Hembesök
Vi har precis fått tid för hembesök inför närståendeadoptionen, och är duktigt nervösa.
Är det någon som har några tips? Bjuder man på kaffe, eller är det fånigt? Vad tittar de på?
Vi har precis fått tid för hembesök inför närståendeadoptionen, och är duktigt nervösa.
Är det någon som har några tips? Bjuder man på kaffe, eller är det fånigt? Vad tittar de på?
Hej
Det är pirrigt i förväg men ganska harmlöst när det väl sker. Våran tant tittade inte på något särskilt utan satte sig i soffan som vi föreslog. Vi hade givetvist städat (men inte för mycket så att det skulle synas..) och vi frågade ifall hon ville ha kaffe, och jag tror hon tackade ja.
Några direkta tips har jag inte, bara att ta det lugnt, det kommer att gå bra!
Vår tittde runt i alla rummen och ville veta allt som var "normat" med oss. Som att adoptivföräldren var med i Svenska kyrkan och hur vi löste konflikter, hur vi skulle ga med bebis om vi skilde oss.. Det var mycket som var dumt.
Tack för svaren. Det kan vara väldigt olika, alltså.
Jag ser egentligen ingen anledning för dem att neka oss, men det verkar vara läge för att förbereda sig på diverse mer eller mindre dumma frågor.
Vårt hembesök präglades mest av att kvinnan från soc tyckte det var lite genant att hon skulle behöva kontrollera oss. Hon satt mest i köket och pratade och sedan kollade hon runt lite hur vi arrangerat det med sovplatser, något som jag fattade det som att hon var tvungen att kolla.
Sådär. Avklarat. Vi satt vid matbordet och drack kaffe och pratade. Den pågående renoveringen var inga problem, och vi fick inga alltför intima frågor. Skönt.