• Lycka10

kan sammandragningar enbart komma vid stress och oro?

Hej

Jag är gravid i vecka 17 eller 18. Har på senaste tiden på jobbet fått ont i nedre delen av magen (känns som mensvärk) och det spänner liksom i en lång stund, när det helt plötsligt sedan kan gå över i ett par minuter för att sedan komma tillbaka.

Jag stressar inte på samma sätt hemma och känner därför i stort sett ingenting trots att jag dammsuger och städar med mera. Är det konstigt att bara känna sammandragningar vid viss stress?

kan man känna sammandragningar när man står för länge? ibland räcker det att jag står upp i ca 2 timmar som på jobbet och då spänner magen igen?

kan sammandragningar komma vid oro?

• Svar på tråden kan sammandragningar enbart komma vid stress och oro?
  • prinsesstårtan

sammandragningar tillhör graviditeten och kommer som de vill.. det är livmodern som övar sig. sen kan kanske stress utlösa de ibland men det går inte att slippa sammandragningar för att man inte stressar.

Sen behöver det ju nte vara sammandragningar du har... upplever du det som mensvärk kan det ju vara växtvärk.. att magen växer....

• Lycka10

det känndes inte alls bra :( jag har dåligt samvete för att jag är hemma, min barnmorska sjukskriver mig. och hon sa att det troligtvis var sammandragningar jag hade. nu får jag bara dåligt samvete av att vara hemma...men man vill ju inte heller ta det osäkra före det säkra.

• Konvaljen

Rätt OT, men hur kan din barnmorska sjukskriva dig? Det kan ju bara läkare göra.

Det är vanligt med sammandragningar, livmodern tränar sig. Dessutom kan växtvärk kännas som sammandragningar också. En sammandragning håller inte i sig i flera minuter, då blir magen dessutom stenhård. Växtvärk däremot kan vara under längre tid.

• Lycka10
    Konvaljen skrev 2010-02-18 13:32:18 följande:
    Rätt OT, men hur kan din barnmorska sjukskriva dig? Det kan ju bara läkare göra.Det är vanligt med sammandragningar, livmodern tränar sig. Dessutom kan växtvärk kännas som sammandragningar också. En sammandragning håller inte i sig i flera minuter, då blir magen dessutom stenhård. Växtvärk däremot kan vara under längre tid.
    det var en läkare som sjukskrev mig, men isåfall får jag bara växtvärk på jobbet så egentligen borde det ju inte vara det...
  • Jungblom

Ja, man kan absolut få sammandragningar av stress. Det får jag ibland på jobbet när det blir för stressigt.
    Så länge de inte gör ont är det ju ingen fara men tycker din bm sammandragningarna verkar farliga och eventuellt leda till hotad förtidsbörd så lyssna på henne.

• prinsesstårtan

sammandragningarna blir tätare och intensivare ju längre in i graviditeten du kommer offta börjar de inte fören i ca mitten av grav.......

• Lycka10
    Jungblom skrev 2010-02-18 13:37:12 följande:
    Ja, man kan absolut få sammandragningar av stress. Det får jag ibland på jobbet när det blir för stressigt. Så länge de inte gör ont är det ju ingen fara men tycker din bm sammandragningarna verkar farliga och eventuellt leda till hotad förtidsbörd så lyssna på henne.
    hon gjorde ju VUL på mig men livmodertappen var inte påverkad som tur var. Hon kanske tyckte det var tidigt att ha sammandragningar i vecka 17 då, det var nog det som fick henne att sjukskriva mig?

Men nu när jag ringde så frågade hon mig hur mycket jag kan jobba? det känns konstigt, tar hon förgivet att jag har sammandragningar då? eller vad tror ni?
  • Lycka10
    prinsesstårtan skrev 2010-02-18 13:37:28 följande:
    sammandragningarna blir tätare och intensivare ju längre in i graviditeten du kommer offta börjar de inte fören i ca mitten av grav.......
    med andra ord kanske hon tyckte det var tidigt att ha sammandragningar så tidigt i graviditeten? kan det påverka att jag får mer senare sen om det redan börjar vid stress?
  • prinsesstårtan
    Lycka10 skrev 2010-02-18 13:40:10 följande:
    med andra ord kanske hon tyckte det var tidigt att ha sammandragningar så tidigt i graviditeten? kan det påverka att jag får mer senare sen om det redan börjar vid stress?
    det vågar jag inte svara på.... jag vet bara att mina sammandragningar var ett helvete veckorna innan hon kom...

vissa kan ju ha jätte besvär länge utan att det för den saken skull är farligt.. precis som att vissa mår dåligt på andra sätt under grav....
  • Jungblom

Lycka10, det är tidigt med sammandragningar i vecka 17, men det hade jag i denna graviditet. Inget som oroar mig dock eftersom de inte gjorde ont utan bara var obehagliga.
    Känner du själv att du kan jobba? Kommer de varje arbetspass eller bara vid stressigare tillfällen?

