt ett år och hon har fått leka med den o sitta på den både med kläder på och utan. Vi passade oxå på flera gånger när vi själva behövde gå på toaletten och tog med pottan in o sa att hon kunde sitta på den precis som vi sitter på toan. När vi började märka på henne att hon skulle bajsa eller kissa började vi leda henne till pottan, drog ner byxorna o satte henne ner. Att sitta med henne o läsa en bok hjälpte jättemycket. Ibland kom det, ibland inte, och när det väl kom i pottan fick hon massa beröm och ett klistermärke på pottan! Då passade vi på att berätta att varje gång hon gjorde på pottan fick hon ett klistermärke att sätta på pottan. Det viktigaste e att man inte stressar barnet o istället ger beröm när det händer! Lycka till:)
  • NettanFjärtan
    Salt Groda skrev 2010-02-17 16:15:00 följande:
    Min son har kissat och bajsat på pottan sen han var nyfödd. Vi höll honom över pottan vid varje blöjbyte och han fattade direkt vad pottan var till för. Sedan han var 8 månader har han slutat bajsa i blöjan helt, men han kissar fortfarande i den. Nu är han 14 månader och säger ofta till själv om han vill gå på toa. Men vi sätter honom fortfarande med jämna mellanrum också, för helt säkert är det inte än.Så mitt tips är att helt enkelt sätta på pottan vid varje blöjbyte, och låt sitta en liten stund. Kanske händer något, kanske inte. Och så kan man låta honom gå utan blöja där hemma lite. Om han kissar på golvet så tar man honom till pottan direkt, så kopplar han kissande till potta.
    ok, bra tips, ska prova det
  • NettanFjärtan
    Anna o Leia skrev 2010-02-17 16:27:40 följande:
    Det bästa vi har gjort är att låta vår dotter (två år i mars) bekanta sig med pottan i sin egen takt. Hon fick den när hon var drygt ett år och hon har fått leka med den o sitta på den både med kläder på och utan. Vi passade oxå på flera gånger när vi själva behövde gå på toaletten och tog med pottan in o sa att hon kunde sitta på den precis som vi sitter på toan. När vi började märka på henne att hon skulle bajsa eller kissa började vi leda henne till pottan, drog ner byxorna o satte henne ner. Att sitta med henne o läsa en bok hjälpte jättemycket. Ibland kom det, ibland inte, och när det väl kom i pottan fick hon massa beröm och ett klistermärke på pottan! Då passade vi på att berätta att varje gång hon gjorde på pottan fick hon ett klistermärke att sätta på pottan. Det viktigaste e att man inte stressar barnet o istället ger beröm när det händer! Lycka till:)
    okej, nä jag har absolut inte tänkt stressa henne, mkt beröm ifall det kulle komma är det som gäller alltså :)
  • LadyR

Håller med om att man absolut inte ska stressa fram det, jag introducerade pottan när lillan var ca 6mån, hon var helt ointresserad då men jag lät pottan stå framme ändå. Det slutade med att hon använde den som läsfåtölj istället haha. När hon var lite drygt 18mån var vi på besök hos en kompis som hade en 2-åring som använde en sån sitsring och då ville hon prova. Sedan dess har det inte varit några problem och vid 2-års åldern använde hon inte blöja när hon var vaken. Nu är hon 3år och har varit helt blöjfri sedan i höstas! Hon kissar inte ens på nätterna så det löste sig jättebra utan stress! 

• NettanFjärtan
    LadyR skrev 2010-02-18 23:41:08 följande:
    Håller med om att man absolut inte ska stressa fram det, jag introducerade pottan när lillan var ca 6mån, hon var helt ointresserad då men jag lät pottan stå framme ändå. Det slutade med att hon använde den som läsfåtölj istället haha. När hon var lite drygt 18mån var vi på besök hos en kompis som hade en 2-åring som använde en sån sitsring och då ville hon prova. Sedan dess har det inte varit några problem och vid 2-års åldern använde hon inte blöja när hon var vaken. Nu är hon 3år och har varit helt blöjfri sedan i höstas! Hon kissar inte ens på nätterna så det löste sig jättebra utan stress! 
    Ja men det är ju lite så jag tänker också, att man kan liksom köpa en potta och hon kan få sitta och se hur det känns och sen om hon gör nått i den är ju en annan sak, men bara så hon får bekanta sig med den och såsmåningom fattar vad det är så att det inte blir så nytt när hon ska sluta med blöja. Vill helst att hon ska vara blöjfri mellan 1½ och 2 år, men går det så går det och går det inte så är det inte hela världen det heller.
Svar på tråden När kan man som allra allra TIDIGAST börja med att pottträna och hur går man till väga?