• rightbackatyou

Det är skillnad på halv- och helsyskon vare sig ni vill eller inte:-)

Eftersom tråden uppenbarligen inte lämpar sig på "känsliga rummet" eftersom den trots allt bara är väldigt både känslig och upprörande och således raderades istället för att flyttas så flyttar jag den hit till styvföräldrar istället där folk inte kan vara anonyma även om det inte stör mig personligen öht, men det är inte jag bestämmer.
    Här

Startade en annan tråd som handlade om samma sak fast budskapet gick uppenbarligen inte fram så jag startar en ny tråd för de som fortfarande inte lärt sig eller för de som är helt nya gällande genetik.

Halvsyskon har bara en gemensam förälder och helsyskon har gemensamma föräldrar. Vardagligt slarvas det med den rätta benämningen eftersom människan gärna förkortar ord med detta ändrar inte på något sätt det genetiska faktum att halvsyskon är halvsyskon och inget annat.

Halvsyskon förstärks även ofta känslomässigt (som är en HELT annan sak än DNA)  med att vara just HALVsyskon eftersom de oftast inte lever med helsyskonens familj utan är i deras hem endast växelvis och då väldigt ofta HALVtid med lösningen "varannanvecka".
    Sedan om man vill kalla sin guldfisk för syskon, halvsyskon eller om man vill kalla sitt halvsyskon för syskon/guldfisk ändrar ingenting rent biologiskt utan faktum kvarstår att ett halvsyskon är ett halvsyskon vad man än känner inför guldfisken/halvsyskonet.

• Svar på tråden Det är skillnad på halv- och helsyskon vare sig ni vill eller inte:-)
  • Lady Morpheus

Alltså, jag säger inte att min bror är min HELbror utan bara min bror. Det finns väl ingen som går omkring och säger att ens brorsa är HEL eller säger att jag har ett HELsyskon? Så varför ska man då påpeka att ens syster är en HALVsyster när hon bara är ens syster oavsett om hon har samma mamma/pappa som jag eller ej.

Jag förstår inte varför man ens startar en sån här tråd?

• Lady Morpheus

Syskon är man ju oavsett, utan att behöva blanda in hel eller halv. Vad är nyttan med det och varför behöver man så tydligt definiera det. Eller ja, varför tycker du det är viktigt TS att definiera syskon?

• Sandra09

Jag har alltid känt att halvsyskon och helsyskon är enkelt. Alltså är man helsyskon så är man, och halv om man är det. Men jag förstår inte vitsen med att skriva en tråd om det hela. Vem bryr sig om det?... 

Det handlar inte om känslor, när det kommer till själva betydelsen av ordet. Man kan älska ett halvsyskon lika som ett hel och vice versa. Min kusin har halvsyskon, enbart men jag ser de som lika mycket syskon som jag och mina syskon, Men åter igen, vad är poängen med att skriva om det. Känns väldigt meningslöst.. 
  • acento

Syskon som syskon... Vad ger du för definition på två barn som är adopterade i samma familj då?
    Det samma gäller väl då föräldrar som adopterar sina barn, är inte de föräldrar då?
    Eftersom dom inte delar DNA?

Löjligt uttryck tycker jag... Antingen ser barnen varnadra som syskon eller inte!
    Spela roll hur banden är i familjen.. Huvudsaken är väl att alla blir lika behandlade och känner sig som en i familjen.. Oavsett om deras mamma är en hamster och du bor tillsammans med deras pappa eller?

Skulle jag gå och säga att jag har 2,5 helsyskon då? eftersom jag har totalt 5 halvsyskon i din definition.. ;)

• MammaLillfis

Vad är syftet med tråden undrar jag nyfiken ? Eller fanns kanske en efterfrågan på att få veta definitionen av hel- och halvsyskon ?

• sextiotalist

Visst är det skillnad, när jag pratar om vårt barns halvsyskon, så säger halvsyskon, för det är inte mina barn, men de har samma pappa som vårt barn.
    Men det har ingenting hur mitt barns känslor inför sina syskon, vad h*n känner är det viktigaste för barnet, jag skulle aldrig rätta om barnet sa syskon istället för halvsyskon.
    Jag ser ordet som en beskrivning på vilken relation man har, på samma sätt som svärmor/svärfar, svägerska/svåger kusin, syster, bror etc, dvs det har ingenting med hur man känner inför personen. Bara en beskrivning hur de formella banden är.