• Lycka10
    Jungblom skrev 2010-02-18 13:49:41 följande:
    Lycka10, det är tidigt med sammandragningar i vecka 17, men det hade jag i denna graviditet. Inget som oroar mig dock eftersom de inte gjorde ont utan bara var obehagliga. Känner du själv att du kan jobba? Kommer de varje arbetspass eller bara vid stressigare tillfällen?
    alltså grejen är att de kommer varje arbetspass, trots att jag inte stressar särskilt mycket. försökte jobba halvtid men det spänner hela tiden, och håller i sig ganska länge. så frågan är ju om man vågar jobba om det kan leda till för tidigt födelse?
  • Jungblom
    Lycka10 skrev 2010-02-18 15:55:17 följande:
    alltså grejen är att de kommer varje arbetspass, trots att jag inte stressar särskilt mycket. försökte jobba halvtid men det spänner hela tiden, och håller i sig ganska länge. så frågan är ju om man vågar jobba om det kan leda till för tidigt födelse?
    Jag skulle i ditt fall rådgöra med bm och läkare, livmodertappen är opåverkad vilket är bra. Kanske stanna hemma ett par veckor och försöka jobba halvtid eller bara 25% ett tag efter det och se hur det går?
    Gör det inte ont och tappen fortfarande är opåverkad skulle jag försökt jobba iaf.
  • Lycka10
    Jungblom skrev 2010-02-18 16:28:35 följande:
    Jag skulle i ditt fall rådgöra med bm och läkare, livmodertappen är opåverkad vilket är bra. Kanske stanna hemma ett par veckor och försöka jobba halvtid eller bara 25% ett tag efter det och se hur det går? Gör det inte ont och tappen fortfarande är opåverkad skulle jag försökt jobba iaf.
    ja precis, jag blev ju sjukskriven 100% en vecka men sen försökte jag jobba 50% men känner fortfarannde av det på jobbet. Men är nog bäst jag väntar tills på måndag och se vad dom säger...det är ju inte roligt att jobba när man har ont heller =/ det spänner bra stund när jag är hemma med.
  • Jungblom
    Lycka10 skrev 2010-02-18 16:45:12 följande:
    ja precis, jag blev ju sjukskriven 100% en vecka men sen försökte jag jobba 50% men känner fortfarannde av det på jobbet. Men är nog bäst jag väntar tills på måndag och se vad dom säger...det är ju inte roligt att jobba när man har ont heller =/ det spänner bra stund när jag är hemma med.
    Avvakta till måndag, kanske kan du jobba 25% om du får vara ledig och vila lite?
  • Sulfur76

Lycka10 v ad jobbar du med? Jag jobbar inm restaurang och vi är ett litet företag så förutom att ta hand om disken under lunch får man hjälpa till med allt annat oxå. Jag stressar en hel del och bär väldigt tungt och sen står jag upp en hel dag och går och jag är nu i v 16 och har fått mycket sd. magen blir alldeles hård och jag får jätteont men när jag stannar upp och tar djupa andetag så släpper det. Värken sitter oftast nere i magen men även ibland rund naveln. Så visst kan du ha det för stress kan framkalla sd.

Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi lånar den av våra barn!
  • jamaica

Hej,

Jag hade sammandragninga som började i vecka 13 fram till vecka 20 och trodde att det hörde graviditeten för det hade jag fått höra av läkarna och barnmorskorna på mvc. slutligen vände jag mig till en gynokolog som även var förlossningsläkare och han sa att han trodde att jag hade en urinvägsinfektion, jag förklarade för honom att jag hade tagit stick prov på det, varpå han sa att han inte litade på de proverna och sa att det inte alltid visa på infektion även om man har en. Så jag fick antibioticum för gravida i  7 dagar och  redan efter 3:e dagen så upphörde sammandragningarn. Jag är nu i vecka 23 och mycket tacksam över hjälpen jag fick ifån gynokologen då han sa att det kunde leda till en förtidig förlossning om det inte åtgärdades omgående.
     lycka till.
  • Vi blir en familj
    Lycka10 skrev 2010-02-18 13:28:39 följande:
    det känndes inte alls bra :( jag har dåligt samvete för att jag är hemma, min barnmorska sjukskriver mig. och hon sa att det troligtvis var sammandragningar jag hade. nu får jag bara dåligt samvete av att vara hemma...men man vill ju inte heller ta det osäkra före det säkra.
    Gumman du ska INTE ha dåligt samvete för att du är hemma <3
    Tycker du är stark som accepterar att det är som det är och du ska känna att det kommer att ge dig mer än vad du trott.

I vilken vecka är du i nu?

Varma kramar en som bryr sig <3
Svar på tråden kan sammandragningar enbart komma vid stress och oro?