• AnnanAnna
    sextiotalist skrev 2010-02-23 21:45:43 följande:
    Visst är det skillnad, när jag pratar om vårt barns halvsyskon, så säger halvsyskon, för det är inte mina barn, men de har samma pappa som vårt barn.Men det har ingenting hur mitt barns känslor inför sina syskon, vad h*n känner är det viktigaste för barnet, jag skulle aldrig rätta om barnet sa syskon istället för halvsyskon.Jag ser ordet som en beskrivning på vilken relation man har, på samma sätt som svärmor/svärfar, svägerska/svåger kusin, syster, bror etc, dvs det har ingenting med hur man känner inför personen. Bara en beskrivning hur de formella banden är.
    Samma här. Det är ju upp till var och en vad man lägger för värdering i ordet halvsyskon. Jag har aldrig känt att det på något sätt skulle vara mindre värt eller någonting sånt, det är bara en annan sak än helsyskon.
    Jag använder också halvsyskon för att mina barn har ett halvsyskon, och för att varje gång jag träffat på någon och presenterat barnen som syskon så undrar alla hur det hänger ihop eftersom mina är väldigt lika och min mans dotter inte har en likhet med varken dem eller mig eller min man vare sig i färger eller utseende. Antar att några som inte frågar tänker att hon är adopterad eller familjehemsplacerad, det fick jag höra från en "kompis kompis" för ett tag sen i allafall...
  • Alisa

Ja. De flesta vet väl det.
    Stör du dig på att folk säger syskon till både hel- och halv-, eller varför starta en sådan här tråd? Eller vill du bara reta upp folk?

• Miss Cee

Hur många trådar ska man starta i samma ämne i hopp om att alla andra ska ändra sig och ge en rätt??

• Cocarola

Bara för att det är en (genetisk) skillnad så behöver man inte göra skillnad. En god början är att inte kategoriskt påpeka vilket genetiskt påbrå barnen har genom att benämna dem hel- eller halvsyskon.

• Miss Cee

www.familjeliv.se/Forum-4-118/m50715896-1.html&searchField=2&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2

Anledningen till ts djupa engagemang i ämnet är att hon gärna vill göra skillnad på barnen i familjen och att barnen ska veta att de inte har samma status.

Och när folk på FL inte tyckte att det var ok att ständig påtala för barn att de inte är syskon utan bara halvsyskon så startar man tusen trådar i ämnet och låtsas att det är en semantisk diskussion..

• Pormoicheia

Jag skulle vilja gratulera TS till en trådstart som iaf verkar genomtänkt denna gång...men det förändrar inte det faktum att du har fel.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • jennyc

men herregud att du orkar driva detta mer...många kommer hålla med mig när jag säger;
    DU har fått detta på hjärnan för att DU så gärna vill kunna på peka att din mans barn absolut inte är ditt och att du helst inte skulle vilja ha med hans barn att göra och att ditt barn helst inte skulle haft några äldre syskon som ni inte båda är gemensamma föräldrar till...det är för att DU snabbt och lätt ska kunna förklara för folk att du inte har med detta barn att göra...och även om du inte är anonym ts så är du oerhört anonym och kan inte stå för dina åsikter inför din man...testa och se vad som händer om du berättar allt för honom...i precis de ord du använt som refererar till att hans barn är ett misstag osv

Vi är inte dumma i huvudet för att vi inte så gärna som du vill göra skillnad på nåt så fint som syskon...oavsett hur föräldrakonstilationen ser ut!

Att starta dessa trådar är snarareför att du nån gång ska träffa nån som tycker som du men du är verkligen unik som ser din mans barn som ett misstag osv. (från andra trådar) ORKA

Fattar inte ens att jag ger mig in i detta då du vill få folk arga på dig...men shit the same

Svar på tråden Det är skillnad på halv- och helsyskon vare sig ni vill eller inte:-)